The Mortal Instruments: City of Bones (2013)

 photo mortal_zpsc0a5af77.jpg 
The Mortal Instruments: City of Bones (Fantasy/Drama/Äventyr):
Clary är ensam om att se en man bli mördad på en öppen plats som är fylld av människor, vilket får henna att börja fundera på om hon sett i syne. Strax därefter försvinner hennes mamma spårlöst och hon få då också reda på att hon härstammar från en ras som skyddar vår värld ifrån demoner. Hon är en så kallad Skuggjägare och snart öppnar sig en helt ny värld för henne, en värld som är fylld av demoner, varulvar och vampyrer.
 
 
FILMEN FÅR:
Ännu en gång gav jag en fantasyfilm en chans och ännu en gång blev jag något besviken. The Mortal Instruments: City of Bones är nämligen som ett stort i-hopa-plock av både den ena och andra filmen. Vi kan t.ex se inslag från filmer som The Twilight Saga, Törnrosa, Star Wars och mycket mycket mer som jag nu inte kan komma ihåg. Varje scen i filmen är praktiskt taget tagen från en annan och även om The Mortal Instruments: City of Bones skiljer sig från "originalen" så kan man tydligt se likheterna. Trots detta så lyckas ändå filmen segla vidare på sina egna små vingar och skapa något av en egen story som mer eller mindre fungerar någorlunda bra. Dock kan jag väll ändå inte påstå att filmen är riktigt bra, men den går iallafall att se utan större problem.
 
 photo the-mortal-instruments-city-of-bones_zpsaa94a489.jpg
Idébrist? Då lånar man från andra filmer. 
 
The Mortal Instruments: City of Bones stora fördel är Lily Collins som förtrollar atmosfären med sin blotta närvaro. Inte för att jag vill höja henne upp över skyarna, för det förtjänar hon tyvärr inte, men hennes skönhet gör iallafall inte någon skada. Dock är hennes karaktär Clary kanske inte den smartaste och jag tycker nog att hon är lite för hjälplös för sitt egna bästa emellanåt. Hon litar fullständigt på att någon annan ska komma och rädda henne när hennes nyfikenhet sätter henne i knipa och det är såna småsaker som kan reta upp mig. Varför inte bara göra kvinnorna starka och självständiga? Vi behöver faktiskt inga män för att klara oss.
 
 photo the-mortal-instruments-city-of-bones79_zpsa70e6aec.jpg
Clary och hennes bodyguards.
 
The Mortal Instruments: City of Bones bjuder även på en något uttjatad kärlekshistoria där Clarys bästa vän Simon (Robert Sheehan) är upp över öronen kär i henne, något som hon självklart inte kan se. Istället trånar hon lite fumligt efter "snyggingen" Jace (Jamie Campbell Bower) och den framgången går väl att diskutera, men jag väljer att avstå. Så nej, The Mortal Instruments: City of Bones må kanske inte vara helt värdelös men ändå inte vidare bra. Hade filmen bara kommit upp med egna idéer och inte lånat allt ifrån andra filmer så hade den kanske blivit bättre, men filmen är som den är när den inte blev som den skulle...
 
 photo city-of-bones-image07_zps61cd684a.jpg
Kärleken sprudlar
 

FILMINFORMATION:

Svensk titel: The Mortal Instruments: Stad av skuggor.
Originaltitel: The Mortal Instruments: City of Bones.
Genre: Action, Drama, Fantasy, Äventyr.
Skådespelare: Lily Collins, Jamie Campbell Bower, Kevin Zegers, Jemima West, Robert Sheehan, Lena Headey m.fl.
Regi: Harald Zwart.
Manus: Jessica Postigo.
Speltid: 130 min.
Språk: Engelska.
Produktionsland: USA / Tyskland / Kanada.
Produktionsår: 2013.
Åldersgräns: 15 år.
Biorelease: 23 augusti 2013.
Distributör: SF.
DVD och Blu-rayrelease: 18 december 2013.
Köp filmen hos: Discshop, Cdon och Ginza.

Kommentarer
Tess säger:

Jag läser inte recensionen just nu för jag är i slutet av boken nämligen :-) Boken tycker jag är väldigt bra, men kan förstå om det inte förflyttas så effektivt till filmformat.

Svar: Utan att spoila: De har lånat varenda scen i filmen från någon annan, så filmen är ingen direkt höjdare =/
...Liiinna

2014-03-24 Kl: 23:07:13
URL: http://highlandertess.blogg.se
Tess säger:

Svar: Hur menar du? Är den inte baserad på boken?

Svar: Det är den säkert men vi har scener och manusbitar som nästan är identiska med andra filmer. Man har liksom sett allt innan fast i andra filmer. Hela filmen är som ett ihopaplock av både den ena och andra filmen.
...Liiinna

2014-03-25 Kl: 22:10:13
URL: http://highlandertess.blogg.se
Tess säger:

Svar: Aha, du menar så. Jo, det var inget som var direkt nytt i boken heller men den var spännande och välskriven ändå tycker jag :-) Fast sådant brukar aldrig kunna föras över till film, förutom några få filmer som lyckats.

2014-03-25 Kl: 22:16:37
URL: http://highlandertess.blogg.se

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: