White House Down (2013)

 photo white_zpse95a08bd.jpg 
White House Down (Action/Drama/Thriller):
Cale och hans 11-åriga dotter Emily befinner sig på Vita Huset där han söker om ett jobb inom Secret Service för att få skydda presidenten, något som gör hans dotter i eld och lågor. Dock går inte intervjun som planerat och Cale blir utan jobb, men det dröjer inte länge fören några terrorister invaderar Vita Huset och snart får Cale ta sig an "bodyguard" jobbet ändå.
 
 
FILMEN FÅR:
För inte så länge sedan kunde vi se Vita Huset falla samman i filmen Olympus Has Fallen och nu är det alltså dags igen, fast denna gången heter filmen White House Down och innehåller betydligt mer tilltalande skådespelare (läs: Channing Tatum) som förtrollar mig med sin blotta och vältränade närvaro. Jag vet inte om det bara är Mr. Tatum, som vi ser i rollen som Cale, som får filmen att bli bättre än den andra eller om det faktiskt beror på andra små faktorer, som t.ex humorn. Något är det iallafall och även om man kan räkna ut hur det hela kommer sluta långt innan vi ens är där så bidrar White House Down men en rätt så skön underhållning för kvällen. Annars så är de båda filmerna rätt så lika och du må kanske inte behöva tänka så mycket under filmens gång, men ibland kan det vara precis vad man behöver när man vill slappa i TV-soffan framför en film.
 
 photo white-house-down-picture01_zps99f5a9ba.jpg
Vita Huset
 
Som sagt så är White House Down rätt så rolig på sina ställen och det var något som faktiskt förvånade mig en aning. Jag skulle nästa vilja lägga till komedi i genren eftersom Presidenten Sawyer (Jamie Foxx) får mig att skratta till upprepade gånger då han är som ett litet barn i en stor kris. Men annars så kör filmen på det vanliga actionspåret, vill säga att vara extremt överdriven. Cale (Channing Tatum), som är lite för snygg för sitt egna bästa, och presidenten tycks överleva alla hinder medan andra normala människor dör som flugor. Nu är ju visserligen detta en actionfilm med det borde finnas gränser för hur mycket stryk en människa kan ta. Men vare sig det är överdrivet eller ej så är White House Down ändå en rätt så bra film och jag blir iallafall underhållen under de 2 timmar som filmen rullar på. Och hade det inte varit för Cales otroligt jobbiga och nördiga dotter Emily (Joey King) så hade filmen kunnat bli ännu lite bättre. Hon och hennes "hjältedåd" gör nämligen bara filmen fjantig och det är inte smickrade kan jag lova.
 
 photo white-house-down07_zps531d27e3.jpg
Cale är för snygg för sitt egna bästa.
 
När jag såg Olympus Has Fallen så retade jag upp mig på att presidenten hade fel hudfärg men jag valde då att inte nämna det i recensionen, och därför kan jag nu gladeligen erkänna att White House Down känns mer äkta. Presidenten Sawyer är nämligen mörkhyad och det är precis så som det ska vara just nu, och just bara den lilla detaljen får mig att ta saker och ting på lite mer allvar... även om det spårar ur här och där. Dock har jag väldigt svårt för att se skådespelaren Channing Tatum i papparollen och speciellt när hans karaktärs unge är 11 år och Cale själv är 33. Det är egentligen inget konstigt med det men det känns ändå inte helt rätt.
 
 photo white-house-down09_zps81bcad56.jpg
President Sawyer kan bara han vill.
 
Så ja, White House Down må bjuda på lite hjärndöd action som kryddas med lite skön och dum humor och kanske är det just det som gör filmen så där lagom bra. Jag tittar, jag njuter och jag skrattar till då och då och över lag så blir filmkvällen både rätt så bra och avslappnad.
 
 photo white-house-down-image04_zpscb932916.jpg
Hade de slopat snorungen Emily så hade filmen blivit betydligt mycket bättre.
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: White House Down.
Genre: Action, Drama, Thriller.
Skådespelare: Channing Tatum, Jamie Foxx, Maggie Gyllenhaal, Jason Clarke, Richard Jenkins, Joey King, James Woods m.fl.
Regi: Roland Emmerich.
Manus: James Vanderbilt.
Speltid: 131 min.
Språk: Engelska.
Produktionsland: USA.
Åldersgräns: 15 år.
Premiärår: 2013.
Biorelease: 20 september 2013.
Distributör: Sony Pictures Home Entertainment.
DVD och Blu-rayrelease: 29 januari 2014.
Filmen finns att köp hos: Discshop, Cdon och Ginza.
 
 

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: