Closed Circuit (2013)

 photo Closedcircuit_zpsc4c3bcc0.jpg 
Closed Circuit (Drama, Kriminalare, Mysterium, Thriller):
Den 30 november 2012 kl 10:46 går en bomb av mitt i London som dödar 120 oskyldiga människor och strax därefter grips en man vid namn Farroukh Erdogan som sägs vara misstänkt för bomb attentatet. 6 månader senare blir Martin Rose och Claudia Simmons-Howe tilldelade fallet och ju närmare sanningen de kommer desto mer utsatta blir de.
 
 
FILMEN FÅR:
Closed Circuit är en film som jag hade väldigt skeptisk syn på och jag påbörjade därför mitt tittande lite tveksamt, med all rätt. Filmen börjar dessutom väldigt underligt där vi få se en massa klipp som snabbt tar oss fram till ett terrordåd för att sedan gå vidare i en stilla och lugn takt där de två advokaterna Martin Rose (Eric Bana) och Claudia Simmons-Howe (Rebecca Hall) börjar gräva i fallet i hopp om att komma fram till sanningen, något som inte visar sig vara så smart och snart är de måltavlor för gud vet vad. Men i lugnet finns även spår av en spänning som sakta byggs upp och ju längre in i filmen jag kommer desto mer nyfiken blir jag. Jag triggades med andra ord igång av mysteriet som tycks finnas runtomkring attentatet men dessvärre så försvinner den känslan rätt så snabbt och allt blir istället bara rörigt och förvirrande. Spänningen som byggdes upp leder praktiskt taget ingenstans och jag får inte ordning på pusselbitarna och därför kanske ni kan förstå min besvikelse när vi sedan lämnar filmen... tomhänta.
 
 photo closed-circuit06_zps4a76f409.jpg
Ligger Farroukh Erdogan (Denis Moschitto) bakom terrordådet?
 
Ja, Closed Circuit leder oss praktiskt taget ingenstans och hela filmen känns därför något meningslös. Varför lägga ner så mycket tid på något som inte leder till ettt svar, det är den stora frågan som jag ställer mig själv. Till råga på allt så är inte detta den typen av film som jag vanligtvis hade valt att kasta mig in i eftersom jag föredrar att vara en del i händelsen och inte bara få höra om den under en pågående undersökning, en undersökning som dessutom inte leder nånvart. Men allt är inte pest eller kolera. Av någon konstig anledning så gillar jag ändå upplägget i filmen samtidigt som de privata bitarna mellan Martin och Claudia intresserar och lockar mig. Det något med den förbjudna kärleken som sätter folk i trubbel som jag gillar och det är dessutom något mysko med hela situationen som tilltalar mig och innan jag vet ordet av det vill jag nå lösningen på mysteriet.. Men lösningen lyser med sin frånvaro eller så finns den kanske där, men jag kunde då inte snappa upp den. 
 
 photo closed-circuit09_zpsb3353d97.jpg
Romantik är alltid trevligt.
 
Till råga på allt så blir jag inte imponerad av skådespelet i filmen och de flesta karaktärer känns mest bara stela och tråkiga vilket i sin tur bara drar ner filmen ännu lite mer. Spänningen som jag tyckte mig uppleva försvann in i tomma intet innan jag hann reagera och Closed Circuit verkar inte bara underlig utan den är det också. I sluttampen så lämnas jag tyvärr övergiven med ett frågetecken på näsan och jag undrar vad det var som egentligen hände och hur slutade egentligen film? Ja, den slutade nog inte alls utan den gled mest bara in i tomma intet utan att ge oss svar på något. Så nej, Closed Circuit är inte mycket att se... om man nu inte gillar filmer som lämnar stora frågor vill säga, men det gör inte jag.
 
 photo closed-circuit02_zps87f33b0f.jpg
Martin Rose finner hela situationen väldigt mysko och jag kan inget annat än att hålla med

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Closed Circuit.
Svensk titel: Closed Circuit.
Genre: Drama, Kriminalare, Mysterium, Thriller.
Skådespelare: Eric Bana, Rebecca Hall, Riz Ahmed, Jim Broadbent, Ciarán Hinds, Denis Moschitto, Julia Stiles m.fl.
Regi: John Crowley.
Manus: Steven Knight .
Speltid: 96 min.
Språk: Engelska.
Produktionsland: Storbritannien / USA.
Utgivningsår: 2013.
Taglines: "They see your every move".
Åldersgräns: 15 år.
Biorelease: - .
Distributör: Universal Sony.
DVD och Blu-rayrelease: 11 Juni 2014.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: