RoboCop (2014)

 photo Robocopsteelbook_zpsd0d1acc5.png
RoboCop (Action, Kriminalare, Science Fiction):
En nyinspelning av filmen RoboCop från 1987.
Året är 2029 och polisen Alex Murphy gör så gott han för att få ordning på kriminaliteten i Detroit, något som brottslingarna är emot och därför gör de också sitt bästa för att få stopp på honom. Så när han blir allvarligt skadad och hans liv hänger på en skör tråd kommer OmniCorps till undsättning. Deras robotpoliser godkänns nämligen inte av folket eftersom de saknar känslor, men när man kan sätta en man i en robot förändras allt.
  
 
FILMEN FÅR:
RoboCop, som är en nyinspelning av filmen med samma namn från 1987, fick möta många hårda ord innan den ens hade haft premiär och därför gick också många av oss och såg den med väldigt låga förväntningar. Jag personligen trodde att filmen skulle vara så dålig att den nästan skulle bli bra på grund av det, men så är inte fallet med RoboCop. Filmen lyckas faktiskt lyfta sig själv rätt så bra helt på egen hand samtidigt som den bidrar med en känsla som i alla fall inte jag kunde känna när jag såg originalet, men långt ifrån alla delar min uppfattning är jag rädd.
 
 photo RoboCop-2014-Movie-Review-426208-5_zpsd158fd03.jpg
Innan skadan jagar Alex Murphy skurkar på gatan tillsammans med en manlig Lewis.
 
Allt talade praktiskt taget emot nyinspelningen och vissa små detaljer kan jag förstå att folk retar upp sig på. T.ex: Robocop är inte metallfärgade länge utan han uppgraderar sig snart till en svart plåtdräkt och vill man bara så kan man faktiskt lära sig att tycka om den också, men det krävs nog lite ansträngning om man ska lyckas med det. Jag personligen tycker ändå att den svarta "plåtdräkten" är snyggare men de känns kanske ändå inte helt rätt. Sen har vi ju alltid Joel Kinneman som kanske inte direkt är känd för att göra bra ifrån sig, talmässigt, när det kommer till engelskspråkiga filmer och många har dragit honom över en och samma kant som återspeglar talanglöshet. Och visst, Kinneman är långt ifrån den bästa skådespelaren där ute men som en talande plåtburk, aka Alex Murphy / RoboCop, funkar han ändå rätt så bra. Dessutom störde sig även många på själva idén om att ens göra en nyinspelning av filmen och därför ger de inte ens den nya RoboCop en chans, vilket jag kan tycka är lite synd eftersom filmen faktiskt har många "fina" egenskaper och en handling som är någorlunda underhållande och även lite gripande.
 
 photo robocop9_zps8ea89e6e.jpg
Från metallfärgad till svart.
 
Så ja, i mina ögon så är RoboCop ändå en väldigt bra film som bjuder på action och underhållning men visst har den sina brister. Filmen saknar kanske lite djup och känsla men jag tycker ändå att storyn går ihop och rullar på bra. Jag retar dock upp mig något på att Lewis inte längre är en kvinna utan istället är den karaktären nu en man som spelas utav Michael K. Williams, och jag stör mig också något på att Alex Murphy blir lemlästad på ett helt nytt och nästan lite tråkigt sätt. Och visst är Kinneman långtifrån så bra som han borde vara och visst har jag något svårt för att ta in hans djupa och sorgliga bitar, men på det stora hela så gör han sig bra som RoboCop. Hans stelhet kommer nästan väl till passa och även om han inte är den äkta varan så måste jag ändå säg att jag gillat nyinspelningen bättre än originalet. Filmen är i mina ögon mycket bättre än förväntat och jag blev därför positivt överraskade och jag fick mig dessutom en trevlig filmstund både i biografen och hemma i tv-soffan, det blev med andra ord två filmstunder som var helt i min smak. 
 
 photo RoboCop8_zpsdf89b3dd.jpg
Alex Murphy blir något mer lemlästade i nyinspelningen
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: RoboCop.
Svensk titel: RoboCop.
Taglines: "Crime has a new enemy" och "We've got the future under control".
Genre: Action, Kriminalare, Science Fiction.
Skådespelare: Joel Kinnaman, Gary Oldman, Michael Keaton, Abbie Cornish, Jackie Earle Haley, Michael K. Williams, Jennifer Ehle, Jay Baruchel, Marianne Jean-Baptiste, Samuel L. Jackson, Aimee Garcia m.fl.
Regissör: José Padilha.
Filmmanus: Joshua Zetumer, Edward Neumeier och Michael Miner.
Speltid: 117 min (Blu-ray).
Språk: Engelska.
Undertext: Danska, Finska, Norska, Svenska.
Produktionsland: USA.
Utgivningsår: 2014.
Åldersgräns: Rekommenderad från 15 år.
Biorelease: 7 Februari 2014.
Distributör: SF.
DVD och Blu-rayrelease: 9 Juni 2014.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): Deleted Scenes, OmniCorp Product Announcement, Theatrical Trailers.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): Deleted Scenes, OmniCorp Product Announcement, RoboCop: Engineerd for the 21st Century, Theatrical Trailers.
Köp filmen på Blu-ray Ltd Steelbook hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray Ltd Steelbook): Deleted Scenes, OmniCorp Product Announcement, RoboCop: Engineerd for the 21st Century, Theatrical Trailers.

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: