Evil Dead II (1987)

 photo Evildead2_zps45dc77c4.jpg 
Evil Dead II (Komedi, Fantasy, Skräck): 
Evil Dead 2 tar vid där den första filmen slutar och inleds med en kort resumé på ca 7-8 minuter. Därefter fortsätter Ash kampen mot ondskan i skogen där han fortsätter kämpa för att ta sig därifrån och överleva sin döda flickväns besatta lik.
 
 
FILMEN FÅR:
Det är väldigt många år sedan jag såg filmen The Evil Dead från 1981 och som en 13-14-åring minns jag den som väldigt otäck, men jag undrar om jag hade sagt detsamma idag. Det är dessvärre inte något som jag känner för att kolla upp utan jag nöjer mig med uppföljaren Evil Dead 2 som tyvärr inte alls håller måttet. Istället för att rikta in sig på ren skräck kör filmen på skräckkomedi spåret och det är en stor tabbe. Jag kan inte ens bedöma om detta var en B-film redan på 80-talet men idag verkar det inte bättre. Skräcken som jag minns att jag kände när såg den första filmen finns inte alls med i uppföljaren och allt känns bara dumt, flummigt, konstigt och överdrivet och inget tas på allvar. Vi kastas snabbt in i handling, nästan utan någon som helst förberedelse, och har man då inte sett The Evil Dead så går man miste om några små viktiga detaljer. Därför rekommenderar jag att man ser den första filmen precis innan man tar sig an uppföljaren, annars blir filmen bara extra knepig trots den korta summeringen av föregående fim som vi få se i början av Evil Dead 2.
 
 photo evildead2h_zps90a50fd2.jpg
Skrämmande? Nej, inte alls faktiskt
 
Evil Dead II börjar alltså med en kort resumé av den första filmen och vi få då se när paret Ash (Bruce Campbell) och Linda (Denise Bixler) åker ut till den stuga där ondskan härjar. Väl där hittar Ash en gamla bandspelar vars innehåll han spelar upp och vips så drar helvetet igång. Vi hoppar då också framåt i tiden för att komma ifatt handlingen av den första filmen. Det smäller bara så där och inget kommer smygande. Detta är något som förstör hela känslan men tack vare att filmen typ tar vid där den första slutar så är det ändå acceptabelt. Mitt minne från The Evil Dead är dessvärre väldigt vagt men med tanke på att den filmen resumeras i början utav Evil Dead 2 så går det ändå bra att hänga med lite lätt i handlingen. Men har man inte alls sett den första filmen så blir Evil Dead 2 bara extremt konstig, överdriven och rörig. Allt händer på en och samma gång och är man inte med på notan så får man praktiskt taget inte heller en chans att hänga med i konstigheterna som kommer tätt efter varandra i en rasande fart.
 
 photo evildead2kkopiera_zpsd7b1115d.jpg
Linda och Ash
 
För utom att Evil Dead 2 faktiskt är väldigt dålig så retar jag mig även på är att filmen inte tar något på allvar och den skämtar bort hela tillvaron vilket får skräcken att försvinna helt. Skådespelet är dessutom helt bedrövligt och de dåliga specialeffekterna gör inte heller saken bättre. Och ja, jag vet att detta är en 80-tals film men vi kunde faktiskt göra bättre specialeffekter redan då, om vi bara ville. Så nej, Evil Dead 2 är inte alls en film för mig vars flum och trams och brist på allvar och skräck förstör hela filmupplevelsen. Filmen känns praktiskt taget som en parodi på sin egna företrädare och det är inget som är värt att se, speciellt inte med tanke på att detta inte ens är en parodi. Men även i de mörkaste vatten finns lite solsken och i detta fallet så kan man faktiskt småskratta åt hela "härligheten", men absolut inte med den. 
 
 photo evildead2bdcap2_original_zps9cf72161.jpg
"Lets fight evil".
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Evil Dead II.
Alternativ titel: Evil Dead 2: Dead by Dawn.
Svensk titel: Evil Dead II.
Genre: Fantasy, Komedi, Skräck.
Skådespelare: Bruce Campbell, Sarah Berry, Dan Hicks, Kassie Wesley DePaiva, Ted Raimi, Denise Bixler, Richard Domeier, John Peakes, Lou Hancock m.fl.
Regi: Sam Raimi.
Filmmanus: Sam Raimi och Scott Spiegel.
Speltid: 84 min (Blu-ray).
Språk: Engelska.
Undertext: Danska, Finska, Norska, Svenska.
Produktionsland: USA.
Utgivningsår: 1987.
Taglines: "2 Terrifying. 2 Frightening. 2 Much!"
Åldersgräns: Rekommenderad från15 år.
Biorelease: 5 Februari 1988.
Distributör: Universal Sony.
DVD och Blu-rayrelease: 20 Augusti 2014.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Filmserien består av: The Evil Dead (1981).
                                   Evil Dead II (1987).
                                   Army of Darkness - Evil Dead III (1992).
 

Kommentarer
Anna Röd - ★ Nörd & Filmskapare ★ säger:

Åh alltid haft svårt för evil dead filmerna men måste jag se nån så är väl 1:an lite skoj sådär :)

Svar: Jag vet inte riktigt vad jag tycker om den första idag eftersom det har gått minst 15 år sedan jag såg den, men då gillade jag den. Den va skräck ur en fjortis ögon men ändå inte skrämmande. Men detta.. näää ve och fasa. Sicket skräp. Betyget jag gav den är enbart för att man kan skratta åt hur dåligt det är. Men låt mig såga som så, jag har inga som helst planer på att se den 3:e..
...Liiinna

2014-08-23 Kl: 11:42:44
URL: http://www.xn--annard-0xa.se

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: