Among the Living (2014)

 photo Amonthelivning_zps75fc6a34.jpg 
Among the Living (Skräck, Thriller):
Pojkarna Victor, Dan och Tom skolkar från sista skoldagen för att vandrar runt på ett övergivet nöjesfält. Där får de syn på en kvinna som blir bortförd av en man iklädd en clownmask. Denna man få även syn på pojkarna och i ren panik springer de därifrån. De kommer hem och tror att allt är över, men skräcken har då bara börjat
 
 
FILMEN FÅR:
Among the Living (originaltitel: Aux yeux des vivants) är den andra filmen som jag såg under Monsters of Film festivalen hos SF Anytime och till skillnad från den förra filmen som jag såg så börjar i alla fall denna bra med en obehagliga känsla. Till en början ger även filmen ifrån sig några psykotiska vibbar som sedan eskalerar till ett kallblodigt mord och självmord. Därefter sadlar filmen om något och vi tar oss då vidare till en småskola där Victor (Théo Fernandez), Tom (Zacharie Chasseriaud) och Dan (Damien Ferdel) är trötta på att bli bestraffade. Så de skolkar, springer på en muterad människa som är iförd en clownmask och som har fått smak på mord. Den första obehagskänslan ersätts alltså så småningom med en annan.
 
 photo Aux-yeux-des-vivants-1_zps7c54826f.jpg
Victor, Dan och Tom.
 
Jag må inte vara mycket för skräckfilmer men Among the Living har en obehaglig känsla över sig som lyckas bita sig fast, och den muterade människan som går runt med en clownmask bidrar definitivt till känslan när han smyger runt i folks hus och utför sina mordiska jobb. Ja, jag har en liten clownfobi. Vad som däremot tycker ner obehagskänslan och hela filmen är bristen på de blodiga morden som begås under den första halva av filmen. Vi få då inte se morden utan allt vi får se är hintar om att de faktiskt begås, därefter bryts sedan scen och vi kastas då också vidare till nästa. Det känns lite som ett rån men när halva filmen har passerat blir det tack och lov blodigare och våldsammare. Blodet börjar då spruta, kroppsdelar bryts av och smärtan börjar inta, vilket då också leder till en viss liten spänning och rädsla.
 
 photo among-the-livingkopiera_zps7c32ff2e.jpg
Muterade Klarence (Fabien Jegoudez) har fått smak för mord.
 
Jag säger alltid att jag stör mig på filmer som inte är engelskspråkiga och så är självklart också fallet med Among the Living. Men på grund av att händelserna i filmen är så lockande och obehagliga som de faktiskt är så hinner jag inte reta upp mig allt för mycket på det franska talet och tvånget till att behöva läsa undertexten. Fransmännen kan med andra ord göra skräckfilmer och även om den första halvan kanske inte är så himla jättebra så är Among the Living definitivt en hårresande lite film som kan få dig i rätt stämning.
 
 photo aux_yeux_des_vivants_1_zps220106d9.jpg
Något smyger runt i Julia (Anne Marivin), Victor och Nathans (Nicolas Giraud) hus.
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Aux yeux des vivants.
Internationell / Svensk titel: Among the Living.
Tagline: - .
Genre: Skräck, Thriller.
Skådespelare: Anne Marivin, Théo Fernandez, Francis Renaud, Zacharie Chasseriaud, Damien Ferdel, Fabien Jegoudez, Nicolas Giraud, Béatrice Dalle, Chloé Coulloud, Dominique Frot m.fl.
Regissörer: Alexandre Bustillo och Julien Maury.
Filmmanus: Alexandre Bustillo och Julien Maury.
Speltid: 84 min (VoD).
Språk: Franska.
Undertext: Svenska.
Produktionsland: Frankrike.
Utgivningsår: 2014.
Åldersgräns: Rekommenderad från 15 år.
Sv. Biopremiär: - .
Distributör: Njutafilms.
DVD och Blu-rayrelease: 22 Oktober 2014.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): - .
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): - .
Hyr filmen hos: SF Anytime.

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: