Leviathan (1989)

 photo leviathan_import_zpse803aadd.jpg
Leviathan (Mysterium, Skräck, Thriller, Äventyr):
Djup nere på havsbottnen stöter djuphavsgruvarbetarna på ett sovjetiskt vrak och de bärgar dess last till sin undervattenbas i hopp om att kunna hitta något värdefullt. Dock visar det sig snart att lasten innehåller något mycket farligt och främmande, och nu är hela besättningens liv i fara.
 
 
FILMEN FÅR:
Leviathan är ännu en sån där härlig "gammal" skräckfilm som kom ut 1989 och det har tagit mig 20 år att få se slutet. Detta är nämligen filmen som min kära far spelade in från TV till mig när jag var ca 10 år gammal, men självklart råkade han spela in den på ett VHS-band som var trasigt och där av den långa väntan på att få upplösningen. Även om jag idag kanske inte upplever samma skräck som jag började göra då så är ändå Leviathan är en sådan film som sprider obehag i hela kroppen samtidigt som spänningen trycker på lite lätt. Det är som om att vi har hoppat på Nastromo, fraktrymdskeppet i Alien, men istället för att vistas ute i rymden har vi blivit placerade djupt nere i vattnet på en undervattensbas. Allt i Leviathan är så gott som en exakt kopia av den klassiska filmen som även den en gång i tiden satte skräck i våra sinnen och även om detta kanske inte blir riktigt lika bra så är Leviathan ändå en klassiker som man borde se, speciellt om man är uppvuxen med Alien filmserien.
 
 photo leviatahn4_zps190da574.jpg
Som filmen Alien, fast under vatten
 
Leviathan innehåller allt det där som jag fasar för. Tånga utrymmen i en undervattenbas som befinner sig långt, långt nere på havsbottnen. Det är precis som i rymden, främmande och det finns ingen utväg när något går fel, och fel går det självklart här också. Ett sovjetiskt gammalt skepp hittas på djupet innehållande alkohol som snabbt intas av besättningen och vips så börja något växa inuti deras kroppar. Strax därefter börjar något främmande kräla omkring bland alla slangar och rör och ingen går säker. Skräckkänslan som filmen ger är ungefär densamma som vi kunde uppleva när vi såg Alien för första gången och även om mycket känns som en exakt kopia av just den filmen så lyckas ändå Leviathan stå på egna ben samtidigt som allt blir lite lagom fjantigt.
 

Havsmonstret "kläcks" ur ett förrymt människoben.
 
Men nu är det tyvärr så att Leviathan är en 80-tals film vilket betyder att brösten är i fokus på kvinnorna och att man kan räkna ut vad karaktärerna kommer göra innan de själva ens har tänkt tanken, så överraskningarna lyser lite med sin frånvaro. Men spänningen och obehaget finns ändå kvar så det kan man egentligen inte kalla för en nackdel. Så den enda nackdelen är väll egentligen att det tar oerhört lång tid innan monstret tittar fram och folk börjar dö, men annars så har filmen det där lilla extra. Och vi få inte heller glömma att den har 25 år på nacken vilket gör att vissa småsaker kanske blir skrattretande, så som de extremt feta dataskärmarna och andra finesser. Dessvärre så tror jag också att Leviathan är en sådan film som man antagligen hatar eller älskar och jag lever vidare på mina barndomsminnen och uppskattar den för vad den är, en kopia av Alien som ändå bidrar med skräck, obehag och underhållning.
 

Halvnakna kvinnor är väll ett måste, eller?
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Leviathan.
Svensk titel: Havets hämnare.
Genre: Mysterium, Skräck, Thriller, Äventyr.
Skådespelare: Peter Weller, Richard Crenna, Amanda Pays, Daniel Stern, Ernie Hudson, Michael Carmine, Lisa Eilbacher, Hector Elizondo, Meg Foster m.fl.
Regi: George P. Cosmatos.
Filmmanus: David Webb Peoples och Jeb Stuart.
Speltid: 93 min.
Originalspråk: Engelska.
Språk (dubbad till): Tyska.
Undertext: - .
Produktionsland: USA / Italien.
Utgivningsår: 1989.
Taglines: "It will leave you gasping for air...".
Åldersgräns: 15 år.
Biorelease: 25 December 1989.
Distributör: Alive - Vertrieb und Marketing.
DVD-release: 24 Oktober 2008.
Köp filmen på DVD (Tysk import.) hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.

Kommentarer
David H säger:

Detta är för mig en riktigt klassiker, full med kul skådespelare. Peter Weller är alltid underhållande.
Precis som du är inne på Lina så är det som en sämre version av en korsning av Alien och Avgrunden. Men så underhållande.

Svar: Det är tur att vissa av oss iaf fattar poängen med filmens skönhet och charm =)
...Liiinna

2014-09-01 Kl: 22:09:56
Robin säger:

Den ser riktigt fet ut! Men vad är det för fel med stora data-skärmar? Desto större, ju häftigare! Påminner mig lite när jag såg Hardware för första gången. Retro-skräck funkar alltid!

Svar: Med tanke på hur skärmana ser ut idag så känns det inte riktigt som om vi befinner oss i framtiden, men läckra är de allt ändå =) Hela filmen är läcker helt enkelt så den tycker jag du ska spana in.
...Liiinna

2014-09-03 Kl: 20:43:11
URL: http://filmfett.blogg.se

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: