Out of the Furnace (2013)

 photo outoffurnace_zps12ec875b.jpg
Out of the Furnace (Drama, Thriller):
Efter att ha kört onykter hamnar Russell i fängelse och när han väl kommer ut har livet runtomkring honom förändras. Hans pappa har dött, hans flickvän Lena har hittat en ny man och hans bror Rodney som precis har återvänt från Irak slåss nu i uppgjorda matcher inom de kriminella kretsarna. Rodneys nya livsstil leder så småningom till tragedier och då anser Russell att han kan ta saken i egna händer.
 
 
FILMEN FÅR:
När en film tar hem det ena priset efter det andra så är det i regel ett tecken på att filmen är dålig, väldigt dålig, men ändå så hade jag hoppats på att jag kanske skulle ha fel. Out of the Furnace innehåller nämligen bland annat namn som Christian Bale, Casey Affleck, Zoe Saldana, Woody Harrelson, Willem Dafoe och Forest Whitaker men någorlunda välkända namn betyder ju inte nödvändigtvis att en film är bra och här har vi beviset på hur fel det faktiskt kan bli. Out of the Furnace är som ett segt sömnpiller som kommer få dig att slumra till ett par gånger under filmens gång. Men det är lugnt, somnar du så missar du parataktiskt taget ingenting.
 
 photo OutofF3_zps4249fc8b.jpg
En A-skådis i rollistan räddar inte alltid filmen. 
 
Det som gör Out of the Furnace så fruktansvärt tråkig är inte bara det faktum att den är händelselös och att mer än halva filmen hinner passera innan det faktiskt händer något litet, utan det värsta är att karaktärerna är så himla platta och monotona. De saknar nästan personlighet och är bara tråkiga. Jag kunde inte utveckla något som helst medlidande gentemot nån av dom och när någon tog skada så ryckte jag inte ens på axlarna utan jag förblev bara oberörd som en kall sten. 
 
 photo OutofF2_zpsd5921e30.jpg
Fight, fight, fight! 
 
När vi äntligen nådde slutet av Out of the Furnace kände jag hur en lättnad kom över mig. Filmen var slut, plågan var äntligen över men så dök plötsligt ännu en scen upp som nästan fick mig att börja gråta, och då snackar vi inte om glädjetårar utan jag blev helt förstörd. "Inte mer, jag orkar inte, jag börja gråta!", det va reaktionen över den 10 sekunder långa scenen som dessutom var helt meningslös. För ärligt talat, ingen av oss tre som såg Out of the Furnace brydde sig om hur det gick för huvudkaraktären Russell (Christian Bale). Och för att avrunda det hela så kan vi ju säga som så att filmen inte hade tagit någon som helst skada av att vara 2 timmar kortare och då har den bara en speltid på 1,56, vilket säger ett och annat. Det ynkliga lilla betyget som filmen faktiskt får är endast för att Zoe Saldana syns i rollen som Lena och att hon är en fröjd för ögat, även om hon knappt syntes till. Så nej, Out of the Furnace är inte en bra film. Den är seg, tråkig, händelselös och inte minst korkad eftersom vi hoppar framåt i tiden lite titt som tätt utan att få en förklaring på hur lång tid som faktiskt har passerat.
 
 photo OutofF1_zpscf21e892.jpg
Zoe Saldana är åtminstone söt som socker och det är ju alltid nått.
 
 *Recensionen är skriven med inslag från Kim Bergenholtz.
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Out of the Furnace.
Svensk titel: Out of the Furnace.
Genre: Drama, Thriller, Kriminalare.
Skådespelare: Christian Bale, Casey Affleck, Zoe Saldana, Woody Harrelson, Willem Dafoe, Forest Whitaker m.fl.
Regi: Scott Cooper.
Filmmanus: Brad Ingelsby och Scott Cooper.
Speltid: 116 min.
Språk: Engelska.
Produktionsland: USA / Storbritannien.
Utgivningsår: 2013.
Taglines: "Sometimes your battles choose you".
Åldersgräns: 15 år.
Biorelease: - .
Distributör: Noble Entertainment.
DVD och Blu-rayrelease: 6 Augusti 2014.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: