Captain Phillips (2013)

 photo captainp_zps516fb276.jpg 
Captain Phillips (Biografi, Drama, Thriller):
Filmen är baserad på en verklig händelse.
I april månad 2009 kapas fartyget MV Maersk Alabama av pirater utanför Somalias kust och i hopp om att kunna skydda sin besättning överlämnar fartygskaptenen Richard Phillips sig till piraterna.
 
 
FILMEN FÅR:
Det är något speciellt med verklighetsbaserade filmer som oftast gör att jag tycker om dom. Det är antagligen för att det som vi få se har hänt en gång i tiden och att det betyder att det kan hända igen. Just i fallet med Captain Phillips så är det inte direkt något som jag behöver oroa mig för att jag själv ska råka ut för men det stoppar inte filmen ifrån att bli både verklig, bra, spännande och intressant.
 
 photo captain-phillips03_zps34223c04.jpg
Richard Phillips överger sig till piraterna för att rädda sin besättning
 
Maersk Alabama var det första fartyget att bli kapat på nästan 200 år och i mina ögon säger ju det ett och annat om både skepp och besättning. Nu lyfts kaptenen Richard Phillips (Tom Hanks) fram som en hjälte då han räddar sin besättning genom att överge sig själv till piraterna, men frågan är ju bara hur mycket av det som är sant. Såna här incidenter har en tendens till att förskönas på filmen och även om han gav upp sig själv så är den stora frågan om han verkligen var så behjälplig mot de riktiga piraterna som han är i filmen. Men det är väll som de säger, "håll dina vänner nära men dina fiender närmare".
 
 photo captain-phillips-image06_zpsc7d97bf9.jpg
Kapten Phillips tar med sig piraterna på en guidad rundtur
 
Captain Phillips har typ bara ett riktigt känt namn i rollistan och det är självklart Tom Hanks som syns i titelrollen, övriga namn är helt nya eller relativt okända för mig. Barkhad Abdi som vi ser i rollen som piraten Muse dök upp från ingen stans och han insats gav honom en Oscarsnominering, dock utan "vinst" men med tanke på att han inte hade någon som helst erfarenhet så måste jag säga att han gör ett riktigt bra jobb. Tom Hanks som har en hel del filmer i sin rock är självklart inte dum han heller men tyvärr finner jag honom något tråkig. Men hans rollprestation är något av det bästa jag har sett i slutet av filmen.
 
 photo captain-phillips-image07_zps6f1b4bb3.jpg
Piraterna på ingång med Muse i ledningen.
 
Nu visste inte jag något om kapning vilket jag antar är en bra fördel när man ser filmen, annars är det nog lätt att se vad som komma skall och även om jag nu inte visste hur det skulle gå för kaptenen så var det tyvärr inte svårt att räkna ut. Så Captain Phillips bjuder tyvärr inte på några direkta överraskningar men filmen förblir ändå spännande och bra eftersom spänningen ökar i takt med filmens gång och även om man praktiskt taget vet hur det kommer sluta så blir det en del små överraskningar på vägen. Dock är den kanske något enkelspårig någonstans i mitten medan slutet höjer filmens betyg och då mycket på grund av Tom Hanks insats. Så med andra ord är Captain Phillips en sevärd film och då mycket på grund av att den är baserad på en verklig händelse.
 
 photo captain-phillips-movie-wallpaper-20_zps17fcb321.jpg
En liten jolle lyckas övervinna "monsterskeppet".
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Captain Phillips.
Svensk titel: Captain Phillips.
Genre: Biografi, Drama, Thriller.
Skådespelare: Tom Hanks, Barkhad Abdi, Barkhad Abdirahman, Faysal Ahmed, Mahat M. Ali, Michael Chernus, Catherine Keener m.fl.
Regi: Paul Greengrass.
Manus: Billy Ray.
Speltid: 134 min.
Språk: Engelska / Somaliska.
Produktionsland: USA.
Produktionsår: 2013.
Åldersgräns: 15 år.
Biorelease: 18 Oktober 2013.
Distributör: Universal Sony Pictures Home Entertainment.
DVD och Blu-rayrelease: 26 Februari 2014.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: