Sabotage (2014)

 photo sabotage_zps0fecc820.jpg 
Sabotage (Action, Drama, Kriminalare, Thriller):
Medlemmarna i en DEA-insatsstyrka skickas på ett uppdrag som officiellt går ut på att sätta dit en drogkartell, men de beslutar sig även för att råna kartellen på miljontals dollar. De gömmer undan pengarna lite tillfälligt men när de senare ska hämta sin "bonus" så är den försvunnen. Den misslyckade stölden visar sig snart vara ett stort misstag då någon börjar avrätta DEA-agenterna en efter en.
 
 
FILMEN FÅR:
Arnold Schwarzenegger har lagt guvernörsjobbet bakom sig och återvänt till vita duken på heltid. Sedan comebacken har han gjort ett gäng filmer men det har tyvärr inte blivit någon som direkt har dragit in storslam och Sabotage tillhör dessvärre inte heller en av de stora kassainkomsterna. Men vare sig filmen går hem hos andra eller ej så tycker iallafall jag att det är kul att se en film som har vår gamla Terminator i huvudrollen, även om han här och nu är mänsklig. Att Sabotage sedan inte är vidare bra är dock en törn som jag få ta och bita på. 
 
 photo sabotage-picture02_zps96ff82da.jpg
Arnold Schwarzenegger är tillbaka i filmbranschen på heltid.
 
Sabotage's handling bygger i det stora hela på hämnd och sådan filmen kan ju alltid vara bra, men nu är det tyvärr så att karaktärerna i filmen är lite för "coola" och tuffa för sitt egna bästa och istället blir de bara till uppblåsta idioter som super i tid och otid. Det blir med andra ord lite för överdrivet och jag spenderar praktiskt taget 1 timme och 49 minuter med att reta upp mig på deras störiga sätt och personligheter. Ingen av de medverkade skådespelarna känns rätt i sina roller och därför gör dom sig bara till åtlöje.
 
 photo sabotage08a_zpsbc862e17.jpg
En samling uppblåsta idioter.
 
Men allt är inte pest eller kolera. Sabotage som kretsar kring hämnd riktar in sig på att slå ut den ena efter den andar ur John "Breacher" Wharton (Arnold Schwarzenegger) småkriminella insatsstyrka och tro mig, det blir blodigt, riktigt blodigt. En del kroppar blir till blodiga smådelar medan andra få sina inälvor hängandes på utsidan av kroppen och den stora frågan är väll egentligen bara varför. Filmen börjar nämligen med att insatsstyrkan stjäl pengar ifrån Rios-Graza-kartellen för att sedan "tappa" bort dom och därefter börjar de dö en efter en. Men vem är det som har tagit stöldgodset och varför? Ja, det är väll huvudfrågan som leder filmen men den känns tyvärr lite ihålig och tom. Visst vill jag få svar på mina frågor men jag hade uppskattat om filmen innehöll lite mer känsla och spänning, då kanske man iallafall hade kunnat bry sig om karaktärerna.
 
 photo sabotage_zpsc4a5783f.jpg
Det blir lite blodigt
 
Även om Sabotage har en viss spänning så saknas det ändå lite för att den ska blir så där påträngande och ingående. Jag kan dessutom inte bry mig om vem som kommer dö här näst och detta eftersom karaktärerna inte är älskvärda vilket definitivt blir till en stor nackdel. Men filmen sitter tack o lov på mer än en twist och just den lilla detaljen höjer betyget avsevärt. Trots detta så kan jag väll ändå inte säga att Sabotage är bra, den mest bara är, varken mer eller mindre.
 
 photo sabotage-image10_zps6e904d84.jpg
Arnold försöker bevisa att han fortfarande kan.
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Sabotage.
Svensk titel: Sabotage.
Genre: Action, Drama, Kriminalare, Thriller.
Skådespelare: Arnold Schwarzenegger, Olivia Williams, Sam Worthington, Joe Manganiell, Josh Holloway, Terrence Howard, Max Martini, Kevin Vance, Mark Schlegel, Mireille Enos m.fl.
Regi: David Ayer.
Filmmanus: Skip Woods och David Ayer.
Speltid: 109 min.
Språk: Engelska.
Produktionsland: USA.
Utgivningsår: 2014.
Taglines: "Leave no loose ends".
Åldersgräns: Rekommenderad från 15 år.
Biorelease: - .
Distributör: Nordisk Film.
DVD och Blu-rayrelease: 11 Augusti 2014.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: