That Awkward Moment (2014)

 photo thatawkwardmoment1_zps22491327.jpg 
That Awkward Moment (Komedi, Romantik): 
När Mikeys fru vill ha en skilsmässa ställer hans vänner Jason och Daniel upp till fullo. För att han inte ska känna sig övergiven ingår de i en pakt där ingen ska skaffa sig en flickvän och/eller bli kär, men det är lättare sagt än gjort
 
 
FILMEN FÅR:
Jag hade verkligen sett fram emot att få se That Awkward Moment men jag vet inte riktigt varför. Det kan ha haft något med trailern att göra då den får filmen att verkar både bra och fruktansvärt roligt, men som vi alla säkert redan vet så visas bara de bästa bitarna upp i en trailer och därför skiljer den sig nästan alltid något från vekligheten. Nu är det visserligen så att That Awkward Moment både är bra och rolig men filmen är ändå inte så fantastiskt bra och rolig som jag hade hoppats utan den är mer lite så där lagom småkul, vilket självklart inte är fy skam det heller.
 
 photo that-awkward-moment01_zps50fd7237.jpg
Tre vänner som ingår i en kärlekslös pakt
 
Jag vet inte exakt vad jag hade förväntat mig av That Awkward Momen men jag hade iallafall förväntat mig lite mer och jag kanske också hade sett en annan vinkel framför mig. Filmen innehåller både kärlek och romantik, snedsteg och svek, brustna hjärtan och någon form av äkta kärlek. Det är bara den äkta kärleken som är problemet eftersom killarna Jason (Zac Efron), Daniel (Miles Teller) och Mikey (Michael B. Jordan) inte våga erkänna för varandra att de kanske har hittat den och allt på grund av att ett dumt löfte som de har gett varandra. De gör helt enkelt kärleken mer komplicerad än vad den faktiskt redan är och vissa moment blir därför något överdrivna. Men hej, jag är inte en karl så det är kanske så här de beter sig när kärleken står för dörren.
 
 photo thatawkw_zps0b988994.jpgJason och Ellie.
 
That Awkward Moment får mig att sakna kärleken, något som jag aldrig trodde jag skulle uppleva. Starkast är man på egna ben har jag alltid sagt men det finns stunder i filmen som visar att man kanske kan behöva någon nån gång ibland och det är just de bitarna som berör mig men som också sårar mig. Förhållandet mellan Jason och Ellie (Imogen Poots) är turbulent eftersom Jason vägra erkänna att han är kär, vilket gör honom till något av en skitstövel. Hans polare Daniel är inte mycket bättre han men han är ändå en av de som beter sig bäst när det kommer till kärleken, även om han också tar en del snedsteg... medvetet. Och Mikey, som har en skilsmässa för dörren, vågar inte riktigt släppa in någon på livet riktigt ännu vilket också gör honom till den riktigt vettiga personen i hela filmen.
 
 photo thatawkward4_zps2089402b.jpg
Daniel och hans "vän" Chelsea (Mackenzie Davis).
 
Zac Efron gör sig bra i rollen som playern Jason eftersom det är lite den statusen han har i Hollywood sedan kondomincidenten på röda mattan och därför har jag också svårt att köpa hans beteende när det börjar bli allvar. Jag kan inte se honom som en kärleksfull person och även om det finns hintar av den känslan i Jason så blir det svårt att ta det på allvar, plus att han beter sig som en skitstövel under större delar av filmen. Miles Teller, som vi ser i rollen som Daniel, är däremot den personen som fångar min uppmärksamhet. Han känns äkta i sin roll och är lätt att tycka om trots en del dumma beslut. Michael B. Jordan, som vi ser i rollen som Mikey, har som sagt den enda vettiga manliga rollen i hela filmen men även han har sina brister. Han tar den kommande skilsmässan hårt och beter sig sårad, vilket jag tycker om men det blir ändå till en överdrift.
 

Mikey's kommande skilsmässa orsakar depression och är anledningen till den kärlekslösa pakten
 
That Awkward Moment är som en rörig soppa av komplicerade förhållanden och filmens karaktärer går både att tycka om och tycka illa om på en och samma gång, vilket nästan blir som grädden på moset. Trots att filmen inte är som jag hade trott och hoppats på så är den ändå underhållande och små rolig. Det blir som sagt inte så kul som jag hade inbillat mig att det skulle bli men på det stora hela så är ändå filmen bra och jag kan i alla fall uppskatta dumheterna samtidigt som de gör mig irriterad. That Awkward Moment bjuder med andra ord på lite av varje och tar man bara filmen med en nypa salt så funkar den prima.
 
 photo that_awkward_moment_43008750_s20140208221606_zpsf69ef5a7.jpg
En obekväm situation.
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: That Awkward Moment.
Alternativ titel: Are We Officialy Dating?
Svensk titel: That Awkward Moment.
Genre: Komedi, Romantik.
Skådespelare: Zac Efron, Miles Teller, Michael B. Jordan, Imogen Poots, Mackenzie Davis, Jessica Lucas, Addison Timlin, Josh Pais, Evelina Turen, Karen Ludwig m.fl.
Regi: Tom Gormican.
Filmmanus: Tom Gormican.
Speltid: 94 min (Blu-ray).
Språk: Engelska.
Undertext: Danska, Finska, Norska, Svenska.
Produktionsland: USA.
Utgivningsår: 2014.
Taglines: "When you realize Getting Some means Wanting More".
Åldersgräns: Rekommenderad från 11 år.
Biorelease: - .
Distributör: Nordisk Film.
DVD och Blu-rayrelease: .
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): - .
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): - .

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: