Noah (2014)

 photo noah_zps5ce2f599.jpg 
Noah (Action, Drama, Fantasy, Äventyr):
Noah får en uppenbarelser om en kommande översvämning som ska rena världen och strax därefter får han i uppdrag av världens skaparen att bygga en ark som ska ge livet på jorden en ny början.
 
 
FILMEN FÅR:
Bibliska berättelser är inget för mig av den enkla anledningen att jag inte tror det minsta på skiten som de försöker lura på oss, så Noah och jag gick väll inte riktigt hand i hand. För det första, filmen börjar med att ta oss tillbaka till begynnelsen där den berättar om Adam och Eve (Adam och Eva på svenska), som fick tre söner: Cain, Abel och Seth som senare fick barn dom själva, men med vilka kvinnor då undrar ju jag? Det fanns ju inga andra människor på jorden så satte de då på sin egna mor eller kanske några kvinnliga apor? Ja, det framgår inte och därför faller hela tron i stöpet redan där och inte bara filmen. Men barn fick de tydligen ändå och ursäkta, men de som tror på detta måste ärligt tala vara helt jävla hjärntvättade. Men i vilket fall som helst... Noah, som är någon avlägsen släkting till Adam och Eva, blir i början av filmen en "man" som senare får uppgiften att bygga ett ark som ska rädda djuren från förintelse och det är just detta som hela filmen går ut på.
 
 photo noah-picture02_zps36f97874.jpg
Noahs Ark.
 
Noah lägger stor tyngd på tron om en Gud, eller skaparen som de här kallar honom och jag kan inte hjälpa det men jag sitter mest och små skrattar åt hela idén som jag anser vara hur ur dum som helst eftersom det inte går ihop. Men jag försöker bortse från det och se filmen som en saga istället, en saga med många fel och även om jag fortfarande skadade på huvudet så gick det då något bättre. Vi få se hur Noah (Russell Crowe) följer skaparens "visa" ord och hur han med hjälp av några stenbumlingar, eller väktare, bygger det ark som ska rädda de rena arterna, vill säga djuren, från den kommande förintelsen. Jag vet ärligt talat inte riktigt vad som händer under de 2 timmar och 18 minuter som filmen rullar på och jag upplever den därför något händelselös. Men i vilket fall som helst så bygger Noah arket tillsammans med sin fru Naameh (Jennifer Connelly), deras söner Ham (Logan Lerman), Shem (Douglas Booth) och Japheth (Leo McHugh Carroll) och Ila (Emma Watson), den "dotter" han tar in, samtidigt som det är lite drama mellan de olika befolkningarna på jorden och inte minst sagt i hans egna familj. Men på det stora hela så dras Noah med kampen om vad som är rätt och fel, om vilka som kan offras och om vilka som ska få leva. Vilka är onda och vilka är goda... typ.
 
 photo noahfamiljen1_zpsa47bf759.jpg
Noah och hans familj som inte borde existera, om vi tittar mot alla de fel som vår dumma tro innehåller.*
 
Även om Noah inte är min typ av film så är den stundvis ändå väldigt vacker att titta på eftersom den har en magisk känsla över sig, men så fort jag tänker på vad den faktiskt handlar om så blir det bara så fel i mina ögon. Dessutom känns specialeffekterna någon föråldrade när det kommer till att visa upp de så kallade väktarna som hackar sig fram på tv-rutan och det är däremot inte smickrande. Men vad som däremot är smickrande är Russell Crowes rollprestation och Jennifer Connelly är inte så dum hon heller medan Emma Watson mer bara är söt som socker. Övriga skådespelare tar inte inte upp så mycket plats och jag ser dom mer som utfyllnad.
 
 photo noah-9_zpsaee22600.jpg
Stenbumlingarna, eller Väktarna som filmen helst vill kalla dom för.
 
Som en biblisk film är Noah kanske inte den bästa, men vilken biblisk film är egentligen det? Men se man Noah som en påhittad saga så går den väll an. Den må kanske inte bli bra men den går iallafall att se utan några större problem.
 
 photo noah-film-still-noahs-ark-darren-aronofsky1_zps8ea588f3.jpg
Djuren går mot sitt Ark.
 
*Bilden är redigerad för att få med hela familjen.
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Noah.
Svensk titel: Noah.
Genre: Action, Drama, Fantsy, Äventyr.
Skådespelare: Russell Crowe, Jennifer Connelly, Emma Watson, Logan Lerman, Douglas Booth, Anthony Hopkins, Ray Winstone, Leo McHugh Carroll, Madison Davenport m.fl.
Regi: Darren Aronofsky.
Filmmanus: Darren Aronofsky och Ari Handel.
Speltid: 138 min.
Språk: Engelska.
Produktionsland: USA.
Utgivningsår: 2014.
Taglines: "The end of the world... is just the beginning".
Åldersgräns: Rekommenderad från 15 år.
Biorelease: 4 April 2014.
Distributör: Paramount.
DVD och Blu-rayrelease: 13 Augusti 2014.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp filmen på Blu-ray 3D hos: Discshop, Cdon och Ginza.

Kommentarer
Tvseries-Hennie säger:

Haha, underhållande recension.. Håller med dig på vartenda punkt!

Svar: Jag va så irriterad på tron och bibeln när jag skrev den så nu vet jag inte ens va jag skrev.. Men det blir nog bra ändå =)
...Liiinna

2014-08-13 Kl: 20:39:04
URL: http://www.tvseries.webblogg.se

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: