Aaliyah: The Princess of R&B (2014)

 photo aaliyah_zps6349576a.jpg 
Aaliyah: The Princess of R&B (Biografi, Drama, Musik):
Detta är historian om sångerskan Aaliyah vars liv fick ett tragiskt slut den 25 Augusti 2001 i en flygkrasch på Bahamas.
 
 
TV-FILMEN FÅR:
Det har nu gått ca 13 år sedan den 22 åriga Aaliyah dog i en flygkrasch på Bahamas efter att ha spelat in musikvideon till sin låt Rock the Boat och länge pratades det om att en film om henne liv skulle dyka upp. Jag gav praktiskt taget upp hoppet redan för längesedan men så dök filmen plötsligt upp, Aaliyah: The Princess of R&B och resultatet är skamligt! Musiken som vi (jag) kom att älska lyser nästan helt med sin frånvaro och när den väl dyker upp så är det inte ens Aaliyahs röst vi hör och detta på grund av att hennes familj inte gav tillåtelse till att använda den i filmen, vilket jag nu i efterhand kan förstå. Hela filmen är dessutom lite av ett ihopaplock och det känns som om att vi missar stora bitar av hennes liv och karriär vilket bara får mig att bli ledsen. Jag hade velat ta del av Aaliyahs liv och fått komma henne nära inpå, men Aaliyah: The Princess of R&B lämnar mig istället bara besviken och tom. Ja, detta är så långt ifrån Aaliyah vi kan komma och då ska ändå filmen bygga på hennes liv.
 
 photo AaliyahThePrincessofRampB2_zpsba3f8f15.jpg
Alexandra Shipp syns i rollen som Aaliyah
 
Nu är det visserligen så att Aaliyah: The Princess of R&B fångar upp en del händelser som är omtalade och välkända, så som Aaliyahs korta äktenskap med R. Kelly (Clé Bennett) vid blott 15 års ålder. Men för utom det så är filmen aningen ihålig. Huvudrollsinnehavaren Alexandra Shipp känns dessutom helt fel i rollen som Aaliyah eftersom de båda inte har några som helst likheter, varken i utseende eller i kroppsspråk och hennes sångröst är även den fel. Dessutom retar jag upp mig på att hon gestaltar Aaliyah från ca 13 års ålder fram till hennes död vid 22 år och det syns tydligt att hon inte har den rätta åldern inne för Aaliyahs yngre år inom showbusinessen. Det är inte bara Alexandra Shipp som känns felplacerad utan detsamma gäller övriga skådespelare också. Det finns inte några likhet någonstans och och jag undrar därför hur man ens kan få kalla detta för en biografi. Hur fick de rättigheterna till att ens ge ut denna soppa?
 
 photo AaliyahThePrincessofRampB6_zps3b00fc43.jpg
Chattrisse Dolabaille ska förställa Missy Elliott... en på tok för smal Missy Elliott...
 
Även om Aaliyah: The Princess of R&B är som en schweizerost, vill säga full av hål och luckor så får filmen mig att bli berörd och ledsen. Men då är det inte för filmen ger oss en närhet och en inblick, utan snarare för att jag har en bild av Aaliyah som jag målar upp under filmens gång. Bara tanke på att hon dog på tok för ung och på toppen av sin karriär får nämligen mig att börja gråta och som det fan jag faktiskt är har jag bara en sak att säga: Gör om och gör rätt.
 
 photo AaliyahThePrincessofRampB7_zps0dccf759.jpg
Anthony Grant syns i rollen som Damon Dash, Aaliyahs andra och sista kärlek
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Aaliyah: The Princess of R&B.
Svensk titel: Aaliyah: The Princess of R&B.
Tagline: - .
Genre: Biografi, Drama, Musik.
Skådespelare: Alexandra Shipp, Elise Neal, Clé Bennett, Christopher Jacot, Lyriq Bent, Chattrisse Dolabaille, Anthony Grant, Rachael Crawford, A.J. Saudin, Dewshane Williams, Izaak Smith, Tiffany Davidson m.fl.
Regissör: Bradley Walsh.
Filmmanus: Michael Elliot.
Speltid: 88 min (Vod).
Språk: Engelska.
Undertext: -.
Produktionsland: USA.
Åldersgräns: Rekommenderad från 11 år.
Utgivningsår: 2014.
TV-premiär (USA): 15 November 2014.
Studio: Lifetime (TV-produktion).
DVD och Blu-rayrelease: .
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): .
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): .
Hyr filmen hos: Amazon.com.

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: