Justin and the Knights of Valour (2013)

 photo Justinochdetapprariddarna_zps3e965c34.jpg 
Justin and the Knights of Valour (Animerad Familjefilm, Äventyr):
Unga Justin bor i ett kungarike som kryllar av olika lagar och hans far tycker därför att han ska utbilda sig till advokat. Dock delar inte Justin sin pappas intresse utan han väljer istället att satsa på sin stora dröm, att bli en riddare och en dag kunna rädda sitt folk
 
 
FILMEN FÅR:
Jag har oftast lite svårt för animerad barnfilmer och det finns endast ett fåtal, påkostade, filmer som jag tycker om och just Justin and the Knights of Valour (sv. titel: Justin och de Tappra Riddarna) tillhör tyvärr inte en av dom. Att filmen sedan också kretsar kring riddare med svärd och rustning gör inte heller saken bättre då detta utspelar sig under en tidsålder som jag finner väldigt ointressant och därför bör mitt omdöme av filmen kanske tas med en nypa salt. Det är nämligen svårt att se gott i något som innehåller så många... irritationsmoment.
 
 photo justin8_zpsfd73c9d9.jpg
Justin ger sig upp på ett äventyr som ska uppfylla hans dröm
 
Jag kan tycka att Justin and the Knights of Valour påminner något om filmerna Brave, How to Train your Dragon och Svärdet i Stenen då den unge Justin (eng. röst av Freddie Highmore) börjar söka efter ett svärd och kämpar för att bevisa att han kan bli något, och till råga på allt så innehåller självklart också filmen en drake. Eller ja, en krokodil som är utklädd till en drake men det är typ sak samma. Vi får följa Justin i med och motgångar när han tränar för att bli en tapper riddare och självklart så står även kärleken för dörren i lite skymundan. Annars så möter vi även här alla stereotyper som alla mer eller mindre är lite smått homosexuella och bara för att flumma till det hela ännu mer så bjuder även filmen på lite hokuspokus. Ja, det blir helt enkelt lite för barnsligt och utspökat för mig.
 
 photo justin55_zps5bf3f6bd.jpg
En krokodil/drake blinkar förbi
 
Så nej, tyvärr är inte riddarhistorier något för mig och jag har därför väldigt svårt att se det söta och charmiga i Justin and the Knights of Valour. Filmen kör dessutom på samma spår som så många andra barnfilmer när den visar oss att man kan bli vad man vill så länge man inte ger upp och bara kämpar på. Detta är visserligen något som jag anser vara lite missvisande men överlag så är ändå Justin and the Knights of Valour en rätt söt film för de små men som tyvärr inte biter på mig som vuxen.
 
 photo justin7_zps999c0507.jpg
Barnfilmen bjuder på något som ska likna romantik
 
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Justin and the Knights of Valour.
Svensk titel: Justin och de Tappra Riddarna.
Tagline: "Every kingdom needs a hero".
Genre: Animerad Familjefilm, Äventyr.
Skådespelsröster (Engelska): Freddie Highmore, Saoirse Ronan, Antonio Banderas, James Cosmo, Julie Walters, Michael Culkin, Charles Dance, Tamsin Egerton, Rupert Everett, Stephen Hughes, Barry Humphries, Lloyd Hutchinson m.fl.
Skådespelsröster (Svenska):  m.fl.
Regissör: Manuel Sicilia.
Filmmanus: Matthew Jacobs och Manuel Sicilia.
Speltid: 96 min (Blu-ray).
Originalspråk: Engelska.
Språk (dubbad till): Svenska.
Undertext: Svenska.
Produktionsland: Spanien.
Åldersgräns: Rekommenderad från 7 år.
Utgivningsår: 2013.
Sv. Biopremiär: - .
Distributör: Scanbox.
DVD och Blu-rayrelease: 26 November 2014.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): - .
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): - .

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: