Carrie (2013)

 photo carrie_ver3.jpg 
Carrie (Drama, Skräck):
En remake på filmen Carrie från 1976.
Den blyga Carrie White är mobbad av sina klasskamrater och hennes mamma Margaret är en religiös fanatiker med vanföreställningar som ständigt bestraffar henne. Efter år av plågor vaknar övernaturliga krafter sakta till liv inom Carrie och de som har plågat henne kommer snart få ångra sig
 
 
FILMEN FÅR:
Carrie är en nyinspelning av filmen med samma namn från 1976 och trots stora likheter så finns här ändå stora skillnader. Remaken är moderniserad och vissa specifika scener är utbytta mot något liknande, men ändå så känns Carrie från 2013 som något av en kopia. Jag brukar inte ha något emot nyinspelningar men när den nya filmen är så lik originalet att det inte blir några överraskningar så blir det faktiskt lite tråkigt. När jag såg Carrie på bio förra året så hade det gått ca 20 år sedan jag såg originalfilmen och därför sviktade då också mitt minne. Men allt kändes ändå bekant och därför bjöd inte heller Carrie på några direkta överraskningar men filmen var konstigt nog ändå bra. När jag nu såg om filmen hemma i tv-soffan hade jag nyligen spanat in originalet på nytt och då blev olikheterna mer tydliga och likheterna lika så. Vissa scener är som en exakt kopia av originalet medan andra bjuder på något nytt som i sin tur för filmen framåt på egna ben.
 
 photo carrie2a_zps62e99de9.jpg
Den välkända duschscenen finns självklart med
 
Vi alla känner väll till Stephen Kings novell Carrie som självklart båda filmerna bygger på och vi alla är säkert väl medvetna om den obehagskänsla som hans böcker ger, ett obehag som nästan alltid överförs och dyker upp på film. Just nyinspelningen av Carrie saknar kanske den där genomgående obehagskänslan och skräcken men filmen har ändå en viss känsla över sig som ger små rysningar här och där. För vare sig vi vill det eller ej så är hon allt lite speciell på ett mystiskt och obehagligt sätt den där Carrie (Chloë Grace Moretz) och hennes mamma Margaret (Julianne Moore) är inte bättre hon.
 
 photo carrie-2013-gracemoretzcom-3_zps2034fa2b.jpg
Carrie dränks i grisblod
 
I titelrollen ser vi Chloë Grace Moretz och jag kan dock tycka att hon är lite för söt för rollen och att hon spelar över något ibland. Detta kan lätt bli lite skrattretande och därför blir filmens stjärna Julianne Moore som syns i rollen som Carries mamma Margaret. Hon är precis så spooky som bara hon kan vara och hon tillför en fanatisk känsla till rollen med sina ansiktsuttryck och rörelser. Nu är det visserligen inte så att Chloë Grace Moretz gör rollen som Carrie dåligt, hon är bara inte så ond men ändå oskyldig som jag vill ha henne.
 
 photo carrie7_zpse00bc733.jpg
Julianne Moore stjäl uppmärksamheten i rollen som Margaret
 
Carrie må kanske inte vara så bra som jag hade hoppats på men det är absolut inget fel på filmen. Den är obehaglig på vissa ställen och de klassiska scenerna som vi alla känner till finns där för att locka fram skräck och obehag. Att de sedan kanske inte gör det beror snarare på att de är så välkända och därför kommer de inte heller som någon överraskning vilket kan trycka ner filmen något. Men över lag så är ändå nyinspelningen av Carrie en sevärd film som dessutom kommer med två olika slut på Blu-ray utgåvan. Personligen så föredrar jag den versionen som inte visades på bio, men det är en smaksak och du få helt enkelt se dom båda för att hitta din kopp av te.
 
 photo Carrie_2013_720p_Blu_Ray_Hdmgate_com_00_19_53_000_zps20c75be9.jpg
Sue (Gabriella Wilde) och hennes pojkvän Tommy (Ansel Elgort) är mobbarna som försöker ställa allt till rätta
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Carrie.
Svensk titel: Carrie.
Tagline: "You will know her name" och "Know her name. Fear her power".
Genre: Drama, Skräck.
Skådespelare: Chloë Grace Moretz, Julianne Moore, Gabriella Wilde, Portia Doubleday. Zoë Belkin, Samantha Weinstein, Karissa Strain, Katie Strain, Ansel Elgort, Demetrius Joyette, Judy Greer, Barry Shabaka Henley m.fl.
Regissör: Kimberly Peirce.
Filmmanus: Lawrence D. Cohen och Roberto Aguirre-Sacasa.
Speltid: 100 min (Blu-ray).
Språk: Engelska.
Undertext: Svenska.
Produktionsland: USA.
Utgivningsår: 2013.
Åldersgräns: Rekommenderad från 15 år.
Sv. Biopremiär: 29 November 2013.
Distributör: SF.
DVD och Blu-rayrelease: 2 April 2014.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): Creating Carrie, Telekinetic Coffee Shop Surprise.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): Alternate Ending Not Shown in Theaters, Deleted/Alternate Scenes, Creating Carrie, The Power of Telekinesis, Commentary by Director Kimberly Peirce, Telekinetic Coffee Shop Surprise.
Hyr filmen hos: SF Anytime.

Kommentarer
Malin säger:

Vill se den filmen. Älskar boken och filmen känns värd att se bara pga av Julianne Moore: så duktigt skådespelare.

Svar: Jag rekommenderar ändå originalet, men denna går bra att se den med =)
...Liiinna

2014-11-01 Kl: 23:14:40
URL: http://marlineblogg.wordpress.com

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: