I Spit on Your Grave 2 (2013)

 photo ispitonyourgrave2_zps52c34795.jpg
I Spit on Your Grave 2 (Skräck, Thriller): 
Katie försöker slå igenom som modell och ringer upp en fotograf som sägs kunna ta snygga bilder till hennes portfolie för en billig peng. Fotograferingen går bra men strax därefter förändras allt. Katie blir våldsamt våldtagen, drogad och kidnappad av de tre männen. Men Katie ger inte upp, hon samlar krafterna och laddar inför en blodig hämnd.
 
 
FILMEN FÅR: 
I Spit on Your Grave 2 är en uppföljare till I Spirit on Your Grave från 2010 som är i sin tur är en remake av filmen med samma namn från 1978 och precis som i föregående film så är hämnden ljuv och rå även här, när den väl kommer igång vill säga. Det tar nämligen väldigt lång tid innan blodbadet drar igång, närmare bestämt 1 timmer och 14 minuter vilket betyder att mer än halva filmen hinner passera innan Katie (Jemma Dallender) få sätta sina tänder i våldtäktsmännen, och när hämnden väl startar så består ungefär bara 30 minuter av filmen vilket känns som ett rån. Jag hade nämligen sett fram emot den blodtörstiga hämnden och även om vi dessförinnan får vi se det ena plågsamma överfallet efter det andra så blir det inte samma sak.
 

Katie få genomlida många överfall innan hon får sin hämnd
 
I Spit on Your Grave 2 må faktiskt vara rätt så bra trots den långa väntan på att filmen verkligen ska dra igång men den blir ändå aldrig riktigt lika bra som sin föregående film. Grymheten i de båda filmerna må vara densamma och hämnden är minst sagt lika blodig här även om den är annorlunda, men det är ändå något som saknas. Karaktärerna är kanske inte lika starka och skådespelarna känns kanske något B, och det finns små brister i manuset som jag hänger upp mig på. Jag undrar liksom hur Georgy (Yavor Baharov), Ivan (Joe Absolom) och Nicolay (Aleksandar Aleksiev) lyckas transportera ut Katie från USA och hem till deras hemland utan att någon märker det. Visst allt är möjligt men frågan är bara hur de gick till väga. 
 
 photo ispitonyourg_zpsc50579c4.jpg
Dessa grabbar må kanske se snälla ut, men det är de inte
 
När det kommer till skådespelarna så är jag något besviken på huvudrollsinnehavaren Jemma Dallender. Hon må gör rollen som Katie både starkt och svagt, beroende på situationen, men jag stör mig något på de ljus hon ger ifrån sig. Hon får nämligen Katie att låta som ett rovdjur, vilket hon i och för sig är eller snarare blir, men det blir emellan åt lite för mycket av det god. De manliga skådespelarna Yavor Baharov (som går under Yavor Baharoff i filmen), Joe Absolom och Aleksandar Aleksiev sköter alla sina våldtäktsmäns roller någorlunda bra men jag hade ändå hoppats på att få se lite mer "ondhet" i deras personlighet. Mary Stockley, som vi ser i rollen som den väldigt speciella Ana, är den som gör bäst ifrån sig. Hon får verkligen de sjuka vibbarna av Anas personlighet att titta fram samtidigt som hon bara är obehaglig.
 
 photo ispiton_zps244bef5b.jpg
Katie blir allt mer som ett rovdjur
 
I Spit on Your Grave 2 må bara blodig och men det finns också en riktigt äcklig och motbjudande scen i filmen som framkalla kräk-varningar. Filmen är med andra ord inget för den som är kvackelmagad och jag höll personligen på att få upp maten under en specifik scen som bland annat innehåller en nerbajsade toalett som säkert också var kryddad med lite spyor och urin. Utöver det så är I Spit on Your Grave 2 är en obehaglig film även om den kanske inte skrämmer en. Det är känsla och hela situationen som är obehaglig och motbjudande och även om jag inte blir rädd så vill jag inte vara i Katies sits. Men en sak är säker, hade det hänt mig så hade jag också sökt hämnd. Hämnden är nämligen ljuv. 
 
 photo I-SPIT-ON-YOUR-GRAVE-2-Image-04_zps42425313.jpg
Hämnden är ljuv
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: I Spit on Your Grave 2.
Svensk titel: I Spit on Your Grave 2.
Tagline: - .
Genre: Skräck, Thriller.
Skådespelare: Jemma Dallender, Yavor Baharov (som Yavor Baharoff), Joe Absolom, Aleksandar Aleksiev, Mary Stockley, Valentine Pelka m.fl.
Regissör: Steven R. Monroe.
Filmmanus: Neil Elman och Thomas Fenton.
Speltid: 102 min (DVD).
Språk: Engelska / Bulgariska.
Undertext: Danska, Finska, Norska, Svenska.
Produktionsland: USA.
Utgivningsår: 2013.
Åldersgräns: 15 år.
Biorelease: - .
Distributör: Atlantic.
DVD och Blu-rayrelease: 20 november 2013.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): - .
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): - .
Filmserien består av: I Spit on Your Grave (2010).
                                   I Spit on Your Grave 2 (2013)

Kommentarer
Robin säger:

Sånna här typer av filmer är för mycket för mig. Tortyr och smärta tål jag inte riktigt att se. Däremot tycker jag temat kring hämnd är ganska nice!

Svar: Men hämnden är så ljuv i denna film, precis som i I Spit on You Grave =)
...Liiinna

2014-10-08 Kl: 22:28:47
URL: http://filmfett.blogg.se

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: