The Hunger Games: Mockingjay, part 1 (2014)

 photo the hunger games 3_zpsvi1o6hhn.jpg 
The Hunger Games: Mockingjay - Part 1 (Drama, Science Fiction, Äventyr):
Distrikten faller samman och folk avrättas på löpande band. Detta har fått Katniss Everdeen att motvilligt bli en symbol för massaupproret mot den härskande regeringen i huvudstaden och nu leder hon rebellerna in i kamp om rättvisa och frihet.
 
 
BETYG och RECENSION:
I höstas såg jag The Hunger Games: Mockingjay, part 1 på bio och då sa jag också att denna var den bästa filmen ut i filmserien, men nu när jag har sett filmen hemma i lugn och ro så har min filmupplevelse ändrats en aning. Jag har nu insett att filmen är aningen seg och på snäppet till händelselös och utdragen vilket jag inte upplevde i biomörkret. The Hunger Games är trots allt ändå en filmserie som tycks bli starkare ju längre in i handlingen vi kommer, men jag har nu också insett att The Hunger Games: Mockingjay, part 1 bara är som en inledning till part 2 som kommer nu till hösten och därför är jag nu också något besviken på filmen.
 
 photo Hunger-Games-Mockingjay-Part-1-Katniss-solo_zpsu7mvivhz.jpg
En stillsam vy i en dyster omgivning
 
Jag sa sist att The Hunger Games: Mockingjay, part 1 har en något mörkare handling och att det så kallade hungerspelet är ett minne blott och istället "krigas" det i verkligheten, utanför arenan och det håller jag fortfarande fast vid. Men vid den andra titten så insåg jag också att The Hunger Games: Mockingjay, part 1 nästan helt saknar innehåll och istället för att ge oss en riktigt historia så har de fyllt ut kameratiden med meningslösa sånger, ihåliga dialoger och andra händelselösa moment som inte fyller någon som helst funktion. Men filmupplägget förblir ändå något rått, sorgligt och aningen dystert vilket i och för sig kan vara lite lockande. 
 
 photo hunger-games-mockingjay-part-1-72272_zpsie3sehgd.jpg
Utfyllnad
 
Det tar dessutom tid innan The Hunger Games: Mockingjay, part 1 kommer igång, om den ens riktigt gör det och spänningen vaknar därför aldrig riktigt till liv. Den starka individen som Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence) en gång var är nästan helt försvunnen och nu är hon mer som en trasig soldat som inte riktigt klarar av pressen. Jag imponeras inte heller av Jennifer Lawrence's rollprestation samtidigt som jag finner hennes karaktär aningen tråkig och lite platt, och för att vara filmens huvudperson så hamnar hon nu lite i skymundan. Istället får Katniss ex Gale (Liam Hemsworth) stå för kampen tillsammans med andra utfyllnadskaraktärer medan Peeta (Josh Hutcherson) och andra starka karaktärer knappt syns till.
 
 photo Hunger-Games-Mockingjay-Part-1-Jennifer-Lawrence-and-Julianne-Moore_zpspvfi1n0m.jpg
Katniss har gått sönder
 
Efter mitt biobesök i höstas så må jag ha sagt att The Hunger Games: Mockingjay, part 1 var den bästa filmen ut i Hungerspelen och trots att jag ser fram emot upplösningen så delar jag inte längre min egna uppfattning. The Hunger Games: Mockingjay, part 1 må vara något bättre än den första filmen men den är på tok för seg och händelselös för att jag nu ska blåsas av stolen, så nu kan jag bara hoppas att den avslutande del gör det som The Hunger Games: Mockingjay, part 1 misslyckades med.
 
 photo hunger g_zpslp3srkby.jpg
Gale tar ledningen när Katniss faller sönder
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: The Hunger Games: Mockingjay - Part 1.
Svensk titel: The Hunger Games: Mockingjay - Part 1.
Taglines: "Fire burns brighter in the darkness" och "The courage of one will change the world".
Genre: Drama, Science Fiction, Äventyr.
Skådespelare: Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Liam Hemsworth, Woody Harrelson, Donald Sutherland, Philip Seymour Hoffman, Julianne Moore, Willow Shields, Sam Claflin, Elizabeth Banks, Mahershala Ali, Jeffrey Wright, Paula Malcomson, Stanley Tucci, Natalie Dormer, Evan Ross, Elden Henson, Wes Chatham m.fl.
Regissör: Francis Lawrence.
Filmmanus: Peter Craig och Danny Strong.
Speltid: 123 min (Blu-ray).
Språk: Engelska.
Undertext: Svenska.
Produktionsland: USA.
Åldersgräns: Rekommenderad från 11 år.
Utgivningsår: 2014.
Sv. Biopremiär: 19 November 2014.
Distributör: Nordisk Film.
DVD och Blu-rayrelease: 23 Mars 2015.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): Audio Commentary with Director Francis Lawrence and Producer Nina Jacobson • Deleted Scenes • Insurgent Sneak Peek • Rubble and Ashes • Utilitarian Chic • Katniss’ Propos Team • Combat Zone: Stunts.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): Audio commentary with Director Francis Lawrence and Producer Nina Jacobson • Deleted scenes • Insurgent sneak peak • ”The Mockingjay Lives: The Making of MJ1” documentary • Straight from the Heart: A Tribute to Philip Seymour Hoffman • Song of the Rebellion: Lorde on Curating the Soundtrack • Lorde ”Yellow Flicker Beat” Music Video • Rubble and Ashes • Utilitarian Chic • Katniss’ Propos Team • Combat Zone: Stunts .
Filmserien består av: The Hunger Games (2012).
                                   The Hunger Games: Catching Fire (2013).
                                   The Hunger Games: Mockingjay - Part 1 (2014).
                                   The Hunger Games: Mockingjay - Part 2 (2015).

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: