Turbo (2013)

 photo turbo_zps62bda2cd.jpg 
Turbo (Animerad Familjefilm/Komedi/Äventyr): 
Theo drömmer om att bli en racerförare och han kallar därför sig själv för Turbo, men när man är en vanlig trädgårdssnigel är det inte lätt. Men en dag råkar han ut för en olycka som gör honom supersnabb och därför tar han nu chansen att försöka vinna Indy 500, världens största racerlopp.
 
 
FILMEN FÅR:
Turbo, kan det vara DreamWorks svar på Disney · Pixar filmen Cars? Ja, det är mycket möjligt för likheterna är många. Byt bara ut bilarna mot sniglar och sätt sedan in den starka vinnarviljan som vi kan se i Cars, då har vi Turbo... på ett ungefär. DreamWorks Turbo må kanske inte riktigt leva upp till den charm som Disney ger oss men filmen bjuder ändå på en söt underhållning som både vuxna och barn kan uppskatta, och den visar oss att allt är möjligt så länge man inte ger upp. Nu är det ju visserligen kanske inte riktigt så i verkliga livet men det är ändå okej att få kunna tro det ibland och det är nästan den effekten som Turbo har, vill säga att allt är möjligt och därför får filmen mig också att må bra.
 
 photo turbo3_zps2762114d.jpg
Trädgårdssnigeln Theo, aka Turbo, har stora drömmar.
 
Nackdelen med barn- och familjefilmer som denna är att det sällan blir några överraskningar och man vet hur det hela kommer sluta långt innan man är där. Men resan mot slutet är ändå mer än sevärd och lite smårolig på sina ställen samtidigt som snigeln Theo (röst av Ryan Reynolds), eller Turbo som han själv vill bli kallad för, glider genom livets hårda dagar med ett leende på läpparna. Han vägrar ge upp trots en del hårda och nedvärderade ord från sin brorsa Chet (röst av Paul Giamatti) och motgångarna är med andra ord många när ingen i hans vänskapskrets tycks tro på hans stora drömmar. Men skam den som ger sig, mirakel kan ju faktiskt ske.
 
 photo turbo4_zpsf7a65dd9.jpg
Brorsan Chet delar inte Turbos visioner om livet
 
När det kommer till animerad filmer så brukar man oftast inte blanda samman människor och djur. De må stå sida vid sida med istället för att vara ett team så brukar de vara som två helt olika lag som inte direkt "samarbeta". De må leva tillsamman som djur och människa men utan att vara jämlika, men här i Turbo är de som ett och samma lag. Istället för att vara en sort för sig så slås de båda raserna ihop och bildar ett litet team där vinnarlågan är hög. Människan Tito (röst av Michael Peña) kämpar för sin lilla upphittade supersnigel och gör allt han kan för att han ska få delta i Indy 500 racet och det är samspelat mellan dessa båda som just jag tycker om. Det är precis som om att alla är lika värda, djur som människa, och det är just den biten av filmen som jag gillar allra mest.
 
 photo turbo6_zps8a64f7b3.jpg
En sann vänskap mellan två olika varelser.  
 
Turbo må kanske inte vara den bästa animerad filmen som jag har sett men den har definitivt sin söta lilla charm som gör mig glad och lycklig. Den lockar fram skratt och nästan också lite tårar när saker och ting inte riktigt går som det ska och det blir därför som en fantasifull lite resa bortom det omöjliga. Turbo är med andra ord en liten söt film som får mig att må bra och det kan vi alla behöva nån gång ibland, Jag kan ju bara tala för mig själv men jag tror nog att filmen fungerar lika bra för de flesta vuxna som den lär göra för de små barnen.
 
 photo turbo5_zps36ec3fc3.jpg
Skam den som ger sig, drömmar kan gå i uppfyllelse.
 
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Turbo.
Genre: Animerad Familjefilm, Komedi, Äventyr.
Skådespelsröster: Ryan Reynolds, Paul Giamatti, Samuel L. Jackson, Michael Peña, Maya Rudolph, Michelle Rodriguez m.fl.
Regi: David Soren.
Manus: Darren Lemke, Robert D. Siegel och David Soren.
Speltid: 92 min.
Språk: Engelska.
Produktionsland: USA.
Produktionsår: 2013.
Åldersgräns: 7 år.
Biorelease: 25 oktober 2013.
Distributör: 20th Century Fox och Dreamworks.
DVD och Blu-rayrelease: 5 mars 2014.
Filmen finns att köp hos: Discshop, Cdon och Ginza.

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: