The Grand Budapest Hotel (2014)

 photo grandbudapesthotel_zpsbf1872f9.jpg 
The Grand Budapest Hotel (Drama, Komedi):
Grand Budapest är ett välkänt och respektabelt hotell i Europa under mellankrigsåren där den omtalade concierge M. Gustave jobbar. Den nya lobbypojken Zero blir snart hans närmsta vän och tillsammans genomgår de en stöld som som retar upp en speciell familj.
 
 
FILMEN FÅR:
The Grand Budapest Hotel tar sin början under 1985 när en man berättar om sin vistelse på hotellet under 1968 där han mötte Moustafa (F. Murray Abraham) som i sin tur berättar om den första conciergen M. Gustave (Ralph Fiennes) som fanns på hotellet under 1932 och det blir minst sagt en underlig, överdriven och annorlunda berättelse. Dessutom, ska man överdriva så ska man göra det på detta viset.
 
 photo grand1_zpseabe8985.jpg
Välkommen till Grand Budapest
 
The Grand Budapest Hotel bjuder på ett överdrivet skådespel där varje rörelse och replik känns genomtänkt och smart. Ingenting är naturligt vilket också blir filmens stora charm och det förvånar mig något att jag gillar det. Minsta lilla detalj överdrivs nämligen vilket gör att vissa saker inte ens ser verkliga ut men det blir därför lite lagom underhållande och en del små skratt tränger sig nästan fram. Filmen är dessutom väldigt färgstark och även om det lätt kan bli lite för mycket av det goda så är detta något som är tilltalande för ögat. Och för att skilja sig ännu mer från mängden så ändrar bildformatet sig lite jämt och ständigt, det är alltså inget fel på din TV.
 
 photo grand_zps33ac596a.jpg
Gör som filmen säger och ställ in din TV på 16:9 så du kan få de svarta kanterna där de behövs.
 
The Grand Budapest Hotel kryllar av välkända namn och ansikten men dessvärre blinkar de flesta mest bara förbi i alla hast och det är något som jag kan tycka är lite synd, speciellt eftersom en av huvudkaraktärerna är okänd för mig. Jag syftar på lobbypojken Zero (Tony Revolori) som tar upp ungefär lika mycket scentid som M. Gustave (Ralph Fiennes). Men i vilket fall som helst så är de båda otroligt duktiga i sina roller och jag glädjes dessutom varje gång Saoirse Ronan blinkar förbi i rollen som Agatha, Zeros kärleksintresse. 
 
 photo grand-budapest-hotel-image01_zps942373ad.jpg
Det uppstår romantik mellan Zero och Agatha
 
Även om jag gillar The Grand Budapest Hotel's speciella och konstiga upplägg så upplever jag dessvärre berättelsen något rörig. Det händer för mycket hela tiden och på så vis blir det lite svårt att hänga med i svängarna och lite påfrestande för tankegången, jag får liksom inte riktigt grepp om vad filmen faktiskt handlar om. Men i vilket fall som helst så är The Grand Budapest Hotel den mest originella film som jag har sett på länge och jag tror inte det finns någon annan film som är denna lik, vilket är ett stort plus i kanten.
 
 photo grand-budapest-hotel-image05_zpsc07a9a28.jpg
Unik och kändistät.
 
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: The Grand Budapest Hotel.
Svensk titel: The Grand Budapest Hotel.
Genre: Drama, Komedi.
Skådespelare: Ralph Fiennes, Tony Revolori, F. Murray Abraham, Mathieu Amalric, Adrien Brody, Willem Dafoe, Jeff Goldblum, Harvey Keitel, Jude Law, Bill Murray, Edward Norton, Saoirse Ronan, Jason Schwartzman, Tilda Swinton, Owen Wilson m.fl.
Regi: Wes Anderson.
Filmmanus: Wes Anderson.
Speltid: 100 min.
Språk: Engelska / Franska.
Produktionsland: USA / Tyskland / Storbritannien.
Utgivningsår: 2014.
Taglines: - .
Åldersgräns: Rekommenderad från 11 år.
Biorelease: 21 Mars 2014.
Distributör: 20th Century Fox.
DVD och Blu-rayrelease: 6 Augusti 2014.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.

Kommentarer
Robin säger:

Eftersom jag diggar skumma filmer så låter denna ganska intressant. Och Willem Dafoe har jag alltid gillat som överspelande skådis.

Svar: Du hade säkert älskade den Robin =) Eller så kan du lika väl hata den eftersom jag ligger i mittemellan av att tycka den är superbra eller skitdålig =)
...Liiinna

2014-08-17 Kl: 11:56:01
URL: http://filmfett.blogg.se
Daniel säger:

En fantastisk film, jag såg den två gånger på bio och ska inhandla den på blu-ray. Gillar att allt är lite överdrivet och underligt, det är regissören Wes Andersons stil och den här gången blir det perfekt. The Royal Tenenbaums och The Life Aquatic är mina favoriter bland hans tidigare filmer.

Svar: Ja det syns ju att Wes ligger bakom den, alltid lika konstiga filmer. Men jag kan tyvärr inte se det där fantastiska med hans filmer även om jag tycker denna är bra. Men skådespelet är iallafall helt fantastiskt =)
...Liiinna

2014-08-17 Kl: 20:39:30

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: