What If (2013)

 photo whatif_zps4de97403.jpg 
What If (Drama, Komedi, Romantik):
Wallace träffar Chantry på en fest och det säger klick meddetsamma, men det finns ett problem. Chantry är i ett stabilt förhållande sedan 5 år tillbaka och hon är inte på jakt efter något annat än vänskap vilket Wallace går med på. Men när Chantrys pojkvän reser bort under en längre tid sätts deras vänskap på prövning.
 
 
FILMEN FÅR: 
Harry Potter, förlåt... Daniel Radcliffe har växt upp och sadlat om när han nu kastar sig in i den romantiska dramakomedin What If som cirkulerar kring kärleken och de problem som där hör till. Frågan om man kan vara bästa vän med det motsatta könet tas här upp och sätts på prov då kemi och känslor tycks dyka upp vilket förr eller senare leder till en del komplikationer för de nyfunna vännerna Wallace (Daniel Radcliffe) och Chantry (Zoe Kazan).
 
 photo what-if_zps0a66a8d6.jpg
Wallace och Chantry träffas på en fest och bestämmer sig för att bara vara vänner,
 
What If är något av en lättsam komedi där dramat spelar större roll än vad humorn och romantiken gör och jag är inte säker på om det är så jag vill ha filmen. Med tanke på det tunga ämnet (ja, kärlek kan vara tungt) så känns det nästa lite för lättsamt och jag undrar varför folk inte kämpar mer för att få det som dom vill ha utan mest bara låter det glida förbi, vilket är precis vad Wallace gör under större delar av filmen. Känslorna sprudlar men inget tycks hända och jag gillar inte riktigt det upplägget. Jag saknar romantiken och jag saknar sprudlandet av känslorna som faktiskt ligger under ytan och spökar.
 
 photo whatif4_zps6a97f6f0.jpg
Vänskap mellan två olika kön är inte alltid lätt.
 
Tack vare Harry Potter så har alltid haft lite svårt för Daniel Radcliffe och jag har svårt för att se honom i andra, vuxna, roller vilket här ställer till problem. Jag kan inte ta honom eller hans karaktär Wallace på allvar vilket gör att den stilla och tysta kampen om kärleken inte riktigt känns av. Zoe Kazan, som vi ser i rollen som Chantry, är däremot relativt ny för mig och jag kan därför inte förknippa henne med något eller någon specifik genre, vilket faktiskt är bra. Henne rolltolkning är kanske aningen lam och enkel men tillsammans skapar de båda ändå någon form av kemi som ibland lyser igenom.
 
 photo whatif1_zps2b1aa92d.jpg
Det uppstår kemi
 
What If är en enkelt men ändå svår film som tyvärr inte lämnar några större spår efter sig utan det mest bara glider förbi och hamnar i glömskan. Trots detta så är den ändå lite små mysig här och där och det händer att jag drar på smilbanden vid ett par tillfällen. Det finns stunder då sorgen skiner igenom och jag blir faktiskt lite berörd, men What If saknar ändå ett djup och den förbli därför aningen platt och enkel. Detta är med andra ord en film som misslyckas när det kommer till att sätta ett spår och därför blir det också lätt att man glömmer bort den, men just för stunden är den ändå lite charmig och lagom mysig.
 
 photo whatif5_zpse00e2af7.jpg
Vännerna försöker hjälpa Wallace i kärleksbestyret.
 
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: What If.
Alternativ titel: The F Word.
Svensk titel: What If.
Tagline: "Good friends. Bad idea?" och "...being friends has its benefits?".
Genre: Drama, Komedi, Romantik.
Skådespelare: Daniel Radcliffe, Zoe Kazan, Megan Park, Adam Driver, Mackenzie Davis, Rafe Spall, Lucius Hoyos, Jemima Rooper m.fl.
Regissör: Michael Dowse.
Filmmanus: Elan Mastai.
Speltid: 98 min (Blu-ray).
Språk: Engelska.
Undertext: Svenska.
Land: Irland / Kanada.
Åldersgräns: Rekommenderad från 11 år.
Utgivningsår: 2013.
Sv. Biopremiär: 22 Augusti 2014.
Distributör: Scanbox.
DVD och Blu-rayrelease: 5 Januari 2015.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): .
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): .
Hyr filmen hos: SF Anytime (Ej tillgänglig i skrivande stund).

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: