Gimme Shelter (2013)

 photo gimme_shelter_nordic-27354250-frntl_zps01d07c16.jpg
Gimme Shelter (Drama):
Baserad på en sann historia. 
16-åriga Apple har slungats runt mellan olika fosterhem sedan hon var liten för att slutligen hamna hos sin nerdrogade mamma igen. Hennes situation blir även där olidlig så hon bestämmer sig för att ta sig till New Jersey där hennes pappa finns. Tyvärr känner hon sig inte välkommen där vilket leder till att hon tar sig ut på gatan igen. Ensam, gravid och rädd kämpar hon nu för att reda ut sin situation.
 
 
FILMEN FÅR:
Gimme Shelter berättar en tragisk historia om Agnes "Apple" Bailey (Vanessa Hudgens) som är 16 år, gravid och på rymmen vilket är ungefär detsamma som vi få se i filmen Precious som kom ut för några år sedan. Det finns självklart en stor skillnad mellan de både filmerna men en sak har de gemensamt, jag kan inte blir så där fruktansvärt berörd som jag borde bli. Gimme Shelter må ha en gripande och stark historia och vara baserad på en verklig händelse men av någon konstig anledning känns det ändå inte helt äkta. Det kan beror på att flickorna i filmen få den hjälp som de behöver, vilket är ytterst ovanligt, eller så är det skådespelet som brister en aning. Något är det iallafall som få mig att se på filmen med något skeptiska ögon och även om jag faktiskt blir berörd och tycker om den så saknas det något som få filmen att nå ut till mitt hjärta.
 
 photo gimme_shelter_zpsfe33293b.jpg
Apple är ensam, rädd, gravid och på rymmen
 
Gimme Shelter påminner inte bara otroligt mycket om Precious utan filmen innehåller även en scen som lika väl kan vara tagen direkt ur Girl, Interrupted och det är något som retar upp mig en aning. Men utöver det så är det nog bara den "lyckliga" historian som förstör känslan för mig och annars så är filmen väldigt tragisk, stark och djup. Dock kan jag även tycka att Vanessa Hudgens inte riktigt känns helt rätt i rollen som Apple och med tanke på att hon tar upp så gott som all bildtid så blir det ett problem. Det är inte det att hon gör rollen dåligt, för det gör hon verkligen inte, utan det är bara något som känns fel och då har hon ändå lyckats sunka ner sitt annars så vackra yttre en hel del. Övriga skådespelare är för övrigt bra men det är som sagt så är "det den" där känslan saknas.
 
 photo gimme-shelter-rosario-dawson_zpsaca486eb.jpg
Apples mamma June (Rosario Dawson) lyckas inte ta hem priset som årets mamma
 
Den stora nackdelen med Gimme Shelter är antagligen den att vi har sett detta så många gånger förut och då också i så många olika former, vilket gör att filmen inte känns originell. Men på det stora hela så är detta ändå en sann historia, som vi även få se bilder av i slutet av filmen, och just den lilla punkten väger upp för filmens många brister. Trots att jag inte kan ta in filmen helhjärtat så blir det ändå lite tårfyllt här hemma i tv-soffan vilket är ett bevis på att den har gjort något rätt. Och ja, Gimme Shelter må sakna mycket men på det stora hela så är filmen stark och lite smågripande, vilket också blir dennes räddning.
 
 photo gimme24f-3-web_zpsb7e26b45.jpg
Slutet gott allting gott
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Gimme Shelter.
Svensk titel: Gimme Shelter.
Genre: Drama.
Skådespelare: Vanessa Hudgens, Rosario Dawson, Brendan Fraser, Stephanie Szostak, Emily Meade, Dascha Polanco, James Earl Jones, Ann Dowd, Candace Smith, Tashiana Washington, Eddie Schweighardt m.fl.
Regi: Ron Krauss.
Filmmanus: Ron Krauss.
Speltid: 97 min.
Språk: Engelska.
Undertext: Danska, Engelska, Finska, Franska, Holländska, Italienska, Norska, Spanska, Svenska, Tyska.
Produktionsland: USA.
Utgivningsår: 2013.
Taglines: "Sometimes you have to leave home to find your family".
Åldersgräns: Rekommenderad från 11 år.
Biorelease: - .
Distributör: Universal Sony.
DVD-release: 16 Juli 2014.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: