Need for Speed (2014)

 photo needforspeed_zps5ecc5162.jpg
Need for Speed (Action, Drama, Kriminalare): 
Ett street-race går fel och Tobey Marshall blir ditsatt för ett brott som han inte har begått. Två år senare kommer han ut ur fängelset och det blir då en galen färd på vägarna när han söker efter hämnd och rättvisa
 
 
FILMEN FÅR:
Jag fortsätter på bilspåret och dagens film får bli Need for Speed som bygger på tv-spelet med samma namn. Jag hade inte hört mycket gott och filmen och därför gick jag in med låga förväntningar och tur var kanske det. Precis som så många andra bilfilmer så bjuder även Need for Speed på ett street race där biljakten blir ett faktum och med tanke på att jag faktiskt har spelat spelet så kan kan jag väll säga som så att filmen är lika enformig som tv-spelsversionen. "Vi" glider runt i bilen och jagas av poliser medan "vi" försöker nå vårt mål och det är därför inte många variationer, men ett litet plus i kanten är väll att filmen på så vis är rätt så lik spelet.
 
 photo need-for-speed-image07_zps6f02ead2.jpg
Tobey glider från kust till kust
 
Need for Speed's handling kretsar kring att få ut hämnd och rättvisa då Tobey (Aaron Paul) är fast besluten att sätta dit bedragaren Dino (Dominic Cooper) som så fegt lämnade en olycksplats medan Tobey stannade och fick ta straffet. Väl ute ur finkan ger han sig återigen ut på vägarna för att bevisa att Dino var en del av dödsolyckan men för att lyckas med det måste han få en inbjudan till ett race, så vad passar då inte bättre än att dra till sig uppmärksamhet på vägarna. Gasen trampas självklart i botten medan vi även få se någon form av romantik som sakta börja uppstå i bilen mellan Tobey och hans nyfunna sidekick Julia (Imogen Poots). Denna lilla kärlekshistoria är något som nästan går att jämföra med det som vi kan se i filmen Speed, en film som förövrigt också nämns i filmen, men det blir dock inte lika bra och innehållsrikt.
 
 photo need-for-speed-image05_zps3e7ad8f9.jpg
Det slår gnistor kring Tobey och Julia under resan
 
Need for Speed må kanske vara bättre än bilfilmen Getaway vars recension jag slängde upp igår men den är ändå inte allt för tilltalande. Det blir nämligen lite enformig när vi bara glider runt i bilen men filmen bjuder ändå på en del små roliga moment. En del må vara onödiga, som den nakna rumpa vi få se (men jag gnäller inte för det), medan andra kanske tillför lite mer humor och rent av något litet skratt. Dessvärre känns inte hämndhistorian tillräckligt stark och skådespelat är även något svagt, men på det stora hela så funkar ändå Need for Speed någorlunda okej som film. Den är kanske inte direkt bra men den är inte heller lika rutten som en mögelost och även om jag inte vet så mycket om bilar så är de i alla fall trevliga att titta på.
 
 photo need_zpsd75ba292.jpg
Snygga bilar går i kras.
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Need for Speed.
Svensk titel: Need for Speed.
Tagline: - .
Genre: Action, Drama, Kriminalare.
Skådespelare: Aaron Paul, Dominic Cooper, Imogen Poots, Scott Mescudi, Rami Malek, Ramon Rodriguez, Harrison Gilbertson, Dakota Johnson, Stevie Ray Dallimore, Michael Keaton m.fl.
Regissör: Scott Waugh.
Filmmanus: George Gatins.
Speltid: 130 min (Blu-ray).
Språk: Engelska.
Undertext: Svenska.
Produktionsland: USA / Filippinerna / Irland / Storbritannien.
Åldersgräns: Rekommenderad från 15 år.
Utgivningsår: 2014.
Sv. Biopremiär: 14 Mars 2014.
Distributör: Nordisk Film.
DVD och Blu-rayrelease: 6 Augusti 2014.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): - .
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): - .
Hyr filmen hos: SF Anytime.

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: