The Fault in Our Stars (2014)

The Fault in Our Stars (Drama, Romantik):
Hazel och Gus är två tonåringar som möts i en stödgrupp för cancersjuka. Hazel är deprimerad eftersom hon är en tickande bomb som väntar på att dö medan Gus har besegrat cancer men förlorat ett ben på kuppen. Deras gemensam nämnare, cancern, för dom närmare varandra och innan de vet ordet av det har kärlek börjat uppstå och Hazel börjar då också se ljuset i vardagen trots alla motgångar.
 
 
BETYG och RECENSION:
The Fault in Our Stars (sv. titel: Förr eller senare exploderar jag) är en sådan film som man vet att kommer utsöndra tårar med sitt tunga cancerämne men filmen har även många ljusa stunder som är fyllda av humor och självklart så står också kärleken för dörren. Dessvärre är det tyvärr så att den där kärleken inte riktigt biter sig fast utan den känns snarare något för överdriven och extrem i mina ögon. Det känns helt enkelt inte helt äkta vilket fick mig att skaka på huvudet vid ett flertal tillfällen. Visst, romantik har många ansikten och hela upplägget är lite smågulligt men det blev ändå bara lite för mycket. Trots detta så bjuder ändå filmen på en del skratt som självklart blandas med mängder av tårar och även om jag inte kan köpa de romantiska känslorna som filmen försöker förmedla så blev jag oerhört berörd. Och ja, jag lipade som en fjant.
 

Man måste få lov att har roligt och skratta medan man väntar på döden
 
The Fault in Our Stars är typ för cancer som vad Harry Potter är för magi och man kan se det hela på två sätt. Antagligen upplever man nog filmen som helt magisk och hoppfull eller så ser man den som något mer fantasifull. Cancerupplevelsen i filmen må mycket väl kännas äkta då döden jämt och ständigt knackar på dörren men kärleken är som sagt lite för overklig och Hollywood-förskönad för att kännas verklig. Men filmen sprider ändå glädje och sorg på en och samma gång och även om ämnet är tungt så får filmen mig att må bra samtidigt som det är vacker, sorgligt och underbar på en och samma gång.
 

Döden knackar på lite då och då
 
Så nej, jag blev inte helt tagen av kärleksdramat i The Fault in Our Stars men tonen av döden fick mig att bli riktigt känsloladdad och berörd. Shailene Woodley och Ansel Elgort sköter sig bra i rollerna som Hazel och Gus och de har en otrolig kemi, men den sortens kärlek som vi här få se finns dessvärre bara på film och då spelar det inte så stor roll hur bra skådespelarna är, det är helt enkelt ren fiction. I mina ögon blev det bara lite för mycket men döden påverkar mig istället och det är också det som gör filmen till vad den är, vill säga bra och berörande. The Fault in Our Stars är som ett liten tårfylld godispåse av gott och blandat.
 

Kärleken gör cancern lättare att leva med
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: The Fault in Our Stars.
Svensk titel: Förr eller senare exploderar jag.
Tagline: "One sick love story" och "They don't have forever, they have each other".
Genre: Drama, Romantik.
Skådespelare: Shailene Woodley, Ansel Elgort, Nat Wolff, Laura Dern, Sam Trammell, Willem Dafoe, Lotte Verbeek m.fl.
Regissör: Josh Boone.
Speltid: 133 min (Blu-ray - Extended Edition).
Språk: Engelska.
Undertext: Svenska.
Premiärår: 2014.
Åldersgräns: Rekommenderad från 11 år.
Sv. Biopremiär: 22 Juni 2014.
Distributör: 20th Century Fox.
DVD och Blu-rayrelease: 3 November 2014.
Köp filmen på DVD hos: Discshop och Cdon.
Extramaterial (DVD): Audio Commentary By Director Josh Boone & Author John Green • Scribe On Set • The Cast • The Making Of The Fault In Our Stars • The Transformation • Literature To Life • Our Little Infinity • The Music Behind Our Stars • Still Gallery.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop och Cdon.
Extramaterial (Blu-ray): Audio Commentary By Director Josh Boone & Author John Green • Scribe On Set • The Cast • The Making Of The Fault In Our Stars • The Transformation • Literature To Life • Our Little Infinity • The Music Behind Our Stars • Still Gallery.
 

 
 

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: