The Americans (S01E01) - Pilot

 photo americansavsnitt1_zps136186a4.jpg 
The Americans (S01E01) - Pilot (Drama/Kriminalare/Mysterium): 
USA under 1980-talet. Phillip och Elizabeth Jennings är utåt sett två helt vanliga amerikanare, men under ytan döljer sig två sovjetiska underrättelseagenter som bara utger sig för att vara ett gift par för att kunna spionera på den amerikanska regeringen. Dock uppstår problem när en FBI-agent flyttar in på deras gata.
 
 
TV-SERIEAVSNITTET FÅR:
Fram tills för så där 4 veckor sedan så hade jag inte ens hört talas om TV-serien The Americans men så dök ett par smarriga bilder upp på nätet, bilder som var minst sagt passionerade och då började också min nyfikenhet att växa. Passande nog så damp snart ett recensionsexemplar in genom brevinkastet och då kunde jag självklart inte motstå begäret att spana in... sensationen.
 
Som sagt så hade jag inte mycket vetskap om The Americans men handlingen är lätt att läsa sig till vilket också gör det lättare att kasta sig in i ett nytt maraton projekt. Men för att ett sådant projekt ska fungera så krävs det också att serien i fråga är bra och efter att ha spanat in det första avsnittet, som kort och gott heter Pilot (som alla andra pilotavsnitt i USA), så kan jag nog säga att detta kommer bli en något svårtittade serie. Den flyter inte på så där lätt som många andra serier gör och jag får känslan av att jag måste tänka lite extra för att kunna hänga med i svängarna. Detta gör inte serien dålig och det är dessutom på tok för tidigt att uttala sig om seriens helhet efter bara ett avsnitt. Det första avsnittet i en serien brukar ju inte direkt vara det bästa och därför är det nästan en oskriven regel att man måste ge en serie minst tre avsnitt innan man kan bedöma den helt och hållet. Men det finns ett visst mörker över The Americans som lockar mig och det ger dessutom upphov till en liten spänning som jag vill mätta genom att titta vidare.
 
The Americans utspelar sig 1981 där Phillip och Elizabeth Jennings utger sig för att vara ett amerikanskt helyllespar och under avsnittet gång så får vi se återblickar från deras tidigare liv som utspelar sig under 1960-talet, återblickar som sakta men säker berättar mer och mer om deras "utbildning". Men det finns ett problem med dessa återblickar och det är att karaktärerna inte ser en dag yngre ut då jämfört med "nu". Detta gör att det blir väldigt svårt att ta informationen som vi får på allvar och allt känns bara som ett stort och stressat snedsteg. Jag menar, lite mer tid till makeupen kunde de väll ha gett serien så den kunde få behålla sin trovärdighet rätt igenom.
 
I huvudrollern som Phillip och Elizabeth Jennings ser vi Matthew Rhys och Keri Russell som båda har kastats in en ett skenäktenskap som är mer äkta än vad man kan tro. Deras förhållande må vara lite stelt och konstlat men visst händer det att de ger med sig för den osanna kärleken och det är just de bitarna som jag finner tilltalande. Deras försök till att dölja sina rätta jag som KGB-agenter är visserligen något som förvirrar mig och jag kan inte riktigt få grepp om vad exakt det är det sysslar med när de faktiskt jobbar, mer än att de försöker komma över hemlig information om USA, men det är kanske något som blir klarare med tiden.
 
Jag upplever alltså det första avsnittet som något rörigt och jag får inte riktigt grepp om läget, men det är förhoppningsvis något som ordnar till sig med tiden och trots en del motgångar så verkar The Americans vara en rätt så intressant serie ändå. En serie som definitivt kommer behöva lite mer tid innan jag kan bedöma den till fullo.
 
 photo TheAmericansep1_zps2cbf25d3.jpg
 
© 20th Century Fox
 

TV-SERIEINFORMATION:

Originaltitel: The Americans.
Säsong och Avsnittsnummer: Säsong 1, Avsnitt 1.
Avsnittstitel: Pilot.
Genre: Drama, Kriminalare, Mysterium.
Skådespelare: Keri Russell, Matthew Rhys, Keidrich Sellati, Holly Taylor, Noah Emmerich m.fl.
Skapare: Joseph Weisberg.
Speltid: 66 min.
Språk: Engelska.
Produktionsland: USA.
Åldersgräns: 15 år.
Premiärår: 2013.
Distributör: 20th Century Fox.
DVD-release: 19 februari 2014 (första säsongen).
TV-serien (säsong 1) finns att köp hos: Discshop, Cdon och Ginza.
 

Kommentarer
Sofia - En blogg om tv-serier säger:

Jag har länge haft serien på min att se lista, men den har inte varit högt upp fören jag såg att Matthew Rhys var med! Och jag gillade den verkligen, håller dock med om första avsnittet det var långt och svårt att hänga med i hela tiden, men ju längre tiden dick och man fick alla karaktärer och olika förklädnader på plats ju bättre och lättare blev den! Vad avundsjuk jag blev över att du fick den hemskickad haha! :)

Svar: Jag har bara sett två avsnitt av The Americans än så länge och jag är inte direkt blåst av stolen och tycker fortfarande den är rörig, men som du säger så får man väll mer kläm på saker och ting ju längre in i seren man kommer.. Jag hoppas iaf det. Och somliga ska ha tur vet du väll ;)
...Liiinna

2014-02-27 Kl: 14:19:36
URL: http://seriebloggen.com

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: