St. Vincent (2014)

 photo St.Vincent_zpshn2pqph5.jpg 
St. Vincent (Drama, Komedi):
Vincent MacKenna är en gammal Vietnamveteran som nu mera fördriver tiden med att dricka, spela på hästar och gå på strippklubbar. Hans enda vänner är perserkatten Felix och den gravida horan Daka som mer eller mindre finns där för honom i vått och torrt. Men när den 12-åriga Oliver och hans ensamstående mamma Maggie flyttar in i huset bredvid förändras allt. Trots att det skiljer över 40 år mellan Oliver och Vincent så utvecklas en stark men ovanlig vänskap mellan de båda. Medan Vincent handleder Oliver i hur man står upp för sig själv så börjar Oliver se mer i den gamla mannen än bara hans svagheter och dåliga attityd men det är också en vänskap som många ser snett på.
 
 
BETYG och RECENSION
St. Vincent är ett känsloladdat drama från 2014 som har Bill Murray, Melissa McCarthy, Naomi Watts och Jaeden Lieberher i rollistan och där vi möt den den ensamma pensionären Vincent (Bill Murray) som fördriver sina dagar med alkohol, spel och den prostituerade Daka (Naomi Watts). Han är något bitter och arg men när han ofrivilligt blir barnvakt åt den nyinflyttade grannpojken Oliver (Jaeden Lieberher) börjar hans liv ännu en gång få ett ljus och en mening. Detta är något som gör St. Vincent till lite av en feel good film som mixar tragedi och olycka med glädje och kärlek.
 
 photo st.vincent2_zpsjgmjzucv.jpg
Vincent blir en ofrivillig barnvakt åt Oliver.
 
Styrkan i St. Vincent ligger helt klart i hur filmen berör en på djupet och samt i frågan om man ska tycka om Vincent eller inte. Vid en första titt så ger han skenet av att vara en egoistisk surskalle som bara bryr sig om sig själv men ju närmare honom vi kommer desto mer finner vi under hans sura fasad. Där hittar vi bland annat en kärleksfull och sorgsen man som har förlorar det han håller av och kärleken som han har att ge är enorm men hård. Livet som spelas upp för alla av de medverkande karaktärerna är hårt, plågsamt men ändå kärleksfullt och underhållande då St. Vincent lyckas lägga in humor även i de tragiska stunderna som mer eller mindre kan få en att börja gråta samtidigt som man sitter och ler.
 
 photo st.vincent5_zpscw3wfces.jpg
Olivers mamma Maggie uppskattar inte alltid Vincents barnpassningsmetoder.
 
Bill Murray är en skådespelar som jag inte brukar tycka om men i rollen som Vincent passar han perfekt, både till utseende och agerande och han lyckas till och med få mig att uppskatta honom i filmen då han ställer upp som en missanpassad barnvakt åt grannpojken Oliver, som spelas av den unga Jaeden Lieberher. Just Lieberher är kanske inte den bästa barnskådespelaren som finns där ute men han lyckas ändå få mig att känna något och det är alltid nått. Naomi Watts förvånar mig i en roll som vi inte är vana att se henne i. Hon gestaltar här den gravida horan Daka och hennes ryska brytning känns rätt och nästan felfri tillsammans med den slampiga attityden hon målar upp. Melissa McCarthy som jag tycker om syns tyvärr i en av de mindre rollerna då hon ger liv åt Olivers hårt arbetande och ensamstående mamma Maggie och den humor som hon i vanliga fall ger ut är här dämpad och åsidosatt. Men jag måste säga att det känns bra att äntligen få se henne i en mer seriös roll som inte bara skämtas bort.
 
 photo st.vincent3_zpsolbkva7k.jpg
Vincent och den prostituerade Daka har ett ömsesidigt band.
 
Jag hade inte allt för höga förhoppningar om St. Vincent och kanske är det därför som jag blev glatt överraskad. Jag hade inte förväntat mig att filmen skulle vara så stark och berörande som den faktiskt är och nu i efterhand är jag glad för att filmen ramlade in i mitt liv. St. Vincent är alltså en berörande dramakomedi som jag verkligen kan rekommendera och även om den mycket väl hade kunnat vara lite bättre så lyckas den med sin uppgift att sprida glädje och sorg.
 
 photo st.vincent1_zpsaqtmbbl5.jpg
Det handlar om att ge och ta, något som visar sig vara värdefullt i slutändan.
 
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: St. Vincent.
Svensk titel: St. Vincent.
Tagline: "Love Thy Neighbor".
Genre: Drama, Komedi.
Skådespelare: Bill Murray, Jaeden Lieberher, Melissa McCarthy, Naomi Watts, Chris O'Dowd, Terrence Howard m.fl.
Regissör: Theodore Melfi.
Filmmanus: Theodore Melfi.
Speltid: 102 min (Blu-ray).
Språk: Engelska, Spanska.
Undertext: Svenska.
Land: USA.
Åldersgräns: Rekommenderad från 11 år.
Premiärår / Utgivningsår: 2014.
Sv. Biopremiär: 8 Maj 2015.
Distributör: Scanbox.
DVD och Blu-rayrelease: 7 September 2015.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): Deleted Scenes • BIll Murray The Patron Saint Of Comedy.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): Deleted Scenes • BIll Murray The Patron Saint Of Comedy.
Hyr filmen hos: SF Anytime.

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: