The Hunger Games: Catching Fire (2013)

 photo hunger_games_catching_fire_ver32_xlg_zps6bbab0cc.jpg
The Hunger Games: Catching Fire (Action, Science Fiction, Äventyr):
Katniss Everdeen trotsade spelreglerna och gick ut som vinnare och överlevare tillsammans med Peeta Mellark, något som har gett hopp till folket i de olika distrikten. Men hennes triumf uppskattades inte av spelarrangörerna som nu har ändrat reglerna och för att fira det 75:e året bestämmer man sig för att de tidigare vinnarna återigen ska få delta i dödsspelet.
 
 
BETYG och RECENSION:
Den Lady Gaga inspirerade filmserien är tillbaka och denna gången i form av The Hunger Games: Catching Fire som är den andra filmen i filmserien. Vi får ännu en gång se Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence) och Peeta Mellark (Josh Hutcherson) kämpa för sina liv i det spel som de en gång trodde var över, men vad är det för mening att ha spelregler om de inte kan brytas eller ändras i all hast och i detta fallet bara för att spelarrangörerna vill se Katniss död. Jag förstod aldrig riktigt tjusningen med The Hunger Games men dennes uppföljare är betydligt bättre trots att segheten håller i sig under halva filmen och att det blir en evig väntan på att spelet ska komma igång. Men när spelet väl drar ingång så ökas tempot och de trädkramande scenerna som det kryllande av i den första filmen är nu ett minne blott, tack o lov.
 

Katniss och Peeta blir ännu en gång inkastade i Hungerspelen
 
I The Hunger Games så upplevde jag spelet rätt så enformigt, ointressant och segt men här i The Hunger Games: Catching Fire så blir det händelserikare och därför också mer tilltalande samtidigt som allt tycks ha en underlig twist. Spelplanen är helt annorlunda och tycks ha ett eget liv som gör överlevnaden svårare för deltagarna och det är just det som jag finner intressant. Det är helt plötsligt inte bara ett dödligt spel utan även ett mysterium. Jag önskar dock fortfarande att filmserien kunde vara grymmare och blodigare men på grund av den långa åldersgränsen (11 år) så lyser tyvärr fortfarande blodet med sin frånvaro och dödsleken blir därför ännu en gång lite som ett barnkalas men små blodlösa dödsfall. Men hej, bättre med blodlösa dödsfall än inga alls.
 
 photo catchingfire1_zps6d77435f.png
Den nya spelarenan.
 
Denna gången så må spelreglerna ha ändrats och det har också spelarna. De alla är tidigare vinnare som ännu en gång kastas in i dödsleken för att visa vem som hör hemma på tronen, men bakom den mordlystna fasade finns nu hopp om överlevnad och förändring och det väl det som Katniss och hennes vänner kämpar för. Det blir med andra ord nästan mer personligt och dramat är mer påträngande här i The Hunger Games: Catching Fire än i tidigare film och det är något som jag ser som en fördel. Jennifer Lawrence har dessutom växt som skådespelare sedan den första filmen gjordes och hon känns nu mer bekväm i rollen som Katniss. Josh Hutcherson är däremot lika stel som han var tidigare och jag har väldigt svårt för att tycka om hans karaktär Peeta. Kemin mellan de båda må ha blivit bättre men den känns ändå inte helt rätt och det blir också något av ett problem då känslorna här börjar blomma upp och när svartsjukan växer hos andra. Så ja, de romantiska bitarna är fortfarande något krystade men ändå bättre än tidigare.
 


Romantiken är fortfarande något svag
 
Som sagt så är The Hunger Games: Catching Fire betydligt mycket bättre än sin föregående film men det stoppar ändå inte mig ifrån att reta upp mig på småsaker. Jag är inte direkt den som bruka upptäcka fel i filmer men jag kunde inte undvika att reta upp mig på en metalltrådsrulle som Katniss och Johanna Mason (Jena Malone) dra genom skogen. Dessa trådrullar rullar självklart ut tråden med hjälp av ett motstånd men så funkar det tydligen inte här. För när tråden stöter på ett motstånd så stannar också ut-rullandet, eller hur jag nu ska beskriva det och rent tekniskt sett så är det först då som det borde ha funkat att rulla ut tråden. Men men, det är väll bara meningslösa detaljer. Men trots en del små brister så är ändå The Hunger Games: Catching Fire en väldigt bra och intressant film som inte bara tycks gå hem hos tonårsflickor utan även hos en gammal tant som mig, och nu få vi tålmodigt vänta på upplösningen som är uppdelad i två filmer.
 

Johanna Mason är väll inte direkt överlycklig nu när hon måste delta i Hungerspelet igen
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: The Hunger Games: Catching Fire.
Svensk titel: The Hunger Games: Catching Fire.
Genre: Action, Science Fiction, Äventyr.
Skådespelare: Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Liam Hemsworth, Woody Harrelson, Elizabeth Banks, Jena Malone, Donald Sutherland, Philip Seymour Hoffman m.fl.
Regi: Francis Lawrence.
Manus: Simon Beaufoy och Michael Arndt.
Speltid: 146 min.
Språk: Engelska.
Produktionsland: USA.
Utgivningsår: 2013.
Taglines: "Remember who the enemy is", "Every revolution begins with a spark".
Åldersgräns: 11 år.
Biorelease: 22 November 2013.
Distributör: Nordisk Film.
DVD och Blu-rayrelease: 12 Mars 2014.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Filmserien består av: The Hunger Games (2012)
                                   The Hunger Games: Catching Fire (2013)
                                   The Hunger Games: Mockingjay - Part 1 (2014)
                                   The Hunger Games: Mockingjay - Part 2 (2015)

Kommentarer
TVseries-Hennie säger:

Ååh älskar Hungerspelen-serien. Blir ju förstås dock en annan känsla när man läst böckerna innan man ser filmerna. Men tycker nog att filmerna är bra som de är ändå :)

Svar: Jo folk säger det men jag är alldeles för lat för att orka läsa böcker med så jag nöjer mig med filmen, annars förstörs ju spänningen. Då vet man ju vad som kommer hända.. mer eller mindre iaf =) Jag blev inte så wooo:ad av första filmen, trodde den skulle vara mycket mycket bättre, men den andra gillar jag betydligt mer =)
...Liiinna

2014-07-22 Kl: 22:37:05
URL: http://tvseries.webblogg.se
Melanie säger:

Är du sponsrad av Nordisk Film? :O

Svar: Lite oklart ännu, men efter en förfrågan på Fejan så ska jag vara det. Inväntar filmer dock så vi få se vad som händer =)
...Liiinna

2014-11-23 Kl: 13:25:33
URL: http://www.iheartfantasy.blogg.se
Melanie säger:

Så du kontaktade dem på Facebook? För jag har försökt få tag på dem. :P

Svar: Japp, men det va nog bara tur denna gången för jag har försökt med det innan och då har de ignorerat mig. Beror nog på vem som kollar mejlen. Men skam den som ger sig så på dom igen =)
...Liiinna

2014-11-24 Kl: 10:44:39
URL: http://www.iheartfantasy.blogg.se

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: