The Pretty One (2013)

 photo the_pretty_one_nordic-26615584-frntl_zps1c509455.jpg 
The Pretty One (Drama, Komedi, Romantik): 
När Laurels framgångsrika tvillingsyster Audrey plötsligt dör och misstas för att vara just Laurel ser hon sin chans att ta Audreys plats och kunna leva det liv hon alltid ha velat leva.
 
 
FILMEN FÅR:
The Pretty One är återigen en film som blandar sorg med lycka och resultatet blir förvånansvärt bra. Visst det finns stunder då allt blir lite för överdrivet och barnsligt men på det stora hela så funkar storyn som bidrar med blandade känslor väldigt bra. The Pretty One påminner på något lite vis om den svenska filmen Jag Saknar Dig men ändå inte eftersom deras två handling är så fruktansvärt olika. Det enda som binder samman de båda filmerna är det faktum att någons tvillingsyster dör, därefter är de båda helt olika men känslan som de båda ger är på ett ungefär densamma.
 
 photo the-pretty-one_zps7a45c186.jpg
Laurel mister sin andra halva i en bilolycka.
 
Vi möter här tvillingsystrarna Laurel och Audrey, som både spelade utav Zoe Kazan. De är två väldigt olika personer där Laurel är den som fortfarande bor hemma och tar hand om deras pappa efter det att deras mor gick bort för några år sedan. Hon har inte direkt några vänner och saknar den sociala biten medan Audrey lämnade hemmet strax efter moderns död och skaffade sig ett jobb på annat håll. Hon är framgångsrik, vacker och tar för sig av livet medan Laurel är skygg och mer ser ut som "kom och hjälp mig dö". Ja, de är eller var enäggstvillingar med helt olika personligheter.
 
 photo The_Pretty_One_044_zpsbc699c4f.jpg
De må ha sett lika dana ut men de var ändå så olika
 
Vi hinner knappt lära känna Audrey fören hon dör i en bilolycka som resulterar i att de blandar ihop henne med Laurel som då ser sin chans att leva hennes liv och hon tar den. Laurel som nu går i Audreys skor få uppleva kärlek och romantik på sin nya hemma plan, hon få uppleva livet med andra ord och även om allt inte går så smidigt så visar det sig snart att hon är en mycket bättre person än vad Audrey någonsin har varit. Men det är också här som filmen brister lite. Av det lilla som vi fick se så tycker jag det är konstigt att ingen ser igenom den nya Audrey, de är så olika och någon borde ha misstänkt att något är fel, även om vi ser förbi den tillfälliga glömskan som kraschen gav henne. Man känner väll sina barn och sina vänner, eller? Nä, tydligen inte och Laurels nya liv rullar på utan att någon reagerar.
 
 photo theprettyone22_zpsf3a30c7b.jpg
Audreys vän Claudia (Frances Shaw) tycker kanske att hon beter sig lite konstigt, men mer än så är det inte
 
Zoe Kazan gör sig bra i rollerna som Laurel och Audrey men precis som med alla andra filmer som innehåller tvillingsystrar så hade jag föredragit att det var ett äkta tvillingpar i rollerna och inte en och samma person. Jake Johnson som vi ser i rollen som Laurels, som går i Audrey skor, kärleksintresse Basel gör även han ett bra jobb och han lyckas nästa charma kjolen av mig med sin fjantighet. De båda har en bra kemi som funkar på tv-rutan och även om det finns brister så är jag villig att se förbi dom, de är bara för söta helt enkelt.
 
 photo The_Pretty_One_25_zpsed17815a.jpg
Det börja verka kärlek banne mig
 
Trots en del små misstag och irritationer så är ändå The Pretty One en väldigt mysig liten film som sprider sorg, lycka och kärlek. Det blir som en kompott av de godaste ingredienserna och även om jag retar upp mig på småsaker så gör filmen mig både ledsen och glad på en och samma gång. Men vad den också gör är att få mig avundsjuk på kärleken. Den barnsliga romantik som Laurel får uppleva tillsammans med Basel är charmig och söt och känns äkta, med undantag för vissa dumheter som kanske är lite för överdrivna men den funkar ändå och det är antagligen därför som jag verkligen kunde uppskatta filmen. Lite avundsjuka är nämligen inte alltid dåligt... Så ja, The Pretty One är en film som jag kan rekommendera till oss kvinnor/tjejer, för ärligt talat så tror jag inte att detta är en film som går hem hos det manliga könet.
 
 photo the-pretty-one06_zpse7b90622.jpg
Fjantig romantik som sätter mitt hjärta i brand.
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: The Pretty One.
Svensk titel: The Pretty One.
Genre: Drama, Komedi, Romantik.
Skådespelare: Zoe Kazan, Jake Johnson, Frances Shaw (som Frankie Shaw), Ron Livingston, John Carroll Lynch, Sterling Beaumon m.fl.
Regi: Jenée LaMarque.
Manus: Jenée LaMarque.
Speltid: 91 min.
Språk: Engelska.
Produktionsland: USA.
Utgivningsår: 2013.
Taglines: "She become her sister and found herself".
Åldersgräns: 11 år.
Biorelease: - .
Distributör: Sony Pictures.
DVD-release: 11 Juni 2014.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.

Kommentarer
TVseries-Hennie säger:

Det var en bra film, men aningens för deppig för min smak! Klarar inte riktigt av det, blir bara deppig själv :/

Svar: Jag må vara konstig men jag kan tycka det är underbart att sjunka ner i en depression tillsammans med en film. Det är något med känslan som får mig att må dåligt som lockar mig, att få se att folk på film också kan genomgå ett helvetee. Dessvärre slutar det ju nästan alltid lyckligt för folk på film och så är det ju i regel inte för oss vanliga dödliga. Men det är härligt så länge eländet varar åtminstone.
...Liiinna

2014-09-03 Kl: 22:02:28
URL: http://www.tvseries.webblogg.se

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: