SeeFood (2011)

 photo hajfajv_zps86b208c1.jpg 
Haj Fajv Originaltitel: SeeFood (Animerad Familjefilm/Komedi/Äventyr):
Den lilla bambuhajen Pup leker med sina vänner i havet när han en dag upptäcker att tjuvfiskare stjäl fiskägg på korallrevet där han bor. Efter att ha blivit sårad av sina vänner bestämmer han sig för att ta sig upp på land och bevisa att han kan rädda sina ännu okläckta bröder och systrar.
 
 
FILMEN FÅR: 
När jag ska titta på animerad film så är det rätt så viktigt för mig att jag få se filmen med originalspråket och detta eftersom jag anser att man förnedrar skådespelarens jobb när man ersätter dennes röst med någon annans. Det spelar ingen roll om det är en barnfilm eller ej, ska jag se på film så ska det vara originalspråket och inte en "kopia" med svenska röster. Dock är det rätt svårt att hitta originalspråket på Blu-ray utgåvan av SeeFood eftersom valmöjligheterna som dyker i upp menyn enbart är svenska, danska, norska och finska, men efter att ha knappat lite på fjärrkontrollen så dyker även ett engelskt språkval upp. Dock lyser undertexten med sin frånvaro och även det är något som retar upp mig. Visst, småbarn kan inte läsa men jag som är gammal och "halvdöv" behöver textstödet för att kunna höra vad de säger men det finns tyvärr inte där och det hade inte spelat någon roll om jag såg filmen med svenskt tal, då hade jag bara behövt undertexten ännu mer. Så tyvärr blir det ett litet minus på Blu-ray utgåvan av filmen på grund av detta. Men nog om Blu-ray utgåvan och nu riktar vi in oss på filmen.
 
 photo seefood-13_zps21655023.jpg
Seså småbarn, det gäller att ni lyssna noga för att höra vad vi säger
 
SeeFood är antagligen den perfekta underhållningen för ett litet barn då filmen kryllar av fjantigheter och ett löjligt äventyr, men eftersom jag är vuxen så funkar det inte riktigt lika bra på mig. Animeringen är inte den bästa, filmens handling är en mix av både den ena och andra filmen och karaktärerna känns aningen dumma och överdrivna. Men det blir ändå lite småkul och sött på sina ställen då filmen spårar ur och lämnar vattnet för att ta sig upp på land. Jag gillar speciellt de bitarna när hajen Julius (röst av Gavin Yap) springer runt på land iklädd en vattenfylld robot och blir jagad av de kycklingar som han en gång försökte tugga i sig. Det är lite av det som räddar filmen ifrån en säker undergång men annars så bjuder den tyvärr inte på så mycket för just mig och det är ytterst sällan som jag drar på smilbanden.
 
 photo seefood5_zps43fbbd81.jpg
Hajen Julius invaderar land
 
 
Även om animeringen inte imponerar på mig så är SeeFood ändå en rätt så vacker film att titta på. Den är fylld av härliga färger och atmosfären blir emellanåt rätt så tilltalande men filmens handling känns aningen stulen från Hitta Nemo. Man skulle nästan kunna säga att SeeFood är en billig kopia av Hitta Nemo men där handlingen skiljer sig något. Men på det stora hela så är de båda filmerna desamma. Vi har här en fisk, i detta fallet Pup (röst av Diong Chae Lian) som befinner sig på land eftersom han ha fått höra att han inte klara av vissa saker och ting, och hans vänner försöker nu få honom att komma tillbaka. Dessutom ser vi här både fiskar, en haj och en sköldpadda i ledningen vilket är precis vad vi också kan se i Hitta Nemo. Skillnaden är bara den att Hitta Nemo är en riktigt bra film medan SeeFood får nöja sig med ett litet okej i kanten. Men bättre att vara en okej film än en som är helt värdelös och som sagt, småbarnen lär uppskatta en film som denna men jag rekommenderar att ni föräldrar dumpar ungen framför teven medan ni själva gör något annat. På så vis blir alla nöjda.
 
 photo seefood3kopiera_zps86faa2b6.jpg
Färgglatt är det iallafall
 
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: SeeFood
Svensk titel: Haj Fajv.
Genre: Animerad Familjefilm, Komedi, Äventyr.
Skådespelsröster: Diong Chae Lian, Maxwell Vreeland Andrew, Steven Bone, Colin Chong, Christina Orow, Kennie Dowle, Gavin Yap m.fl.
Regi: Aun Hoe Goh.
Manus: Jeffrey Chiang.
Speltid: 92 min.
Originalspråk: Engelska.
Produktionsland: Malaysia.
Produktionsår: 2011.
Åldersgräns: 7 år.
Distributör: Scanbox.
DVD och Blu-rayrelease: 29 januari 2014 (DVD och Blu-ray).
Finns att köp hos: Discshop, Cdon och Ginza.
 

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: