Enough Said (2013)

 photo Enoughsaidbd_zpsae0b441c.jpg 
Enough Said (Drama, Komedi, Romantik)  
Eva är skild sedan 10 år tillbaka i tiden och har nu börjat träffa någon ny. Allt är rullar på fint ända tills hon inser att Albert är hennes nyfunna väns före detta man och ju mer Marianne berättar desto osäkrare blir Eva i sin nya relation
 
 
FILMEN FÅR
Enough Saidär lite av en feel good film med glimten i ögat som får mig att må bra och dåligt på en och samma gång. Filmen har alltså de där små saftiga ingredienserna som får mig att må bra under vissa stunder samtidigt som jag nästan lider lite med karaktärerna i deras uppgångar och fall. Sen har filmen även ett deprimerade stuk över sig där den torra humorn skiner igenom och som i sin tur får mig att småle lite emellanåt.
 
 photo enough-said01_zps4171150c.jpg
Eva och Albert delar sin torra humor
 
Trots den torra humorn och både de lyckliga och olyckliga stunderna så blir Enough Said lite tjatig i längden då Eva (Julia Louis-Dreyfus) velar fram och tillbaka angående sina känslor gentemot Albert (James Gandolfini). På grund av sin nyfunna vän Marianne (Catherine Keener), till lika Alberts ex-fru, letar hon fel och hon hittar då också många. Detta är något som jag själv kan känna igen och jag inser då också att jag och Eva är rätt lika varandra, vilket är både på gott och ont. För som hon säger, man måste ju skydda sig själv även om det kanske inte alltid blir rätt. 
 
 photo enough-said-imag_zps98f59778.jpg
Eva börjar leta fel och hittar många
 
Om vi ser till skådespelsinsatsen så är vissa bättre än andra och vissa av karaktärer är även lite små tråkiga och torra vilket gör att filmen lätt kan uppfattas som något seg. Julia Louis-Dreyfus och James Gandolfini som vi ser i rollerna som Eva och Albert är båda torra men roliga och det är egentligen bara Catherine Keener som tråkar ut mig med sin rolltolkning av Marianne. Tråkigare människa få man nog leta efter och även om hon påminner lite om mig själv med sitt gnällande så kan jag inte tycka om henne.
 
 photo enough-said02_zpsfd82a436.jpg
Marianne må le och se glad ut men hon är bara tråkig
 
Enough Said blandar en må bra känsla med olycklighet och depression och jag kommer på mig själv med att både le åt vissa situationer samtidigt som andra få mig att må dåligt och där jag också vill börja gråta. Även om det kanske inte låter som det så är detta faktiskt en bra kombination för mig men tyvärr så förstör segheten och tjatande lite av den känslan vilket också gör att Enough Said blir lite småtråkig emellanåt. Men på det stora hela så är detta ändå en någorlunda bra film som framkallar känslor och det är precis vad jag vill att en film ska göra.
 
 photo enough-said-image06_zps0ae48152.jpg
En romantisk kyss bland hyllorna
 
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Enough Said.
Svensk titel: Enough Said.
Genre: Drama, Komedi, Romantik.
Skådespelare: Julia Louis-Dreyfus, James Gandolfini, Catherine Keener, Tracey Fairaway, Toni Collette, Ben Falcone, Tavi Gevinson, m.fl.
Regi: Nicole Holofcener.
Filmmanus: Nicole Holofcener.
Speltid: 93 min (Blu-ray).
Språk: Engelska.
Undertext: Danska, Finska, Norska, Svenska.
Produktionsland: USA.
Utgivningsår: 2013.
Taglines: -.
Åldersgräns: Barntillåten.
Biorelease: 2 Maj 2014.
Distributör: 20th Century Fox.
DVD och Blu-rayrelease: 24 September 2014.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): Okänt i skrivande stund.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): Second Takes, Promotional Featurettes: Cast, Story, Meet Eva and Albert, Nicole Holofcener, Julia.