Space Dogs (2010)

 photo spacedogs_zps83f34e7b.jpg 
Space Dogs (Animerad Familjefilm, Komedi, Äventyr):
Filmen är baserad på en verkligen händelse.
Belka är en välkänd hund inom cirkuskretsarna i Ryssland som oväntat hamnar på Moskvas gator efter att hennes cirkusutrustning plötsligt har slutat fungera. På gatan träffar hon den hemlösa hunden Strelka som dessvärre har några fiender efter sig. Tillsammans få de springa för sina liv och innan de vet ordet av det har de båda hamnat i mitt i det ryska rymdprogrammet.
 
 
FILMEN FÅR:
Space Dogs är en rysk animerad barn- och familjefilm från 2010 som är baserad på den verkliga händelsen om hundarna Belka and Strelka som skickades upp i rymden tillsammans med många andra djur den 19 augusti 1960. De alla återvände säkert och levande till jorden drygt ett dygn senare, till skillnad från hunden Lajka som mötte en säker död bara några år tidigare i ett annat ryskt rymdprogram. Det känns nästan som om att denna filmen är gjord för att vi ska glömma det hemska som hände med Lajka men det funkar tyvärr inte riktigt på mig och jag blir istället bara påmind om hennes hemska öde vilket också gör mig ledsen. Men jag få försöka att tänka på att Belka and Strelka hade det lite bättre, även om jag tycker det är både fel och grymt att utnyttja oskyldiga djur till våra dumma experiment.
 
 photo space_dogs_sc027_zps124c2a8b.jpg
Belka and Strelka, rymdhjältarna
 
Space Dogs ses ur en berättarsynvinkel där hundvalpen Pushinka som överlämnades till John F. Kennedy's dotter under 1961, berättar om sin mammas rymdäventyr. Och det tåls att nämnas att även den lilla detaljen i filmen är sann även om hundar nu inte kan prata i verkliga livet. Trots att Space Dogs är animerad och säkerligen skiljer sig en hel del från verkligheten så är den ändå rätt så söt och stundvis också lite småsorglig. Den berättar historien om cirkushunden Belka och den hemlösa hunden Strelka som blir vänner när Belka kommer bort från sin cirkus. Tyvärr så påverkas jag inte så mycket av Belkas snyfthistoria men Strelkas är desto mer påtagen och tragisk. Däremot så blir jag lite besviken när mer än halva filmen hinner passera innan vi ens kommer ut i rymden men när vi väl är där så blir Space Dogs iallafall lite bättre, dessutom få jag försöka se till fördelen med att vi få ta del av träningen som förr eller senare leder dom ut i rymden.
 
 photo spacedogs4_zps86583fb3.jpeg
Belka och Stelka möts i "slummen"
 
Nu är det kanske inte så att Space Dogs är den bästa animerade filmen som jag har sett. Den är faktiskt lite för enkel, fjantig och lite för utdragen trots sin korta speltid men den har definitivt sina ljusa stunder som får mig att le lite. Bara tanken på att filmen är verklighetsbaserad gör den ännu lite bättre men jag hade ändå föredragit om den hade varit en riktig spelfilm, då hade Space Dogs nämligen blivit mer äkta och jag hade antagligen blivit mer berörd. Men om vi ser på Space Dogs genom ett barns ögon så tror jag nog att denna filmen kan vara både bra och värdefull eftersom den är söt med sina charmiga hundar och innehåller ett äventyr, men ur en vuxens synvinkel blir det lätt lite billigt och enkelt. Filmens animation är inte den bästa vilket gör att hundarna ser väldigt animerade ut, men animationen är inte heller den sämsta som jag har sett och det finns de barnfilmer som är betydligt mycket sämre gjorda. Dock hade jag ändå önskat att de hade kostat på filmen lite mer pengar och gjort den lite mer välgjord eftersom det antagligen hade hjälpt den lite på traven. Dessutom finns det även stunder då filmen bara blir lite för mycket och lite för överdriven men på det stora hela så är ändå Space Dogs en rätt så söt historia som vi vuxna kan se tillsammans med våra barn utan att dö av tristess.
 
 photo spacedogs1_zpsa397e71b.jpg
På ett rymdäventyr
 
Dessvärre saknar den svenska dvd-utgåva tyvärr både originalspråket och undertext i alla de former, och det är något som ställer till det för mig. Jag kan nämligen inte höra vad de säger när jag kör på den svenskdubbade versionen och eftersom det inte heller finns någon undertext så blir detta ett stort problem. Men oroa er inte, även om det inte går att välja engelskt tal i menyn på skivan så kan man ändå hitta det genom att bara trycka på "audio"-knappen på fjärrkontrollen och då är iallafall problemet löst för min del. Det är alltså lättare att höra vad karaktärerna säger när man spelar upp filmen med engelskt tal men det funkar ju tyvärr inte om man ser filmen tillsammans med småbarn, vilket de flesta antagligen lär göra eftersom detta är en film som är avsedd för just de små.
 
 photo space-dogs-3d-screenshot_zps7320ee52.jpg
Stelkas barndomshistoria är den som berör mig mest
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Belka i Strelka: Zvezdnye sobaki.
Svensk titel: Space Dogs.
Genre: Animerad Familjefilm, Komedi, Äventyr.
Skådespelsröster (Ryska):  Elena Yakovleva, Anna Bolshova, Evgeniy Mironov, Sergey Garmash, Aleksandr Bashirov m.fl.
Skådespelsröster (Svenska): Jenny Wåhlander, Johan Reinholdsson, Simona Holmström, Stina Eriksson, Anders Öjebo, Fredrik Hiller, Mikaela Tidermark m.fl.
Regi: Inna Evlannikova och Svyatoslav Ushakov.
Filmmanus: John Chua och Aleksandr Talal.
Speltid: 88 min.
Originalspråk: Ryska (ej tillgängligt).
Språk (dubbad till): Danska, Finska, Norska, Svenska och Engelska.
Undertext: - .
Produktionsland: Ryssland.
Utgivningsår: 2010.
Taglines: - .
Åldersgräns: Barntillåten.
Biorelease: - .
Distributör: Scanbox.
DVD och Blu-rayrelease: 30 Maj 2012.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp filmen på Blu-ray / Blu-ray 3D hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Filmserien består av: Space Dogs (2010)
                                   Space Dogs 2 (2014)

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: