Hitchcock (2012)

 photo hitchcock_blu-ray-22786616-frntlpng_zps423e9230.jpg 
Hitchcock (Biografi, Drama): 
1959 fick Alfred Hitchcock möta orden om att det kanske var dags för honom att gå i pension men istället valde han att göra en film som inte alls var hans klassiska typ, Psycho. Detta är biografin om Alfred Hitchcock stävan efter den perfekta filmen som även satte hans förhållande med Alma Reville på prov.
 
 
FILMEN FÅR:
Alfred Hitchcock's filmer har aldrig intresserat mig och jag kan därför också passa på att erkänna att jag inte ens har sett hans film Psycho från 1960, vars uppkomst biografin Hitchcock nu bygger på. Trots detta så ville jag ändå se denna filmen och jag inbillade mig också att den kanske skulle kunna få mig att vilja se hans filmer, men tyvärr så blev det inte så. Hitchcock fick mig snarare att ta ännu ett steg ifrån hans filmer och ändå så tycker jag att biografin var väldigt bra. Vi få här ta del av inspelningen av Psycho och Alfred Hitchcock's (Anthony Hopkins) stormiga relation till sin fru Alma Reville (Helen Mirren) vars filminspelning blev en stor belastning på deras relation.
 
 photo hitchcock23_zpscaf39a0e.jpg
Skapandet av den omtalade dusch-scenen i Psycho finns självklart med i Hitchcock
 
Jag hade inte allt för stora förväntningar när det kom till Hitchcock och jag måste därför säga att filmen förvånade mig positivt. Den innehåller nämligen en hel del humor och kärleksgnabbet mellan Alfred och Alma fängslade mig mer än själva synen på Psychos filminspelning. Vad jag verkligen gillar med filmen och Alfred Hitchcock själv är att han var envis och inte gav med sig. Stötte han på bakslag så hittade han lösningar, fräcka lösningar och vi måste därför komma ihåg att filmen utspelar sig mellan 1959 och 1960, en tid då nakenhet och toalettspolningar inte var välkommet på film. Jag visste inte mycket om Alfred Hitchcock och därför blev jag något förvånad när han visade sig vara en gubbsjuk jävel som smygtittade på de halvnakna och unga kvinnorna i sin omgivning. Jag visste inte heller att hans fru Alma hade en så stor roll och inverkan på hans filmer och att hon skrev de flesta av hans filmmanus.
 
 photo hitchock-helen-mirren-anthony-hopkins-_zpsb50adc72.jpgAlfred Hitchcock och hans fru Alma hade det tufft under inspelningen av Psycho.  
 
Som avslutning kan vi säga att Hitchcock inte alls var som jag hade förväntat mig utan den var mycket bättre och definitivt mycket roligare. Anthony Hopkins är perfekt i rollen som Alfred Hitchcock då han fångar både hans utseende och säkerligen också hans personlighet och Helen Mirren är inte så dum hon heller i rollen som Alma Reville. Scarlett Johansson är ju en skådespelerska som de flesta tycker om och då mycket på grund av hennes vackra yttre, men jag har aldrig riktigt kunnat förstå varför. Hon är mest alldaglig i mina ögon och jag ser inte heller något speciellt i henne, så därför blev jag lite förvånad när jag tycker att hon gör sig ovanligt bra i rollen som Janet Leigh. Sen har vi alltid Jessica "jag-är-för-snygg-för-Hollywood" Biel som blinkar förbi lite snabbt i rollen som Vera Miles och hon imponerar också på mig när hon ger ifrån sig ett intryck av avundsjuka. Annars så ser vi också Danny Huston och Toni Collette i två rätt så stora roller och även de gör bra ifrån sig. Så Hitchcock är med andra ord en väldigt bra och smårolig biografi som jag verkligen kan rekommendera, och då också till såna som mig som inte vet som mycket om "The Master of Suspense".
 
 photo HITCHCOCK34_zpsf15a40c2.jpg
Alfred Hitchcock regisserar sin Psycho
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Hitchcock.
Svensk titel: Hitchcock.
Taglines: "Behind every Psycho is a great woman" och "Good evening".
Genre: Biografi, Drama.
Skådespelare: Anthony Hopkins, Helen Mirren, Scarlett Johansson, Danny Huston, Toni Collette, Michael Stuhlbarg, Michael Wincott, Jessica Biel, James D'Arcy, Richard Portnow, Kurtwood Smith m.fl.
Regi: Sacha Gervasi.
Filmmanus: John J. McLaughlin.
Speltid: 98 min (Blu-ray).
Språk: Engelska.
Undertext: Danska, Finska, Norska, Svenska.
Produktionsland: USA / Storbritannien.
Utgivningsår: 2012.
Åldersgräns: Rekommenderad från 11 år.
Biorelease: 8 Februari 2013.
Distributör: SF (20th Century Fox).
DVD och Blu-rayrelease: 12 Juni 2013.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): Hitchcock Cell Phone PSA, The Story, The Cast, Danny Elfman Maestro, Hitch and Alma, Remembering Hitchcock.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): Deleted Scene, Obsessed with Hitchcock, Becoming the Master: From Hohpkins to Hitchcock, Hitchcock Cell Phone PSA, Director's Cell Phone Footage, The Story, The Cast, Audio Commentary with Director Sacha Gervasi and Author Stephen Rebello.

Kommentarer
Robin säger:

Själv tyckte jag mest om filmen vid andra titten. Den har sina ögonblick och är intressant i att visa, just som du säger, konflikterna i skapandet av Psycho. Det var även en ganska fin scen när Helen Mirren äntligen går emot sin gubbe då han inte tror hon lägger ner energi på filmen.

Svar: Han verkar ha varit en jävla gubbe den där Hitchcock, men en små rolig sådan. Jag gillar biografier eftersom det känns som om att vi få komma en människa in på livet, även om deras liv säkert är något förskönat på vita duken =)
...Liiinna

2014-09-18 Kl: 19:00:33
URL: http://filmfett.blogg.se

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: