Patriot Games (1992)

 photo patrioter_blu_ray_zps5ce97567.jpg 
Patriot Games (Action, Drama, Kriminalare, Thriller):
När den före detta CIA-agenten Jack Ryan är på semester i London blir han vittne till en terroristattack och innan han hinner tänka har han lyckas stoppa attentatet. Strax därefter klassas han som en hjälte och männen som låg bakom attacken sätts i finkan. Jack återvänder då hem till USA men det dröjer inte länge förrän terroristerna rymmer och beger sig till USA för att hämnas på Jack och hans familj.
 
 
FILMEN FÅR:
Det är dags för Jack Ryan att fortsätter sitt "äventyr" här i Patriot Games men han har nu genomgått plastikkirurgi och bytt ut både ansikte och kropp. I föregående film, The Hunt for Red October, så var det Alec Baldwin som vi såg i rollen som Jack Ryan men nu är det alltså Harrison Ford och han gör den dessutom något mer intressant än föregående "talare". I Patriot Games befinner vi oss även på fast mark när kungafamiljen plötsligt blir hotad och självklart finns då Jack Ryan på plats, av en ren tillfällighet, för att komma till undsättning. Jack som inte längre är en del av CIA blir självklart återigen indragen i dramat samtidigt som hans tillfälliga insats ses på två sätt, han klassas som en hjälte av de utsatta medan gärningsmännen helst vill se honom död, vilket också är vad hela filmen går ut på.
 
 photo patriot_games_zps09ed4d5b.jpg
Jack Ryan kastar sin in i faran, med nytt ansikte och ny kropp
 
Den första filmen om Jack Ryan var inget som jag uppskattade men jag måste säga att jag gillar Patriot Games något mer. Upplägget är bättre och hela filmen känns friare och inte så instängd som föregående film samtidigt som jag gillar Harrison Ford bättre i rollen som Jack, även om jag kanske tycker att han är något för gammal för rollen. Jag gillar att det nu är han som är måltavlan i den farliga leken och att hans familj får ta del av handlingen. Det blir helt enkelt mer personligt och det är just det som jag gillar.
 
 photo Patriot-Games-thora-birch-9603225-853-480_zps6ccc0dce.jpg
Familjen få vara med på ett större hörn.
 
I rollen som Jack Ryan eller som han egentligen heter, John Patrick Ryan, ser vi som sagt Harrison Ford och även om han kanske är lite väl stel under vissa tillfällen så sköter han sig bra både i hjälte- och papparollen. I rollen som hans fru Cathy och dotter Sally ser vi Anne Archer och en väldig ung Thora Birch och det är de som mer eller mindre styr dramat på hemmafronten eftersom terroristen Sean Miller (Sean Bean) gör dom till en del av sin hämndplan, en hämndplan som Jack inte alls uppskattar men som jag kan finna lite intressant.
 
 photo patriot1_zpse5758ec2.jpg
Terroristen Sean Miller.
 
Jag går alltså emot strömmen när jag säger att Patriot Games är bättre än The Hunt for Red October men i mina ögon så innehåller denna filmen både mer spänning och fart. Det blir som sagt mer personligt och jag kan som tittar andas eftersom spelmarken är större och bättre. Nu är det visserligen inte så att jag skulle kalla Patriot Games för en jättebra film men den håller sig inom medelmåttet och duger rätt så bra som den är.
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Patriot Games.
Svensk titel: Patrioter.
Genre: Action, Drama, Kriminalare, Thriller.
Skådespelare: Harrison Ford, Sean Bean, Anne Archer, Polly Walker, Thora Birch, Patrick Bergin, Samuel L. Jackson m.fl.
Regi: Phillip Noyce.
Manus: W. Peter Iliff och Donald Stewart.
Speltid: 117 min.
Språk: Engelska.
Produktionsland: USA.
Utgivningsår: 1992 (feltryck på omslaget).
Taglines: "Let the Games Begin" och "Not for honor. Not for country. For his wife and child.".
Åldersgräns: 15 år.
Biorelease: 23 Oktober 1992.
Distributör: Paramount.
DVD och Blu-rayrelease: 14 April 2003 (DVD), 26 Oktober 2011 (Blu-ray), 4 Juni 2014 (Samlingsbox innehållande alla 5 Jack Ryan filmerna).
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp "Jack Ryan" filmboxen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp "Jack Ryan" filmboxen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Filmserien består av: The Hunt for Red October (1990)
                                   Patriot Games (1992)
                                   Clear and Present Danger (1994)
                                   The Sum of all Fears (2002)
                                   Jack Ryan: Shadow Recruit (2014)

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: