Kick-Ass 2 (2013)

 photo kickass_zps8d0cdfb5.jpg 
Kick-Ass 2 (Action/Komedi):
När Mindy blir påkommen med att smyga ut som Hit Girl och slå ner bovar lovar hon att lägga av med hjältedåden. Dave, som går under täckmanteln Kick-Ass, ansluter sig då till superhjältegänget Justice Forever och på andra sidan "lagen" står återigen Chris D'Amico, men han är nu pånyttfödd som The Mother Fucker.
 
 
FILMEN FÅR:
Det kan hända mycket på 3 år. Jag hade t.ex gått och inbillat mig att jag inte tyckte om den första Kick-Ass filmen men så var visst inte fallet, utan jag tyckte tydligen att den var rätt så underhållande och det är precis så jag även känner för Kick-Ass 2. Superhjältar utan superkrafter brukar inte vara något för mig men så länge man bara håller sig inom rimliga gränser så funkar det alldeles utmärkt. Vad som krävs för att få en sådan här film att fungera är att man inte överdriver situationerna allt för mycket och att man undviker att göra de vanliga människorna till supermänniskor, plus att det hjälper om det finns passande humor och det är precis det vi kan se här i Kick-Ass filmerna. Precis som sin föregående film så håller Kick-Ass 2 fast i verkligheten utan att skena iväg allt för mycket och det blir alltså ingen överdriven Batman historia här inte och det är antagligen just därför som jag kan uppskatta en film som denna.
 
 photo kick-ass2_zpsa6bfe08e.jpg
Överdrivna magrutor? Det kan jag ta så länge jag slipper "Batman-fjanteriet"
 
Nu är det dock så att jag inte har så mycket minne ifrån den första Kick-Ass filmen men jag minns iallafall tillräckligt mycket för att få ihop de kommande pusselbitarna här i Kick-Ass 2. Filmen binder ihop storyn rätt så bra med små förklaringar vilket gör det lätt för mig att vakna till liv och hänga med i svängarna igen. Återigen få vi se den lilla Mindy (Chloë Grace Moretz), Hit-Girl, slå ner en och annan bov samtidigt som hon väljer att träna upp Dave Lizewski (Aaron Taylor-Johnson), Kick-Ass, för att sedan lägga ner hjältedådet. Allt detta på grund av ett dumt löfte hon ger till sin förmyndare Marcus (Morris Chestnut). Dave må vara huvudpersonen i filmen men det är ändå Mindy som jag gillar bäst och som gör filmen sevärd i mina ögon. Jag minns inte om jag sa det samma om henne i föregående film, men nu har hon iallafall blivit lite äldre och därför mer acceptabel. Dessutom svär ungen som en borstbindare och det gör bara henne mer älskvärd i mina ögon.
 
 photo kick-ass-2-image05_zps5a32549c.jpg
Mindy är inte så oskyldig som hon ser ut att vara.
 
Förutom en rätt så underhållande men ändå lite småfjantig story så bjuder även Kick-Ass 2 på de klassiska kärleksvibbarna och de allmänna motgångarna i livet som nu kryddas av den nyblivna boven The Motherfucker, före detta Red Mist (Christopher Mintz-Plasse). Han är en karaktär som en gång i tiden ville vara god men som efter en del motgångar satsar på att gå över till den mörka sidan och visst blir det allt lite extra småkul när han kommer iklädd sin mammas sex-utstyrsel. Annars så är övriga superhjältedräkter lika fula som de var i den tidigare filmen och alla karaktärer är så där lagom töntig och småroliga samtidigt som de är lite charmiga.
 
 photo Kick-ass21_zps0ee46e07.jpg
The Motherfucker.
 
Kick-Ass 2 lyckas med andra ord charma mig lika bra som Kick-Ass en gång gjorde och jag finner det mesta i filmen underhållande. Dock kan jag väll inte påstå att jag beundrar Jim Carreys roll som Colonel Stars and Stripes och jag tar därför hela hans medverka med en nypa salt. Och visst, det dyker upp lite små irriterande stunder som nästan får mig att vilja spy men Kick-Ass 2 bidrar ändå med en skön underhållning som lockar fram en del skratt och det räcker gott och väl för mig.
 
 photo kick-ass-2a_zps4aaa2743.jpg
Kick-Ass och det nya gänget.
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Kick-Ass 2.
Genre: Action/Komedi.
Skådespelare: Aaron Taylor-Johnson, Chloë Grace Moretz, Christopher Mintz-Plasse, Augustus Prew, Clark Duke, Morris Chestnut, Jim Carrey m.fl.
Regi: Jeff Wadlow.
Manus: Jeff Wadlow.
Speltid: 103 min.
Språk: Engelska.
Produktionsland: USA / Storbritannien.
Åldersgräns: 15 år.
Utgivningsår: 2013.
Biorelease: 16 augusti 2013.
Distributör: Universal Pictures (UIP).
DVD och Blu-rayrelease: 18 december 2013.
Filmen finns att köp hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Filmserien består av: Kick-Ass (2010).
                                   Kick-Ass (2013).
 

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: