Ender's Game (2013)

 photo endersgame_zps2a6e2b5e.jpg
Ender's Game (Action, Science Fiction, Äventyr):
70 år har gått sedan The Formics, en utomjordisk ras, invaderade jorden och nästan förintade oss. Nu rekryteras den unge Ender Wiggin av den internationella militären för att leda kampen mot utomjordingarna och förhindra att en ny attack sker.
 
 
FILMEN FÅR:
När jag såg Ender's Game på bio förra året så tyckte jag väll inte direkt att filmen var bra men jag kan inte heller komma ihåg att jag tyckte den var så dålig som jag gör nu. Då gav jag filmen 2,75 men nu är den inte ens i närheten av det och jag skyller därför på själva bioupplevelsen. Filmer har nämligen en tendens till att bli lite bättre än vad de faktiskt är när man sitter i biomörkret och därför skriver jag sällan klart mina recension direkt efter ett biobesök, utan jag väntar tills jag har sett filmen i fråga hemma i tv-soffan och tur är nog det, annars hade denna recensionen blivit så fel och missvisande. Det visade sig nu nämligen vara så att Ender's Game är  fruktansvärt barnslig och dålig. Att den var barnslig märkte jag i och för sig redan i biomörkret men dåligheten har definitivt växt till sig sedan dess. Det finns knappt något som tilltalar mig med filmen nu, förutom det faktum att den utspelar sig i rymden men annars så är den bara dum.
 
 photo ender-s-game-image06_zps7bd50244.jpg
Tonåringar i rymden som ska rädda världen. Nej, det blir inte bra
 
Ender's Game har otroligt många fjantiga stunder, så som tonårsbråk och kaxiga småpojkar, mobbing och kontrollbehov, samt den klenes uppgång och talang när det kommer till att rädda världen. Ja, Ender's Game kunde lika väl ha kunnat utspela sig på småskolan istället för i rymden och hade de bara bytt ut fjortisarna mot mogna 18-19-åringar och ändrat på bråken så hade filmen antagligen blivit betydligt mycket bättre...plus att de hade behövt ändra en hel del på manuset. Förutom dessa fjantigheter så tar även ett löjligt spel upp mycket av tiden. Det är ett spel som Ender (Asa Butterfield) spelar som ska visa "lärarna" hur han tänker i utsatta situationer och spelanimeringen är bedrövlig att titta på. Ender's Game utspelar sig i framtiden och därför borde sådan saker ha ett betydligt bättre utseende. Detta spelet kunde lika väl ha varit gjort på 1990-talet så där har vi ännu en stor brist som retar upp mig och jag önskar att de hade skrotat den idén innan de gav ut filmen.
 
 photo ender-s-game-still03_zpsa752ea04.jpg
Välkommen till den nya skolgården, i rymden där det är bråk och mobbing.
 
Men vänta, det finns mer att tycka ner på. Ender's Game saknar dessutom påhittighet och allt som vi få se här i tycks vara stulet från någon annan film. T.ex: Utomjordingarna som vi knappt får se är insekter som lika väl kunde ha varit tagna direkt ur Starship Troopers och ett av rymdskeppen som vi får se i filmen är en kopia av ett skepp som vi kan se i en annan science fiction film, jag kommer bara inte på vilken film just nu. Och så har vi alltid befälsutbildningenslokalerna ser ut som de alien invaderade skeppen i Alien filmerna och de spetsiga utomjordiska miljöerna kunde lik väl komma ifrån vilken Superman film/serie som helst. Ja, Ender's Game's miljöer, varelser och skepp är med andra ord tagna direkt ut någon annan film och det spelar därför inte så stor roll att handlingen är ny och unik, den är nämligen dålig ändå och filmen har dessutom redan sabbat för sig själv genom att stjäla idéer från andra.
 
 photo ender_zpsbe00d8e7.jpg
En utomjordisk insekt som vi lika väl hade kunnat se i Starship Troopers
 
Som ni kanske har förstått så är Ender's Game riktigt dålig men när det kommer till skådespelarna så har jag faktiskt inte så mycket att gnälla om. Det är inte direkt deras fel att karaktärerna är så löjliga som de faktiskt är och även om de hade försökt så hade de nog inte kunnat skapa sina roller bättre. Den enda som kanske hade kunnat göra bättre ifrån sig är väll huvudrollsinnehavaren Asa Butterfield, han får nämligen Ender att verka något stel men annars så gör de andra sina roller så bra det bara går. Hailee Steinfeld, som vi ser i rollen som Petra, är den som imponerar mest på mig. Hennes karaktär är nämligen den som är mest vuxen men så är hon ju också en ung kvinna. Annars så ser vi även Harrison Ford i en stor roll och till och med han gör mig besviken när jag tänker efter. Det känns inte riktigt som om att han försöker ge liv åt sin karaktär Överste Graff och jag misstänker att de 45-50-åringar som såg filmen tillsammans med mig på bio förra hösten måste ha blivit besvikna de också. De hade säkert förväntat sig en ny Star Wars saga men istället fick de ett barnkalas som inte ens jag kan uppskatta. Men hej, barnen lär i alla fall tycka om Ender's Game eftersom filmen påminner om de bråk som man kan ske på skolgården, men för oss vuxna så är detta vara skit och inget annat.
 
 photo ender-s-game-pic01_zpsf18cba06.jpg
Kom igen Asa Butterfield, vi kan göra bättre ifrån oss
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Ender's Game.
Svensk titel: Ender's Game.
Taglines: "The future must be won" och "This is not a game".
Genre: Action, Science Fiction, Äventyr.
Skådespelare: Asa Butterfield, Harrison Ford, Hailee Steinfeld, Abigail Breslin, Ben Kingsley, Viola Davis, Aramis Knight, Suraj Partha, Moises Arias, Khylin Rhambo m.fl.
Regissör: Gavin Hood.
Filmmanus: Gavin Hood.
Speltid: 114 min (Blu-ray).
Språk: Engelska.
Undertext: Danska, Finska, Norska, Svenska.
Produktionsland: USA.
Utgivningsår: 2013.
Åldersgräns: Rekommenderad från 11 år.
Biorelease: 8 November 2013.
Distributör: Disney.
DVD och Blu-rayrelease: 12 Mars 2014.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): - .
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): - .

Kommentarer
David H säger:

Tycker den var ok att se en gång. Irriterar mig dock på att man tränar ungarna på att bli psykopater som hatar varandra, vilket visserligen inte lyckas då de ändå slutar som vänner. Men det är så amerikanskt. Och typiskt amerikanskt att skjuta först och ställa frågor sen. (Syftar på slutet). Detta är dock en film som man ser en gång och inte igen.

Svar: Du gjorde rätt i att bara se den en gång för andra gången insåg man hur jävla värdelös den faktiskt är. På bio va den liksom okej men hemma va den mer som kattpiss på maten. Inget gott alls med andra ord och jag retade mig typ på allt.
...Liiinna

2014-10-11 Kl: 21:08:29

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: