X-Men: Days of Future Past (2014)

 photo x-men_days_of_future_past_blu-ray_nordic-25231147-frntl_zps4329e544.jpg 
X-Men: Days of Future Past (Action, Science Fiction, Äventyr):
Mutanternas, också kallade för X-Men, och mänsklighetens framtid är hotad av en utrotning och i hopp om att kunna ändå på framtiden och stoppa förödelse skickas Wolverine tillbaka i tiden, till 1973.
 
 
FILMEN FÅR:
X-Men: Days of Future Past är den största X-Men filmen någonsin. Det är filmen där de mixade ihop de nya karaktärerna med de gamla och resultatet blir riktigt j*vla bra. Filmen bjuder på ett påkostat äventyr i toppklass där vi kastas tillbaka till 70-talet och där även en mörk framtid skymtar förbi. Det är stort, det är mäktigt och det är mastigt. Ja, bättre än så här kan nog inte en X-Men film bli och allt jag egentligen kan säga är waow.
 
 photo x-men-days-future-past-vis07_zps06d5111e.jpg
X-Men: Days of Future Past bjuder på en härlig mix av gammalt och nytt
 
Men jag ska inte ljuga, trots storartade scener och en fantastiks handling så saknar jag ändå små detaljer i form av vissa karaktärer. Det ryktades t.ex om att Anna Paquin, mer känd som Rogue i X-Men sammanhang, hade blivit bortklippt ur filmen och det är så nära sanningen vi kan komma. Allt hon gör är att skymta förbi i all hast och man hinner knappt se att det är hon, men ändå så står hennes namn långt upp på rollistan. Det klippet med hennes som blinkar förbi i trailern finns inte heller med i filmen och det är en av de få sakerna som gör mig besviken. Men trots detta så är ändå X-Men: Days of Future Past en helt underbar film som jag inte kan tycka illa om även om jag hade velat. Det är liksom bara bra, riktigt bra med små brister och allt.
 
 photo X-Men-Days-of-Future-Past-Trailer-Mystique-Crying_zps03395eb0.jpg
J.Law blir ännu en gång både vacker och blå i rollen som Mystique
 
En av mina stora förtjusning i X-Men: Days of Future Past är självklart Jennifer Lawrence som vi ännu en gång ser i rollen som Raven/Mystique och jag förbluffas av hennes vackra blåa yttre och hennes otroliga vighet och skicklighet. Jag grät ju inte heller direkt floder när Logan/Wolverine (Hugh Jackman) syntes mer i bild än vad jag hade väntat mig och han förgyller hela filmen med sina perfekta reaktioner på småsaker. Dessutom är hans nakna rumpa aldrig fel. Ännu en gång få vi även se de gamla rävarna Patrick Stewart och Ian McKellen i sina rollern som Professor X och Magneto och i rollerna som dras yngre jag ser vi självklart James McAvoy och Michael Fassbender som Charles Xavier och Erik Lehnsherr. Vi få även återse, ja, så gott som alla och det är just det som jag verkligen älskar med filmen... tillsammans med så mycket annat. 
 
 photo x-men-days-of-future-past-2014-1920x1080_zps94e96836.jpg
Wolverine möts av en del... överraskningar
 
Ja, X-Men: Days of Future Past är enligt mig den bästa X-Men filmen som har gjort och jag hade mycket väl kunnat ge den fullpott i betyg, men så är det ju den där lilla detaljen om bristen på vissa karaktärer som stör mig och just därför kommer filmen inte upp i topp. Annars kan jag nog inte hitta något som förstör. Skådespelarna är perfekta i sina roll och storyn tilltalar mig på alla sätt och vis, dessutom så är specialeffekterna större och vackrare än någonsin vilket sätter pricken över i:et. X-Men: Days of Future Past är med andra ord den perfekta nördfilmen men som vanligt krävs det också att kan har koll på sina X-Men för att hänga med i svängarna.
 
 photo x-men-days-future-past-3_zps7f924bc9.jpg
Filmen innehåller många mäktiga scener.
 
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: X-Men: Days of Future Past.
Svensk titel: X-Men: Days of Future Past.
Tagline: "His past. Our future." och "The future begins".
Genre: Action, Science Fiction, Äventyr.
Skådespelare: Hugh Jackman, James McAvoy, Michael Fassbender, Jennifer Lawrence, Halle Berry, Ian McKellen, Patrick Stewart, Nicholas Hoult, Evan Peters, Ellen Page, Peter Dinklage, Shawn Ashmore, James Marsden, Omar Sy, Josh Helman, Daniel Cudmore, Bingbing Fan, Adan Canto, Booboo Stewart, Mark Camacho, Lucas Till, Evan Jonigkeit, Anna Paquin, Famke Janssen, James Marsden m.fl.
Regissör: Bryan Singer.
Filmmanus: Simon Kinberg.
Speltid: 131 min (Blu-ray).
Språk: Engelska / Vietnamesiska / Franska.
Undertext: Svenska.
Produktionsland: USA / Storbritannien.
Utgivningsår: 2014.
Åldersgräns: Rekommenderad från 11 år.
Sv. Biopremiär: 23 Maj 2014 (Smygpremiär den 22 Maj 2014).
Distributör: 20th Century Fox.
DVD och Blu-rayrelease: 15 Oktober 2014.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): Gag Reel, Gallery: Trask Industries.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): Classification: M, Double Take: Xavier & Magneto, Sentinels: For A Secure Future, X-Men: Reunited, Deleted Scenes, Gag Reel, Gallery: Trask Industries.
Köp filmen på Blu-ray 3D hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray 3D): Classification: M, Double Take: Xavier & Magneto, Sentinels: For A Secure Future, X-Men: Reunited, Deleted Scenes, Gag Reel, Gallery: Trask Industries.
Hyr filmen hos: SF Anytime.
Filmserien består av: X-Men (2000).
                                   X2 (2003). 
                                   X-Men: The Last Stand (2006). 
                                   X-Men Origins: Wolverine (2009). 
                                   X-Men: First Class (2011).
                                   The Wolverine (2013).
                                   X-Men: Days of Future Past (2014). 
                                   X-Men: Apocalypse (2016). 

Kommentarer
Robin säger:

Jo, den är ju mäktig! Blev sugen på att se om den igen. Enda "nit-picking" är att i den mörka framtiden ser nästan alla lika gamla ut som de gjorde i deras nutid. Men satan vad bra den är. Diggar hur alla roller spelar sina egna spel om du fattar vad jag menar?

Svar: Ja den är inte dum den filmen. Haa, det med åldern tänkte jag inte ens på. Så nu måste jag nästan se om den och reta upp mig =)
...Liiinna

2014-10-17 Kl: 22:51:50
URL: http://filmfett.blogg.se

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: