All Is Lost (2013)

 photo Allislost_zps83a572fb.jpg 
All is Lost (Drama, Äventyr)
Efter att ha kolliderat med en container som ligger på drift mitt ute på havet måste en ensam man stirra döden i vitögat och göra allt han kan för att hålla sin segelbåt flytande
 
 
FILMEN FÅR:
All Is Lost tillhörde en av de där filmerna som jag verkligen hade sett fram emot att få se men när det väl kom till kritan så gick det snabbt upp för mig att filmen inte hade något att erbjuda. För det första så inleds filmen med en berättarröst (Robert Redford) som låter aningen sömnig och uttråkad för att sedan göra det klart för oss att början av filmen praktiskt taget också tillhör dennes slut. Så redan där kan man nästan sluta titta eftersom spänningen mer eller mindre är förstörd. Och för att sedan göra det hela ännu lite värre så innehåller filmen en enda namnlös karaktär, spelad av Robert Redford, som knappt säger något. Under filmens gång glappar han kanske käft 5 gånger och det blir då också väldigt korta och fåordiga meningar som inte bara är tråkiga utan också väldigt stela, sega och meningslösa.
 
 photo all-is-lost05_zpscc6020e1.jpg
Denna namnlösa och uttråkade man har hela filmen på sina axlar
 
Men filmkatastrofen slutar tyvärr inte där utan det görs så många idiotiska val av den namnlösa karaktären och det finns så många obesvarade frågar att jag håller på att krevera. Den namnlösa mannan vakna upp av en smäll som resulterar i att vatten börjar sippra in i hans segelbåt, vad som orsakar smällen och skadan får vi visserligen svar på men vad gör han ute på havet helt ensam och varför får han inte någon form av panik när sjönöden sätter till? Det första mannen borde göra är att kolla om radion fungerar så han kan kalla på hjälp, men nej, det är tydligen inte så viktigt utan det kan man ju göra lite senare. Den namnlösa mannen velar mest bara omkring på sitt trasig "skepp" och gör massa onödiga småsaker. Varför inte bara börja med att täppa för hålet lite provisoriskt och hissa segel så han kan ta sig där ifrån? Visserligen får han tummen ur röven så småningom men det tar tid och långt innan dess har jag hunnit tröttna upprepande gånger.
 
 photo All-is-Lost-Robert-Redford_zpsbb0a14f5.jpg
Chillar på en trasig segelbåt är tydligen nice
 
All Is Lost må nog vara den tråkigaste och dummaste filmen som jag någonsin har sett och Robert Redford, som vi ser i den enda rollen som existerar, måste nog ha fått det enklaste skådespelsjobbet i filmhistorien. Han ger oss ingen känsla, praktiskt taget inga dialoger och han ser bara allmänt uttråkad och trött ut. Jag hade velat ha mer action, mer känsla, mer spänning och definitivt mer ljud. Allt vi hör under filmens gång är hur vågorna slår mot båten och det finns ingen filmmusik för fem öre, och som sagt, inga dialoger. Filmen varar dessutom bara i 106 minuter men det känns som 106 timmar och All is Lost är därför ett sömnpiller som dessutom är kryddat med lite valium, värre än så här kan det nästan inte bli. Så nej, denna sjösoppan biter inte alls på mig och jag önskar nästan att jag kunde kräva min förlorade tid tillbaka.
 
 photo all-is-lost01_zps10ce48cf.jpg
Sjönöd!
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: All Is Lost.
Svensk titel: All Is Lost.
Genre: Drama, Äventyr.
Skådespelare: Robert Redford.
Regi: J.C. Chandor.
Manus: J.C. Chandor.
Speltid: 106 min.
Språk: Engelska.
Produktionsland: USA.
Utgivningsår: 2013.
Taglines: "Never Give Up".
Åldersgräns: 11 år.
Biorelease: - .
Distributör: Universal.
DVD och Blu-rayrelease: 16 Juli 2014.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: