The Immigrant (2013)

 photo newyorkimmigrant_zps02b844d7.jpg 
The Immigrant (Drama, Romantik): 
Året är 1921 och Ewa Cybulski kommer till USA tillsammans med sin syster Magda i hopp om att få ett uppehållstillstånd. Dessvärre visar det sig att Magda är sjuk och hon sätts därför i karantän samtidigt som Ewa blir hota med utvisning. Från ingenstans dyker snart en man vid namn Bruno upp som tar Ewa under sina vingar och hon tror då att allt ska bli bra. Dessvärre tvingas hon till prostitution och hon kan inte heller lämna Bruno som ger henne tak över huvudet och en chans till att få vara kvar i landet
 
 
FILMEN FÅR:
The Immigrant tillhör en av de filmerna som överraskade mig på ett positivt sätt. Jag hade nämligen målat upp en rätt så dålig och tråkig bild av filmen men när jag väl såg den så ändrades min uppfattning och jag kan nu säga att den faktiskt är bra. Det är ett drama som berör mig på ett eller annat vis och jag fylldes av både den ena och andra känslan under filmens gång. Det var stunder då hatet nästan tog över mig och andra stunder då jag nästan kunde känna både lite glädje och sorg tillsammans med karaktärerna. Till råga på allt så är det mycket möjligt att historian som vi här få se är någons sanning och verklighet. 
 
 photo the-immigrant-ewa-and-magda_zpsc2486749.jpg
Polska Ewa och Magda försöker ta sig in i USA
 
The Immigrant berättar en fin men obehaglig historia om Ewa (Marion Cotillard) som har flytt från Polen tillsammans med sin syster Magda (Angela Sarafyan) och de båda har nu kommit till USA i hopp om att få ett bättre liv, men saker och ting går inte riktigt som planerat. Magda slängs in på sjukhus på grund av smittorisk och Ewa har en del anmärkningar på sig vilket gör att hon inte är välkommen och paniken och besvikelsen som syns i hennes ögon är nästan banbrytande. Men till undsättning kommer Bruno (Joaquin Phoenix) som först tycks vara en trevlig och hjälpsam man men innan Ewa vet ordet av det få hon sälja sin kropp för att tjäna pengar. Filmen visar upp en grymhet som tär på mig och även om flickorna har det relativt bra i Brunos händer så är det inte vad de själva vill, och det var inte heller så de hade sett sitt liv i USA. 
 
 photo the-immigrant03_zps681cb72d.jpg
Bruno gav skenet av att vara räddaren i nöden men det var han inte.
 
Vackra Marion Cotillard är duktig i rollen som Ewa. Hon är en stark kvinna men vars rädsla skiner igenom lite smått, vilket bara gör henne sårbar och mänsklig. Joaquin Phoenix är dessvärre ingen favorit här hos mig men han lyckas ändå fånga de sliskiga bitarna av sin karaktär Bruno bra. Han är liksom både sliskig, grym och kärleksfull på en och samma gång vilket gör att man inte kan hata den hemska människan fullt ut men man kan inte heller tycka om honom. Jag hade däremot hoppats på att vi skulle få se mer av Jeremy Renner men hans roll som Orlando the Magician / Emil är tyvärr rätt så liten men ändå viktigt för manuset och det är dessutom hans karaktär som tar in lite romantik i filmen. Överlag så sköter sig alla skådespelare bra, en del bättre än andra och de alla levererar en trovärdighet som gör att man blir påverkad av filmens historia.
 
 photo theimmig_zps1e424689.jpg
Jeremy Renner har en förvånansvärt liten roll
 
The Immigrant är alltså både vacker med inslag av lite lycka, sorg, grymhet och tragedi på en och samma gång och även om detta egentligen inte är min typ av film så blir jag berörd. Men det är ändå något som saknas. Tempot är något slött och jag önskar att det kunde hända lite mer, då hade filmen fångat mig bättre. Men över lag så är ändå The Immigrant en rätt bra och känsloladdad film som förtjänar din tid. 
 
 photo the-immigrant-marion_zpsf2b96175.jpg
Drömmen om USA blev inte som Ewa hade tänkt sig
 
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: The Immigrant.
Svensk titel: New York Immigrant.
Genre: Drama, Romantik.
Skådespelare: Marion Cotillard, Joaquin Phoenix, Jeremy Renner, Angela Sarafyan m.fl.
Regi: James Gray.
Filmmanus: James Gray och Ric Menello.
Speltid: 112 min.
Språk: Engelska / Polska / Latinska.
Produktionsland: USA.
Utgivningsår: 2013.
Taglines: - .
Åldersgräns: Rekommenderad från 15 år.
Biorelease: - .
Distributör: Scanbox.
DVD-release: 30 Juli 2014.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
 
 

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: