Superman Returns (2006)

Photobucket
Superman Returns (Action, Science Fiction, Fantasy, Äventyr):
Superman återväner till jorden efter att ha varit borta i 6 år men det han nu möter är inte detsamma. 
Hans stora kärlek Lois Lanes delar nu sitt liv med en annan man och människorna i Metropolis har lärt sig att leva sina liv utan en superhjälte som vakar över dom. Men en sak är i alla fall sig lik, Supermans gamla fiende Lex Luthor håller på att smida en plan som ska förgöra mannen av stål för gott.
 
 
FILMEN FÅR:
DC Comics filmer har av någon anledning aldrig riktigt tilltalat mig och med tanke på hur många bottennapp de kastar ur sig så är det kanske förståeligt. Jag må kanske döma dras filmer redan innan jag ens har sett dom men när det kommer till just Superman Returns så behövdes egentligen inga förutfattade meningar eftersom det rätt snabbt blir det klart att filmen är precis så genomrutten som den bara kan bli. Regissören Bryan Singer gör här sin sämsta film någonsin och med tanke på att han annars står bakom Marvels X-Men filmer, som alla är underbara, så få jag känslan av att han här kanske inte ens försöker göra filmen bra.
 
 photo superman_returns_02_zps97c75823.jpg
Clark Kent är tillbaka... 
 
Inte nog med att handlingen i Superman Returns är dummare än tåget, vi har också alla karaktärer som är riktiga jubelidioter och de skulle inte ens känna igen sin egna mamma i nya kläder om de mötte henne på stan mitt på ljusa dan. Så vad syftar jag nu på undrar kanske ni och det hela rör sig självklart om den trögaste Loise Lane (Kate Bosworth) som har medverkat i en Superman film. Superman / Clark Kent (Brandon Routh) står mitt framför henne i strålande solljus endast iför sin fula Superman dräkt och då också utan mask och hon kan inte känna igen honom. Detta få mig att undra om hon är blind eller bara oerhört trög och jag väljer att tro på det sistnämnda. Ja, där har ni en anledning till varför Superman Returns gör ett djupdyk rätt ner i soptunnan och det är också där filmen hör hemma.
 
 photo superman_returns_01_zps1be403f9.jpg
... och så är också Superman, men Loise kan inte se att Clark och han är samma person
 
Jag är ju som sagt inte vidare förtjust i DC Comics filmer och jag har därför inte ens sett de tidigare Superman filmerna, allt jag har sett är enstaka avsnitt av serien Lois och Clark, Smallville och filmen Man of Steel som jag faktiskt tycker är rätt så bra. Och även om jag faktiskt gillar serien Smallville som bygger på Supermans/Clark Kents unga liv så gillar jag alltså inte alls Superman Returns. Nu har visserligen Superman Returns och Smallville absolut inget med varandra att göra, förutom att de båda handlar om samma personer men jag kan ändå inte undvika att jämföra de båda. Smallville var som ett beroende för mig och jag betade mig igenom alla 10 säsonger på 3 månader medan Superman Returns är så dum som den bara kan bli och den ena karaktären är trögare än den andra. Ingenting är genomtänkt och filmen faller därför platt mot marken. Så rädda er själva genom att undvika skiten.
 
 photo superman-returns-morte_zps1535662a.jpg
Lex Luthor (Kevin Spacey) försöker ännu en gång förgöra Superman
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Superman Returns.
Svensk titel: Superman Returns.
Tagline: - .
Genre: Action, Science Fiction, Fantasy, Äventyr.
Skådespelare: Brandon Routh, Kate Bosworth, Kevin Spacey, James Marsden, Parker Posey, Frank Langella, Sam Huntington, Eva Marie Saint m.fl.
Regissör: Bryan Singer.
Filmmanus: Michael Dougherty och Dan Harris.
Speltid: 147 min (DVD).
Språk: Engelska / Franska / Tyska.
Undertext: Svenska.
Produktionsland: USA.
Utgivningsår: 2006.
Åldersgräns: Rekommenderad från 11 år.
Sv. Biopremiär: 28 Juli 2006.
Distributör: Warner Home Video.
DVD och Blu-rayrelease: 6 December 2006.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): Makeing Superman Returns: Från mauns till film, Designa Superman: Allt från kläddesign till scenbyggen, The Joy of Lex: Bakom kulisserna med Kevin Spacey, Hur filmmakarna återskapade Supermans far Jor-El spelad av Marlon Brando, Mer än 10 extrascener.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): Makeing Superman Returns: Från mauns till film, Designa Superman: Allt från kläddesign till scenbyggen, The Joy of Lex: Bakom kulisserna med Kevin Spacey, Hur filmmakarna återskapade Supermans far Jor-El spelad av Marlon Brando, Mer än 10 extrascener.
Hyr filmen hos: SF Anytime.

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: