The Lifeguard (2013)

 photo the_lifeguard_video_on_demand_zps3ff3ddf4.jpg
The Lifeguard (Drama, Romantik):
29-åriga Leigh vet inte vad hon vill få ut av livet och lämnar därför sitt jobb i i New York och återvänder till den plats där hon senast kände sig lycklig, vill säga hennes barndomshem i Connecticut. Hon flyttar in hos sina föräldrar, tar tillbaka sitt gamla jobb som livräddare och inleder ett förhållande med en tonårspojke.
 
 
FILMEN FÅR:
The Lifeguard är något av en kritikersågad film som jag verkligen tycker om. Det kan vara för att jag kan relatera till Leigh (Kristen Bell) som bara är några månader ifrån att fylla 30 och vars liv inte riktigt ser ut som hon hade hoppats på och tänkt sig. Hon lämnar därför jobbet i storstaden, återvänder till sin hemstad där hon flyttar in hos sina föräldrar och tar upp kontakten med sina gamla vänner. Av en tillfällighet inleder hon också en relation med en 16-årig pojke, Little Jason (David Lambert), och där har vi också filmens styrka. Den förbjudna kärleken.
 
 photo thelif_zpse5ceb0ab.jpg
Leighs liv blev inte som hon tänkt sig
 
Vissa anklagar The Lifeguard för att vara tragisk på ett icke dramatiskt vis och visst är det kanske så att Leigh gör hela sin situation till något värre än vad den faktiskt är, som att hon gör en stor grej av ingenting. Men jag antar att det är en del av livet och har man inte varit nere i en depression så kan man inte heller förstå hur hon känner och tänker, men jag förstår henne precis och kanske är det därför som filmen verkligen berör mig. I mina ögon så är The Lifeguard deprimerande på ett vackert och smickrande sätt och även om filmen kanske inte få mig att hoppa utav glädje så finns det stunder då jag sitter och småler åt hela den tragiska situation.
 
 photo TheLifeguard-2013-HDTrailer_11_zps270b40db.jpg
Leigh är deprimerad och vet inte vad hon vill få ut med livet.
 
Det som vi få se i The Lifeguard är egentligen inget märkvärdigt utan bara en del av det tråkiga livet men vad jag gillar med filmen är att den faktiskt skildrar en verklighet som kan vara sann. Nu är det kanske så att Leigh tar till det extrema när hon hoppar i säng med en minderårig för att kunna må bättre själv, men i min ögon så blir det ändå vackert samtidigt som det belyses av en desperat handling. Det som i vanliga fall hade kunnat tolkas som något perverst blir här bara vackert och kärleksfullt och sexscenerna mellan Leigh och Little Jason är dessutom helt magiska och jag känner hur jag sakta men säkert blir allt mer kär i de både.
 

Kärleksfullt sex på den allmänna badtoaletten.
 
Kristen Bell, som vi ser i huvudrollen som Leigh, gör nog här sin bästa och starkaste roll någonsin och jag gillar det djup hon tillför och jag skulle nog kunna säga att hon lyfter hela filmen på sina bara axlar. David Lambert, som gestaltar hennes väldigt unga kärleks intresse Little Jason, må inte vara 16 år i verkliga livet men han lyckas i alla fall framstå som det samtidigt som han skapar en trovärdig kemi mellan de båda. Tillsammans får de en djup men samtidigt ytlig och desperat kärlek att blomma ut och det är både styrkan och det som gör filmen så vacker som den faktiskt är. The Lifeguard är med andra ord en film som bör ses, vare sig man kan se skönheten med den eller ej. 
 
 photo TheLifeguard3Bellandmom_zpsc7a415c9.jpg
Mel (Mamie Gummer) är en ovetande vän till Leigh .
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: The Lifeguard.
Svensk titel: The Lifeguard.
Tagline: "This Summer Growing Up is Optional".
Genre: Drama, Romantik.
Skådespelare: Kristen Bell, Mamie Gummer, Martin Starr, Alex Shaffer, Joshua Harto, David Lambert, Amy Madigan, Adam LeFevre, John Finn, Paulie Litt m.fl.
Regissör: Liz W. Garcia.
Filmmanus: Liz W. Garcia.
Speltid: 94 min (DVD).
Språk: Engelska.
Undertext: Svenska.
Produktionsland: USA.
Utgivningsår: 2013.
Åldersgräns: Rekommenderad från 15 år.
Sv. Biopremiär: - .
Distributör: Njutafilms.
DVD-release: 11 December 2013.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): Original biotrailer, Njutafilms trailershow.
Hyr (VoD) filmen hos: Discshop och SF Anytime.

Kommentarer
Annie Roos säger:

Den ska jag kolla in!

Svar: Det tycker jag verkligen att du ska göra. Är man dessutom i 30-årsåldern och inte vet vad man vill ha ut med livet så kan den passa perfekt =)
...Liiinna

2014-10-21 Kl: 22:07:54
URL: http://seriesoffan.blogspot.se
efji.se - en serieblogg säger:

men oj, det trodde jag inte. jag tyckte att den var dålig, haha

Svar: De flesta gör visst det så jag antar att jag är unik =) Men jag kan relatera till Leigh och hennes känslor så kanske är det därför som jag gillar den =)
...Liiinna

2014-10-22 Kl: 14:25:54
URL: http://efji.se

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: