Gone (2012)

 photo gone_blu-ray-22723468-frntlpng_zps369dc4e3.jpg 
Gone (Drama, Mysterium, Thriller): 
Jill, som en gång har lyckats fly från en seriemördare, misstänker nu att mördaren är tillbaka eftersom hennes syster Molly plötsligt och spårlöst försvinner från deras hem. När polisen inte vill tro på Jills historia drar hon igång jakten på mördaren själv, allt för att rädda sin syster innan det är försent.
 
 
FILMEN FÅR:
Gone är en sådan där film som jag köpte på rean för längesedan men som jag aldrig riktigt hade tid att se. Så jag lånade ut filmen till min far som sedan sa att den bara var medelmåttig och i samma veva försvann mitt sug och filmen glömdes bort. Men så en vacker dag blev den ihågkommen och med tanke på att jag då bara förväntade mig skräp så blev jag positivt överraskad. Gone är i mina ögon inte alls medelmåttig utan snarare både lite spännande och bra men underlig. Under filmens gång hann jag dessutom bygga upp många teorier om vem som kunde vara mördaren/kidnapparen och även om jag föredrar att inte behöva tänka när jag ser på film så kändes det nästan lite befriande att få anstränga mig lite.
 
 photo gone08_zps02709486.jpg
Är du kanske galen Jill?
 
Nu är det visserligen inte så att Gone är en jättebra film men den är definitivt bättre än förväntat. Det som förbryllar och underhåller mig mest är den stora frågan om Jill (Amanda Seyfried) är psyksjuk eller bara rädd. Kan hon ha fantiserat ihop sin hemska upplevelse och sin syster Mollys (Emily Wickersham) försvinnande eller ha det faktiskt ha skett? Finns det en mördare som går lös eller är det bara något som hon inbillar sig, eller är det kanske så att Jill själv har begått brotten? Det är dessutom inte bara detta som förbryllar mig för jag misstänker så gott som alla inblandade karaktärer. Kanske är det den nya polisen Hood (Wes Bentley) som ligger bakom dåden eller varför inte Mollys pojkvän Billy (Sebastian Stan)? Ja, misstankarna är många vilket tillför spänning men det får också min hjärna att gå på högvarv.
 
 photo gone-image05_zpsaa8672e0.jpg
Ingen tror på Jill när hon påstår att Molly har blivit kidnappat av en mördare.
 
Men när det finns spänning så finns det nästan alltid också små sega moment och en del dumma beslut. När polisen inte tror på Jill så bestämmer hon sig för att själv ta upp jakten på mördaren och det är väll lite det som gör filmen till vad den är, men det blir periodvis också lite utdraget. Vi har t.ex en rätt så lång och utdragen bilfärd i skogen som gott och väl hade kunnat bli något förkortad och bara själva idén om att bege sig ut i mörkret på egen hand verkar ju inte så smart och genomtänkt. Men annars så kan jag inte hitta så många nackdelar med Gone och jag finner som sagt mest filmen bra och spännande, med en del dumma moment.
 
 photo gone04_zps4d41aaba.jpg
Jill glider runt i sin bil.
 
Amanda Seyfried som vi ser i huvudrollen har på den senaste tiden tagit sig an lite mer avancerade roller och lämnat kärleksdramat bakom sig. Detta ser jag självklart som något positivt men det betyder tyvärr inte alltid att hon lyckas leverera. I Gone lyckas hon inte riktigt fånga in de rubbade bitarna av Jills personlighet och hennes rolltolkning blir därför också något svag på sina ställen, men hon sköter sig ändå bra. Övriga karaktärer tar upp så lite tid att jag knappt hinner reflektera över deras insats i filmen och ärligt talat så känns det som om att de har lagt allt ansvar på Amanda och det blir nog lite för mycket för henne. Men som sagt, trots en halvtaskig insats så anser jag ändå Gone vara en riktigt bra film som kan underhålla och skapa spänning för stunden.
 
 photo gone-image10_zpsdccb094d.jpg
Mollys plötsliga och oförklarliga försvinnande leder till dramatik.
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Gone.
Svensk titel: Gone.
Genre: Drama, Mysterium, Thriller.
Skådespelare: Amanda Seyfried, Daniel Sunjata, Jennifer Carpenter, Wes Bentley Wes Bentley, Sebastian Stan, Emily Wickersham, Katherine Moennig m.fl.
Regi: Heitor Dhalia.
Manus: Allison Burnett.
Speltid: 94 min.
Språk: Engelska.
Produktionsland: USA.
Utgivningsår: 2012.
Taglines: "No one believes her. Nothing will stop her".
Åldersgräns: 15 år.
Biorelease: 7 December 2012.
Distributör: Disney.
DVD och Blu-rayrelease: 10 April 2013.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: