Captain America: The Winter Soldier (2014)

 photo captain_america_the_winter_soldier_ver8_zps7d735403.jpg 
Captain America: The Winter Soldier (Action, Science Fiction, Äventyr): 
När en agent tar skada upptäcker man att S.H.I.E.L.D. har blivit infiltrerad och att man även har fått en ny fiende på halsen, The Winter Soldier. Steve Rogers / Captain America och Natasha Romanoff / Black Widow vet inte längre vem de kan lita på och tillsammans tar de själva upp kampen för att förhindra en ondskefull plan.
 
 
FILMEN FÅR: 
När jag i våras klev in in biosalongen för att se Captain America: The Winter Soldier i 3D var jag minst sagt något skeptisk och allt på grunda av att den föregående filmen, Captain America: The First Avenger, var en stor besvikelse. Den är nog en av de sämsta Marvel filmerna som jag har sett men det väger nu Captain America: The Winter Soldier upp för. Denna gången ser jag filmen hemma i tv-soffan, i 2D som funkar minst lika bra om inte bättre, och jag måste säga att uppföljaren är betydligt mycket bättre än sin företrädare. Jag gillar mystiken i handlingen som får mig att undra vem man kan lita på och vem som ligger bakom dådet som även driver handlingen.
 
 photo ca-the-winter-soldier-pict06_zps426401e5.jpg
Vem är The Winter Soldier (Sebastian Stan)? 
 
Steve Rogers / Captain America (Chris Evans) är fortfarande något av en fossil med sina 94 år på nacken, vilket även Natasha Romanoff / Black Widow (Scarlett Johansson) skämtar om, men han har ändå hängt med rätt så bra i utveckling och det har också filmen gjort om vi jämfört med den första som utspelade sig på 1940-talet. Vi har lagt det gamla 40-talet bakom oss och fortsätter där The Avengers slutade, eller någonstans där efter. Vi har därför också glömt de gamla omoderna prylarna (till största del iallafall) och tagit tag i de tekniska apparaterna som sätter ljus på filmen. Det blir alltså precis så där lagom nördigt som jag vill ha mina Marvel filmer.
 
 photo ca-winter-soldier-picture04_zps1438c67f.jpg
"Fossilen", Nick Fury (Samuel L. Jackson) och tekniken
 
Captain America: The Winter Soldier bjuder på massvis med action som är laddat med lite drama och bara det blir nästan som grädden på moset. Däremot kan jag tycka att det eviga tjatet från Natashas sida, om att Steven måste hitta en flickvän, kan blir lite långtråkigt i längden men även de bitarna har sina ljusa stunder som få mig att skratta till. Vid sidan om det så tycker jag mig även kunna känna en kemi mellan de båda och bara det sätter lite krydda på tillvaron.
 
 photo captain-america-the-winter-soldier-scarlett-johansson-chris-evans_zpsd4fd4aaf.jpg
Kan det vara så att det finns något litet mellan Steven och Natasha? 
 
Så ja, Captain America: The Winter Soldier tillhör en av de få uppföljarna som är bättre än den första filmen som kom ut i skaran av en filmserie och den har därför också gjort sig ett stort lyft i rätt riktning. Nu är det ju visserligen så att filmen är del av något som är så mycket större än bara Captain America, men om vi håller oss just inom den cirkeln så vinner uppföljaren med hästlängder. Captain America: The Winter Soldier har kort och gott allt, så som action, mystik, drama, humor, äventyr och inte minst sci-fi.
 
 photo ca-the-winter-soldier-still03_zps968f10bc.jpg
Sam Wilson / Falcon (Anthony Mackie) är ny i gänget
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Captain America: The Winter Soldier.
Svensk titel: Captain America: Return of the First Avenger.
Genre: Action, Science Fiction, Äventyr.
Skådespelare:  Chris Evans, Scarlett Johansson, Samuel L. Jackson, Anthony Mackie, Cobie Smulders, Sebastian Stan, Emily VanCamp m.fl.
Regi: Anthony Russo, Joe Russo och Joss Whedon.
Filmmanus: Christopher Markus och Stephen McFeely.
Speltid: 136 min.
Språk: Engelska.
Produktionsland: USA.
Utgivningsår: 2014.
Taglines: "In heroes we trust".
Åldersgräns: Rekommenderad från 15 år.
Biorelease: 26 Mars 2014.
Distributör: Walt Disney Pictures.
DVD och Blu-rayrelease: 18 Augusti 2014.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp filmen på Blu-ray 3D hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Filmserien består av: Iron Man (2008).
                                  The Incredible Hulk (2008).
                                  Iron Man 2 (2010).
                                  Thor (2011).
                                  Captain America: The First Avenger (2011).
                                  The Avengers (2012).
                                  Iron Man 3 (2013).
                                  Thor: The Dark World (2013).
                                  Captain America: The Winter Soldier (2014).
                                  Guardians of the Galaxy (2014).
                                  Avengers: Age of Ultron (2015).
Och TV-Serien:          Agents of S.H.I.E.L.D. (2013-?)

Kommentarer
Efji.se - en serieblogg säger:

Kan tänka mig att denna är bättre är förra filnen.

Svar: Mycket bättre dessutom. Första filmen va ju nästan bara skit.
...Liiinna

2014-09-07 Kl: 20:48:43
URL: http://efji.se
Robin säger:

Själv tycker jag första filmen var en charmig rulle och är glad över hur bra The Winter Soldier hörde ihop med ettan. Captain America 2 är faktiskt en av Marvels bästa filmer och precis som du säger Lina, så är den väldigt spännande!

Svar: Den första är nog en av Marvels sämsta om du frågar mig. Tycker liksom inte om filmen som snurrar runt andra världskriget.. De är lite blää i mina ögon =)
...Liiinna

2014-09-08 Kl: 07:53:32
URL: http://filmfett.blogg.se

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: