Weird Science (1985)

 photo weirdscience_zpsdcbd336f.jpg 
Weird Science (Komedi, Fantasy, Romantik):
Nördarna Wyatt Donnelly och Gary Wallace har gett upp hoppet om att kunna skaffa sig en varsin flickvän så de bestämmer sig för att skapa en.
 
 
FILMEN FÅR:
Ni vet den där känslan man kan ha när man har fått för dig att en viss film ska vara riktigt bra. Ja precis, den känslan, den kan snabbt gå i kras. Weird Science var just en sådan film som jag hade världens förhoppningar om och jag trodde att jag skulle få se en skön nördfilm där alla mina nörd begär skulle tillfredsställas, men ack så fel jag kunde ha. Filmen börjar faktiskt bra men kanske något överdrivet för att sedan bara bli dum och absolut inget annat, om inte ännu mer överdriven vill säga.
 
 photo WeirdScience_zpsf63519a7.jpg
 Let's make a hottie!
 
När jag tänker nörd så föreställer jag mig en viss typ av karaktär på film och redan där brister Weird Science. Nördarna är inte alls som de ska vara i en film från 1985 och de ser praktiskt taget coolare ut än de coola snubbarna. Det finns vissa oskrivna regler att följa när det kommer till filmnörden och det är bland annat de fula, rutiga kläderna och de stora glasögonen men där misslyckas filmen totalt. Det spelar ingen roll om den klassiska nörden inte ser ut så i verkliga livet men hen ska bara gestaltas på det viset och speciellt när det handlar om filmer från 80-talet. Dessutom så spårar allt ur och istället för att bli töntig och underhållande så blir filmen bara dum och tråkig. Allt är bara för extremt och jag köper det inte det som jag få se. Ja, besvikelsen blev stor.
 
 photo Weird-Science-robert-downey-jr-34568357-1287-701_zps7acb9a52.jpg
Var är den klassiska 80-talsnörden?
 
Weird Science tar överdrivenheten till en helt ny nivå och det blir inte vackert. Under större delar av filmen sitter jag mest bara och skakar på huvudet och hoppas att skiten ska ta slut illa kvickt så jag kan återgå till verkligheten. Men det finns självklart vissa fördelare med filmen och det är att vi få se en ung Robert Downey Jr. i rollen som Ian, en av de coola snubbarna. Huvudrollsinnehavarna Ilan Mitchell-Smith och Anthony Michael Hall, som vi ser i rollerna som Wyatt Donnelly och Gary Wallace, retar däremot mest bara gallfeber på mig tillsamman med den "hemmagjorda" drömtjejen Lisa (Kelly LeBrock). Deras rollprestationer är krystade och känns inte äkta, något som självklart inte är smickrande för filmen. Men trots detta så lyckas jag ta mig igenom fanskapet utan uppehålla och även om jag helst hade velat dö när jag såg filmen så överlevde jag. Nu kan jag återigen se glädjen med andra filmer och bara för det så undkommer Weird Science en totalkatastrof.
 
 photo weird-science-2_zps563993b1.jpg
Pojkarnas skapelse, Lisa
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Weird Science.
Svensk titel: Drömtjejen.
Genre: Komedi, Fantasy, Romantik.
Skådespelare: Anthony Michael Hall, Ilan Mitchell-Smith, Kelly LeBrock, Bill Paxton, Robert Downey Jr., Robert Rusler, Suzanne Snyder, Judie Aronson m.fl.
Regi: John Hughes.
Manus: John Hughes.
Speltid: 94 min.
Språk: Engelska.
Produktionsland: USA.
Utgivningsår: 1985.
Taglines: "It's all in the name of science. Weird Science." och "If you can't get a date, make one!".
Åldersgräns: 11 år.
Biorelease: 27 November 1985.
Distributör: Universal Pictures.
Blu-rayrelease: 6 November 2013.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
 

Kommentarer
Micke säger:

Jag har den på VHS. Nu är det ett tag sen jag såg den, men kommer ihåg den som en typisk nördfilm från 80-talet.

Svar: Typisk skulle nog inte jag kalla den för eftersom den saknar alla de typiska momenten.
...Liiinna

2014-06-06 Kl: 19:37:26
URL: http://mickemovie.bloggagratis.se/
Filmfett säger:

Jag svarar på din kommentar här, men ska du bara göra reklam för din egna blogg så kan du lika väl sticka härifrån meddetsamma!

2015-06-07 Kl: 19:42:22
URL: http://filmfett.blogg.se/
Anonym säger:

Lustigt nog älskade jag den här filmen! Sjuk humor, grymt bra skådespel och en fin saga om att växa upp. Lustigt bara att filmen i sig är så galen.

2015-06-07 Kl: 19:43:43

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: