Jack and the Cuckoo-Clock Heart (2013)

 photo Pojkenmeddettickande_zps55d68672.jpg 
Jack and the Cuckoo-Clock Heart (Animerad Familjefilm, Drama, Romantik, Äventyr):
Jack föds med ett hjärta av is som snabbt ersätts med en tickande klocka som kommer hålla honom vid liv så länge han följer några enkla regler, han får t.ex aldrig bli kär eftersom det är för påfrestande. Men Jack växer upp och inser snart att det är lättare sagt än gjort.
 

Engelsk Trailer.
 
FILMEN FÅR:
Jack and the Cuckoo-Clock Heart är en animerad familjefilm som mycket väl kan var fransmännens svar på Tim Burton. Filmen är nämligen väldigt udda och har ett speciellt upplägg med extrema och underliga inslag, precis som Tim Burtons filmer har. Saken är bara den att detta inte blir lika bra och med tanke på att jag inte ens brukar tycka om hans filmer så säger det kanske en hel del om denna kopian. Jack and the Cuckoo-Clock Heart kryllar av sångnummer med dåliga texter som nästan få mig att vilja kräkas samtidigt som de sprider en viss känsla som kan väga upp för vissa små missöden. Filmen må som sagt kännas som en skruvad kopia men den är ändå vacker på sitt egna lilla vis då den är fylld av en oro från en moders sida, längtan efter det normala livet från ett barns sida och omgivningens elaka reaktioner på det som är annorlunda. Så välkommen till det vanliga livet med annorlunda inslag.
 
 photo jack7_zps3894a034.jpg
Jack får ett tickande hjärtat.
 
Jack (engelsk röst av Orlando Seale) lever nästan ett plågsamt liv som är fyllt av regler och mobbing men saker och ting tycks ljusna något när han lämnar hemstaden för att testa sina egna vingar och riskera sitt hjärta för kärleken till Miss Acacia (Engelsk röst av Samantha Barks). Jack and the Cuckoo-Clock Heart är med andra ord ett romantiskt drama för småbarn och jag är lite osäker på om det verkligen kan fungera för de små, för oss vuxna går det väll mer eller mindre an även om det lätt blir lite små fjantigt. 
 
 photo jack2_zps51c8bbd9.jpg
Romantiken sprudlar på ett lite fjantigt sätt.
 
Jack and the Cuckoo-Clock Heart påminner som sagt väldigt mycket om Tim Burtons filmer och eftersom jag inte tycker om hans filmer så påverkar det också mitt sätt att se på Jack and the Cuckoo-Clock Heart. Grundhandlingen i filmen må inte vara speciell men de underliga och skruvade inslag gör den bara blir lite för konstig och jag kan därför inte tycka om filmen trots att den faktiskt är rätt så fin på sin ställen. Jag är dessutom lite rädd för att Jack and the Cuckoo-Clock Heart är lite för djup för barnen och därför må den kanske ändå passa oss vuxna bäst. Tycker man dessutom om Burtons filmer så lär även fransmännens motsvarighet passa dig, det är bara jag som har svårt för denna typen av film och det spelar därför inte så stor roll om den är fin eller ej. Jag dömer helt enkelt "boken efter omslaget".
 
 photo jack-and-the-cuckoo-clock-heart_31_zpsa2f9a114.jpg
Jack lämnar sin överbeskyddande adoptivmor och testar sina vingar
 
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Jack et la mécanique du coeur.
Världstitel / Alternativ titel: Jack and the Cuckoo-Clock Heart.
Svensk titel: Pojken med det Tickande Hjärtat.
Tagline: - .
Genre: Animerad Familjefilm, Drama, Romantik, Äventyr.
Skådespelsröster (Engelska): Orlando Seale, Samantha Barks, Barbara Scaff, Jessie Buckley, Stephane Cornicard, Sophia Ellis m.fl.
Regissörer: Stéphane Berla och Mathias Malzieu.
Filmmanus: Mathias Malzieu.
Speltid: 93 min (Blu-ray).
Originalspråk: Franska (ej tillgängligt).
Språk (dubbad till): Danska, Engelska, Finska, Norska, Svenska.
Undertext: - .
Produktionsland: Frankrike / Belgien.
Utgivningsår: 2013.
Åldersgräns: Rekommenderad från 7 år.
Sv. Biopremiär: - .
Distributör: Scanbox.
DVD och Blu-rayrelease: 1 Oktober 2014.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): - .
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): - .

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: