Lovelace (2013)

 photo lovelaceDVD1_zps5a1d6100.jpg
Lovelace (Biografi/Drama):
Linda Lovelace blev 1970-talets mest omtalade kvinna efter att ha medverkat i porrfilmen ”Långt ner i halsen". Men bakom kameran utspelades en helt annan historia fylld av övergrepp, misshandel och droger där Lovelace var en fånge i sitt eget äktenskap till producenten Chuck Traynor.
 
 
FILMEN FÅR:
Lovelace skildrar porrlegenden Linda Lovelace liv i våld och förtryck och vi få ta del av hur en ung och oskyldig flicka kan hamna så fel i livet, allt på grund av fel relationer. Jag hade inte direkt några höga förhoppningar om filmen utan jag trodde detta skulle vara ännu en värdelös biografi, men jag fick kort och gott äta upp mina egna ordspyor. Lovelace tog mig nämligen med storm med sitt djup och sin verklighetsbaserade handling och filmen praktiskt taget överraskade mig på alla sätt och vis. Filmen är inte bara väldigt bra utan den är även både intressant och berörande. Jag kastades med andra ord in i ett drama som på ett eller annat vis har fått mig att se annorlunda på porren.
 
 photo lovelace07_zpsb1e22980.jpg
Välkommen till porrindustrins mörka sida.
 
Amanda Seyfried passar perfekt i rollen som Linda Lovelace eftersom hon har det där rara och söta över sig samtidigt som hon verkligen kan utstråla sex appeal. Hennes karaktär ger ifrån sig ett uttryck som blandas av oskyldighet och kaxighet men under ytan döljer sig ett mörker som är värre än vad jag först hade kunnat tro. Det blir en stark insats från Seyfrieds sida och även om jag kanske inte riktigt kan säga detsamma om alla skådespelare så vaknar filmen verkligen till liv tack vara henne. Peter Sarsgaard tar sig an rollen som Lindas man Chuck och han lyckas verkligen ge ifrån sig den där sliskiga och äckliga gubbkänslan som man inte vill komma i kontakt med och även det ger filmen ett lyft och flyt.
 
 photo lovelace06_zpse1e47969.jpg
Linda är kaxig och söt utåt sett men under ytan döljer sig en helt annan personlighet
 
Skulle du nu mot all förmodan förvänta dig porr så är inte Lovelace en film för dig. Nu må det visserligen finnas både nakenscener och ovårdat språk men någon porrfilmen blir det ändå inte. Filmen som är baserad på verkliga händelser skildrar som sagt det mörka livet i porrindustrin och den visar oss hur en ynklig liten filmroll kan märka någon för livet. Vare sig man vill det eller ej så lockar filmen fram tårar och det blir då också väldigt gripande och hemskt. Det är mörkt, det är dystert och det är grymt samtidigt som sötheten och komiken lyser fram för att lätta på stämningen. Jag hade kanske velat få se lite mer av de hemska bitarna i Lindas liv för att riktigt kunna brista ut i gråt, men på det stora hela så är Lovelace en väldigt bra och gripande film som har fått mig att se annorlunda på denna tillfälliga porrstjärna.
 
 photo lovelace04_zps9eb64425.jpg
Chuck är inte herr charmig när man lär känna honom
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Lovelace.
Svensk titel: Lovelace.
Genre: Biografi, Drama.
Skådespelare: Amanda Seyfried, Peter Sarsgaard, Sharon Stone, Robert Patrick, Juno Temple, Adam Brody, Chris Noth, James Franco, m.fl.
Regi: Rob Epstein och Jeffrey Friedman.
Manus: Andy Bellin.
Speltid: 89 min.
Språk: Engelska.
Produktionsland: USA.
Produktionsår: 2013.
Åldersgräns: 15 år.
Biorelease: 29 november 2013.
Distributör: Noble Entertainment.
DVD och Blu-rayrelease: 2 april 2014.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.

Kommentarer
Robin säger:

Den verkar vara jädrigt intressant som film. Ibland blir jag mer intresserad av själva bakgrunden bakom just det som händer på kameran, så Lovelace är den typen av film jag faktiskt vill se. Tack för en bra recension!

Svar: Du och jag brukar ju tycka väldigt olika om filmer så du kanske hatar den =)
...Liiinna

2014-03-30 Kl: 12:32:51
URL: http://filmfett.blogg.se

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: