Oz the Great and Powerful (2013)

 photo oz_zps932cf8da.jpg  
Oz the Great and Powerful (Familjefilm, Fantasy, Äventyr):
Trollkarlen Oscar Diggs, också kallad Oz, spenderar sina dagar med att lura folk i Kansas under 1905 och en dag leder hans spexande till att han måste fly i sin luftballong. Luftballongen dras då in i en tornado som för honom till den magiska platsen Oz som är i desperat behov av en trollkarl. Han ser då sin chans till berömmelse och rikedom men när han träffar häxorna Theodora, Evanora och Glinda blir han istället indragen i en kamp mellan ont och gott
 
 
FILMEN FÅR:
Jag ska börja med att säga att jag inte har sett Trollkarlen från Oz (1939) men jag känner åtminstone till grundstoryn och nu är det alltså dags för någon form av nystart eller nytolkning. Oz the Great and Powerful är filmen som skruvar till handlingen och tar oss med på en modern tappning där Oz (James Franco) är den som lämnar Kansas och anländer till den magiska platsen och där Dorothy nu är ett minne blott. Och jag ska inte ljuga, jag är inte mycket för sagor och Oz the Great and Powerful är just det, en saga som tar upp kampen mellan ont och gott. Därför kan jag inte direkt säga att jag tycker om filmen och jag tror inte heller att jag hade tyckt om originalfilmen. 
 
 photo Oz-great-powerful-disneyscreencaps_com-13891_zps176334c5.jpg
Kampen mellan ont och gott. 
 
Oz the Great and Powerful bjuder på ett annorlunda äventyr som tyvärr inte alls lyckas charma mig trots de vackra och färgstarka miljöerna. Felet är nämligen det att allt ser så fruktansvärt animerat och konstgjort ut och det märks därför också tydligt att de flesta scenerna är filmad mot en så kallad greenscreen. Det hela blir helt enkelt lite för utspökat och överdrivet för att jag ska kunna uppskatta det och över lag så är hela filmen något för fjantig för mig, så som hela handlingen och karaktärerna.
 
 photo Oz-oz-the-great-and-powerful-34726599-1920-800_zpsc5dbbd44.jpg
Färgstark och vacker men lite för overkligt.
 
I huvudrollen som självaste Oz ser vi igen mindre än James Franco och han må vara älskade utav många men jag tillhör en av de få som retar upp mig på hans minsta lilla rörelse. Han är typen som få alla sina karaktärer att verka överdrivna och jag vet egentligen inte hur han lyckas med det, men det gör han och jag upplever dessutom honom som något sliskig. Och ja, min syn på honom smittar därför av sig på filmen.
 
 photo oz-great-powerful-image02_zpsf073fe5f.jpgJames Franco få Oz att framstå som fjantig.
 
Anledningen till att jag ens såg Oz the Great and Powerful var Mila Kunis som vi ser i rollen som Theodora, en god häxa som förr eller senare kommer bli ond. Dessvärre har hon en mindre roll än vad jag hade hoppats på och därför blir jag även där lite besviken. Annars så ser vi också Rachel Weisz och Michelle Williams i två rätt så stora roller, som häxorna Evanora och Glinda och vare sig filmen blir bra eller ej så bidrar de alla med skönhet.
 
 photo Ozhaumlxor_zps50489dd3.jpg
Tre vackra häxor
 
Som sagt, sagor är inte mycket för mig och även om jag kan tycka om vissa sagor så är Oz the Great and Powerful inte något för mig. Filmen blir inte bara lite små töntig utan den blir helt enkelt bara för mycket och även väldigt sliskig. Den må vara vacker att titta på men också fruktansvärt överdriven och hade de bara tonat ner animationen något så kanske jag hade kanske kunnat uppskatta filmen mer. Dessutom hade hela Oz the Great and Powerful behövt växa upp och få sig ett ansiktslyft, då kanske jag hade kunnat tycka bättre om den men nu faller filmen istället något platt mot marken.
 
 photo oz-the-great-and-powerful-34726859-1920-800_zpsf58cd4e5.jpg
En av många sliskiga stunder
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Oz the Great and Powerful.
Svensk titel: Oz the Great and Powerful.
Tagline: "Find yourself in Oz" och "The land you know. The story you don't".
Genre: Familjefilm, Fantasy, Äventyr.
Skådespelare: James Franco, Mila Kunis, Rachel Weisz, Michelle Williams, Zach Braff, Bill Cobbs, Joey King m.fl.
Regissör: Sam Raimi.
Filmmanus: Mitchell Kapner och David Lindsay-Abaire.
Speltid: 130 min (Blu-ray).
Språk: Engelska.
Undertext: Svenska.
Produktionsland: USA.
Utgivningsår: 2013.
Åldersgräns: Rekommenderad från 11 år.
Sv. Biopremiär: 15 Mars 2013.
Distributör: Disney.
DVD och Blu-rayrelease: 17 Juli 2013.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): Walt Disney and the road to Oz, Bloopers.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): Walt Disney And The Road To Oz, My Journey In Oz By James Franco, China Girl And The Suspension Of Disbelief, Before Your Very Eyes: From Kansas To Oz, Mila's Metamorphosis, Mr. Elfman's Musical Concoctations, Bloopers.
Köp filmen på Blu-ray 3D hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray 3D): Walt Disney And The Road To Oz, My Journey In Oz By James Franco, China Girl And The Suspension Of Disbelief, Before Your Very Eyes: From Kansas To Oz, Mila's Metamorphosis, Mr. Elfman's Musical Concoctations, Bloopers.

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: