Enemy (2013)

 photo the_enemy_blu-ray_senodk-27431632-frntl_zpsnlcxov3j.jpg 
Enemy (Mysterium, Thriller):
När historialäraren Adam Bell tittar på en film ser han sin dubbelgångare, Anthony St. Claire. Likheterna är enorma, det finns praktiskt taget inga avvikelser på de båda vilket får Adam att söka upp skådespelaren, vilket i sin tur leder till oanade konsekvenser
 
 
FILMEN FÅR:
Enemy är en minst sagt underlig thriller som är baserad på boken The Double (originaltitel: O Homem Duplicado) av José Saramago och som har Jake Gyllenhaal i huvudrollerna. Han tar här sig an de båda karaktärerna Adam och Anthony, två helt olika personer med olika erfarenheter och liv och som inte har någon som helst genetisk koppling till varandra, förutom att de delar ett identiskt utseende och dagen då de möts förändras allt drastiskt. Det kanske kan låta spännande men tyvärr så är fallet inte så utan Enemy segar sig fram på ett mystiskt, händelselöst och obegripligt vis.
 
 photo enemy-21_zpsou5zfguj.jpg
Adam och Anthony möts
 
Enemy är en något mörk och tystlåten film som anspelar på ensamhet och jag skulle även vilja säga någon form av galenskap, men eftersom jag inte kan få ihop pusselbitarna så låter jag det vara osagt. Filmen har oerhört få skådespelare med i registret och förutom statisterna så ser vi praktiskt taget bara röken av Jake Gyllenhaal i dubbla roller, samt Mélanie Laurent och Sarah Gadon som vi ser i rollerna som Mary och Helen, vill säga Adams flickvän och Anthonys fru. De få personer som faktiskt finns med i filmen gör alla en bra rollprestation och för en gång skull så ser inte Jake Gyllenhaal obehaglig ut, men det betyder inte att hans karaktärer inte är det, för obehagliga är de båda två. Mélanie Laurent och Sarah Gadon bidrar båda två med en sorg och/eller depression till sina karaktärer vilket även Jake Gyllenhaal återspeglar i sin karaktär Adam. Så det tåls nog att säga att man få leta länge om man vill hitta en film som är mer underlig, mörk (så som till bild och handling) och deprimerande än Enemy.
 
 photo enemy08_zpss0jdztvp.jpg
Anthonys fru Helen spionerar på Adam.
 
Jag brukar gilla mörka och deprimerade filmer men Enemy når aldrig riktigt upp till rätt nivå och känsla. Filmen är helt enkelt bara för underlig och för komplicerad för att jag ska hänga med i den djupa handlingen och därför förstår jag mig inte heller på filmen, och det är svårt att tycka om något som man inte förstår. Enemy må gå under genren mysterium och thriller men frågar ni mig så skulle jag hellre vilja kalla den för en psykologisk thriller, vill säga en film som inte riktigt har ett förklarligt slut och som lämnar mig i dimman av obesvarade frågor. Vad är verkligt och vad är fantasi eller en dröm? Ja, den linjen är tyvärr svag och väldigt otydlig.
 
 photo enemy05_zpsfx0nfwil.jpg
Anthony spionerar på Adams flickvän Mary.
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Enemy.
Svensk titel: Enemy.
Baserad på boken: The Double, av José Saramago.
Tagline: "You can't escape Yourself!".
Genre: Mysterium, Thriller.
Skådespelare: Jake Gyllenhaal, Mélanie Laurent, Sarah Gadon, Isabella Rossellini m.fl.
Regissör: Denis Villeneuve.
Filmmanus: Javier Gullón.
Speltid: 90 min (Blu-ray).
Språk: Engelska.
Undertext: Svenska.
Land: Kanada / Spanien.
Åldersgräns: Rekommenderad från 15 år.
Utgivningsår: 2013.
Sv. Biopremiär: - .
Distributör: Atlantic.
DVD och Blu-rayrelease: 20 Augusti 2014.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): - .
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): - .
Hyr filmen hos: SF Anytime

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: