Interstellar (2014)

 photo interstellar_ver2_xlg_zpsa23d417f.jpg 
Interstellar (Drama, Science Fiction, Äventyr): 
I en inte allt för avlägsen framtid håller jorden på att dö ut och människorna kommer därför inte överleva mer än en generation till. Med ovissheten om att träffa sina nära och kära igen färdas ett team av upptäcktsresande genom ett maskhål i hopp om att kunna hitta en ny planet för mänskligheten.
 
 
FILMEN FÅR:
Det var lite jag visste om Interstellar när jag klev in i biosalongen. Jag hade endast spanat in trailern en enda gång och då också utan ljud och därför visste jag inte ens vad filmen skulle handla om. Mina förväntningar var tomma och blanka men det dröjde inte länge fören jag insåg att detta skulle bli bra, riktigt bra. Interstellar bjuder delvis på ett rymdäventyr som är intressant och spännande och även om filmen är något småseg under den fösta halvan, då vi befinner oss på jorden, så eskalerar den sedan och börjar ta fart. Med tiden blir filmen till ett vackert, sorgligt och dramatiskt rymdäventyr som faller mig helt i smaken och trots en del slöa stunder så är ändå filmen intressant från början till slut.
 
 photo interstellar-image-03_zps39b9638d.jpg
Vackra vyer i rymden
 
Christopher Nolan  har en tendens till att göra vackra och underliga filmer och Interstellar är inget undantag. Den är otroligt vacker och väldigt underlig med inslag av spänning, mystik och mycket sorg som verkligen berör på djupet. Just sorgen var något som jag inte hade förväntat mig och kanske är det därför som den slog mig så hårt. Handlingen är dessutom intressant och tilltalade med sin kanske inte allt för avancerade miljöer men det är något med atmosfären som gör filmen så underbar och vacker. Jag gillar speciellt utformningen på robotarna TARS (röst av Bill Irwin) och CASE (röst av Josh Stewart), två plåtbitar som dessutom gör väldigt mycket för filmen när de bidrar med en del humor som är så dålig att den nästan blir bra, vilket självklart är medvetet. Deras utformning och rörelser är något som har bitit sig fast på min näthinna och jag kan nu i efterhand få glimtar av flashbacks som gör mig alldeles varm.
 
 photo intersteller6_zps6732860f.jpg
TARS, en vandrande och pratande plåtbit.
 
I huvudrollerna som Cooper och Brand ser vi Matthew McConaughey och Anne Hathaway som både gör ett otroligt jobb när det kommer till förmedlar en otrolig känsla som både lockar fram en del skratt, tårar, desperation, hopp och en vilja till att överleva. Jag har aldrig tidigare uppskattat de båda som bra skådespelare men här visar de verkligen vad de går för. Flamset och tramset är som bortblåst och de visar upp ett djup av personligheter som inte lämnar några ögon torra.
 
 photo interstellar09_zpsc68d99cb.jpgSkådespelarna visar vad de verkligen går för
 
Jag måste erkänna att jag egentligen inte hade några planer på att se Interstellar på bio eftersom filmen är så otroligt lång (2 timmar och 49 minuter) men nu i efterhand är jag glad att jag gjorde det. Mysfaktorn var på topp och inlevelsen var hög då ljudeffekterna fick stolarna att vibrera i tack med rymdfärjans turbulens. Filmen visades inte ens i 3D men ändå kändes det som om man var en del av äventyret och satt ombord på rymdfärjan som tog karaktärerna på en otrolig resa genom tid och rymd. Interstellar är utan tvekan en av de bättre filmerna som kommit ut i år och jag kan även säga att detta är Christopher Nolan's bästa film. Det är sånt här han ska syssla med och inte trams som Batman, nu har han lagt ribban högt och visat oss vad han verkligen går för.
 
 photo intersteller_zps3c052f23.jpeg
Turbulensen må man kanske inte kunna uppleva hemma i soffan, men i biosalongen kände man av den
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Interstellar.
Svensk titel: Interstellar.
Tagline: "The end of Earth will not be the end of us", "Mankind was born on Earth. It was never meant to die here", "Mankind's next step will be our greatest" och "Go further".
Genre: Drama, Science Fiction, Äventyr.
Skådespelare: Matthew McConaughey, Anne Hathaway, Michael Caine, David Gyasi, Wes Bentley, Jessica Chastain, Casey Affleck, Topher Grace, Matt Damon, Mackenzie Foy, Ellen Burstyn, Timothée Chalamet, John Lithgow m.fl.
Skådespelsröster: Bill Irwin och Josh Stewart.
Regissör: Christopher Nolan.
Filmmanus: Jonathan Nolan och Christopher Nolan.
Speltid: 169 min (Bio).
Språk: Engelska.
Undertext: Svenska.
Produktionsland: USA /Storbritannien.
Åldersgräns: Rekommenderad från 11 år.
Utgivningsår: 2014.
Sv. Biopremiär: 7 November 2014.
Distributör: Warner Bros.
DVD och Blu-rayrelease: 30 Mars 2015.
Köp/boka/bevaka filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): Okänt.
Köp/boka/bevaka filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): Okänt.
Hyr filmen hos: SF Anytime (Ej tillgänglig i skrivande stund).

Kommentarer
Tess säger:

Jag var inte heller förberedd på att känna sådan sorg i vissa scener. De lyckades riktigt bra med att framkalla de känslorna tycker jag :-) P.S. Du har i texten skrivit att filmen är väldigt lång och sedan skrivit 1 timme och 49 minuter ;-)

Svar: OOOoooooo! Det ska ju stå 2.49! Tack!
...Liiinna

2014-12-10 Kl: 18:35:08
URL: http://highlandertess.blogg.se

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: