Clear and Present Danger (1994)

 photo clear_and_present_danger_blu_ray_zpsc1e93b50.jpg 
Clear and Present Danger (Action, Drama, Thriller): 
När Admiralen James Greer blir allvarligt sjuk får Jack Ryan ta över befälet och hans första uppdrag blir att undersöka mordet på en utav presidentens vänner som råkade ha hemliga kontakter inom den colombianska knarksmugglingen. Men vad Jack inte vet är att CIA redan har förberett en styrka som ska anfalla knarksmugglarna och nu riskerar Jack både sitt arbete och sitt liv, allt för att finna sanningen.
 
 
FILMEN FÅR:
Harrison Ford tar sig an rollen som Jack Ryan för andra gången här i Clear and Present Danger, vilket är den tredje filmen om och med den karaktären. Harrison Ford gör kanske Jack Ryan något stelare nu och mer krystad men det passar ändå karaktären bra samtidigt som hans humor är lite lagom torr vilket är något som jag kan skratta åt ibland. Däremot så gjorde filmens handling mig lite skeptiskt. Handlingen styrs nämligen av en drogkartell och det är inget som direkt tilltalar mig. Men av någon konstig anledning så riktar Clear and Present Danger inte in sig så mycket på drogerna och det blir nog filmens räddning ur min synvinkel. Istället får vi än en gång följa med Jack Ryan på ett farligt äventyr där vapen går av, folk dör och där han återigen sätter sitt egna liv i fara. Filmen bjuder dessutom på lite spänning och action men det är ändå något litet som saknas.
 
 photo ClearandPresentDanger5_zpsf7016041.jpg
Drogkartellen
 
I den förra filmen, Patriot Games, fick vi se mer av Jack Ryans familj och det var något som jag uppskattade, med här i Clear and Present Danger lyser de återigen med sin frånvaro och så gott som all tyngd läggs istället på Jack som dessutom får en befordran och får ta över sin döende chef James Greer's (James Earl Jones) jobb. Ryans familj syns visserligen till mer här än vad de gjorde i den första filmen The Hunt for Red October och filmen är dessutom bättre än den även om det kanske inte blir så där överdrivet bra. Dessvärre hade jag något svårt med att få grepp om handlingen här i Clear and Present Danger och jag finner därför filmen något rörig. Det är för mycket som händer och för många inblandade vilket gör att jag tappar koncentrationsförmågan lite då och då, dessutom tycker jag också att filmen på tok för lång med sina 2 timmar och 21 minuter.
 
 photo ClearandPresentDanger4_zpsd410ed86.jpg
Jack Ryan trivs inte i sin nya roll
 
Clear and Present Danger är kanske inte en superbra filmen men den är iallafall bättre än vad jag trodde den skulle vara, med tanke på droghandlingen, och jag kan nog säga att jag blev något positivt överraskad. Filmens längd drar dock ner den något men annars så håller ändå Clear and Present Danger ett rätt så bra tempo. Så överlag så är denna filmen på ett ungefär lika bra som sin föregående film, men den kunde ha blivit bättre.
 
 photo ClearandPresentDangerkopiera_zpsd5dbbf41.jpg
Jack Ryans två medhjälpare.
 
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Clear and Present Danger.
Svensk titel: Påtaglig fara.
Genre: Action, Drama Thriller.
Skådespelare: Harrison Ford, Willem Dafoe, Anne Archer, Joaquim de Almeida, Henry Czerny, Harris Yulin, Miguel Sandoval, Donald Moffat, Benjamin Bratt, Raymond Cruz, Thora Birch m.fl.
Regi: Phillip Noyce.
Manus: Donald Stewart, Steven Zaillian och John Milius.
Speltid: 141 min.
Språk: Engelska.
Produktionsland: USA.
Utgivningsår: 1994.
Taglines: "Truth needs a soldier" och "The war of drugs would lead him to the war of power".
Åldersgräns: 15 år.
Biorelease: 21 Oktober 1994.
Distributör: Paramount.
DVD och Blu-rayrelease: 14 Maj 2003 (DVD), 26 Oktober 2011 (Blu-ray), 4 Juni 2014 (Samlingsbox innehållande alla 5 Jack Ryan filmerna).
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp "Jack Ryan" filmboxen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp "Jack Ryan" filmboxen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Filmserien består av: The Hunt for Red October (1990)
                                   Patriot Games (1992)
                                   Clear and Present Danger (1994)
                                   The Sum of all Fears (2002)
                                   Jack Ryan: Shadow Recruit (2014)
 

Kommentarer
Magnus säger:

Jösses, en film med Harrison Ford som jag inte har sett - trodde jag hade sett alla. Måste kollas upp.

Svar: Om du har sett Patriot Games så vet jag inte hur du har kunnat missa denna. Men hej, alltid kul när man hittar nått som man har missat =)
...Liiinna

2014-06-21 Kl: 14:27:19
URL: http://www.spelochfilm.se

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: