The Lunchbox (2013)

 photo the_lunchbox_nordic-26958151-frntl_zps01828003.jpg 
The Lunchbox (Drama, Romantik):
En matlåda mottages av fel person vilket blir början på en trevlig kommunikation med handskrivna brev.
 
 
FILMEN FÅR:
Innan The Lunchbox ramlade in genom mitt brevinkast så visste jag inte ens om att filmen existerade och när jag sedan kollade upp den på nätet så höjde jag ett ögonbryn eller kanske två. Filmen verkade nämligen inte alls vara vidare bra och jag påbörjade därför mitt tittande med en något skeptisk syn. Jag mötts av en smutsigt och enkel indisk miljö där folket praktiskt taget bor på varandra och där maten tycks vara huvudingrediensen av dagen. Det tycks inte heller finnas mycket andrum i Indien, verken i staden eller deras privata hem, och deras samhälle fungerar inte alls så som vi är vana vid vilket gjorde mig något förvånad men också lite intresserad.
 
 photo thelunchbox_zps699fa974.jpg
Det trånga livet i Indien
 
The Lunchbox är en väldigt enkel men också något speciell och konstig film. Jag tror nog inte att jag har sett något liknade innan och filmens upplägg fick mig till en början att börja tveka riktigt ordentligt. Allt rullar på sakta och händelserna är få, stilla och lugna. Allt kretsar kring Ila (Nimrat Kaur) som står hemma i sitt kök och lagar mat medan hennes man är på jobbet. Varje dag förbereder hon en matlåda till sin man Rajeev (Nakul Vaid), en matlåda som i detta fallet råkar komma till fel adress och fel person, något som i sin tur leder till en brevväxling mellan Ila och mottagaren Saajan (Irrfan Khan). Brevväxlingen sker via matlådan och de pratar om allt och ingenting men så småningom leder detta sakta men säkert till någon form av romantik. The Lunchbox är som sagt något händelselös och det må ta tid men ju längre in i filmen jag kom desto mer växte den i mina ögon och fram emot slutet var jag helt fast och fascinerad. Det finns även något tragiskt och nästan lite sorgligt som hänger i luften och även det biter sig fast och fängslar mig på ett underligt sätt.
 
 photo The_Lunchbox_zps017b84d9.jpg
Ila lagar mat och skriver/läser brev
 
Trots sitt konstiga upplägg, sin underliga och stillsamma handling så är The Lunchbox ändå en väldigt mysig film som får mig att må bra. Den bjuder på något nytt som till en början är lite tråkigt men också väldigt romantiskt och det är just det som får mig på fall. Filmen sticker ut och ger oss något som vi inte är vana vid. En del må nog tycka att detta är skräp, vilket jag tycket om filmen till en början, medan andra lär gilla den, som jag gör framemot slutet. The Lunchbox är helt klart värd en chans och kanske finns det fler än jag som kommer få ut något av stillheten i filmen, någon mer som kommer känna harmonin och även lite av sorgen som möter oss emellanåt.
 
 photo the-lunchbox06_zps16886061.jpg
Ilas brev förgyller Saajans dagar
 
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Dabba.
Svensk titel: The Lunchbox.
Global titel: The Lunchbox.
Genre: Drama, Romantik.
Skådespelare: Irrfan Khan, Nimrat Kaur, Nawazuddin Siddiqui, Nakul Vaid, Yashvi Puneet Nagar m.fl.
Regi: Ritesh Batra.
Filmmanus: Ritesh Batra.
Speltid: 100 min.
Språk: Hindi / Engelska.
Produktionsland: Indien / Frankrike / Tyskland / USA.
Utgivningsår: 2013.
Taglines: "Can you fall in love with someone you have never met?".
Åldersgräns: Alla åldrar.
Biorelease: 25 April 2014.
Distributör: Scanbox.
DVD och Blu-rayrelease: 27 Augusti 2014.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
 

Kommentarer
Bandi säger:

hej
det var som att läsa mina egna tankar, som när jag såg filmen i London för ett år se'n : )
Den påminner väldigt mycket om 60-tals engelsk köksrealism, fast utan all bråk som brukade fylla dessa.
Den långsamma handlingen upplevde jag åxå sövande i börjag, men sedan gav den ett slags spänning i väntan på vad som skulle ske.
Mycket trovärdig miljöskildring och karaktärsbeskrivning och slutet är befriande öppen för den egna fantasin och ingen billig "happy end" a'la Hollywood.
I London var det ngt irriterande textning, som inskränkte sig bara till översättning av vad som sades på hindi, men inte vad som sades på engelska, vilket inte alltid var så lätt att fatta pga dialekten, detta torde dock inte inneburit några broblem i Sverige, då jag utgår ifrån att textningen varit komplett.

Svar: Jajamensan, texten är komplett på DVD-utgåvan och tur är det för jag fattade ju inte ens att de pratade engelska emellanåt. Det tog lite tid vill jag lova =)
...Liiinna

2014-08-27 Kl: 11:24:13

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: