Brick Mansions (2014)

 photo brick_mansions_blu-ray_nordic-26958262-frntl_zpsfbd45a52.jpg 
Brick Mansions (Action, Drama, Kriminalare, Thriller):
I en nära framtid har man fått omsluta en del av Detoit med en stor mur för att kunna hålla koll på brottsligheten, men man håller nu på att förlora kontrollen i Brick Mansions. Därför går polisen Damien in undercover och hans plan är att slå ut gangsterkungen Tremaine med hjälp av en fånge.
 
 
FILMEN FÅR:
Jag ska inte ljuga, Brick Mansions var en film som jag enbart ville se på grund av den numera döda Paul Walker och jag hade därför också vissa förhoppningar om att filmen skulle vara bra, ni vet, som ett kärt och hedrat minne. Men till min stora fasa så insåg jag också att RZA hade en rätt stor roll i filmen och med tanke på tidigare erfarenheter så bådade detta inte gott. Paul Walker var/är ju inte direkt känd för att lämna några större avtryck på de filmer som han gjort medan RZA enbart har blivit sågad, iallafall utav mig, och därför kunde ju detta nästa bli lite spännande. Skulle kanske Brick Mansions överraska mig och vara bra, eller skulle detta vara ännu ett bottennapp?
 
 photo brick-mansions-image02_zpsed212500.jpg
Damien går in undercover i Brick Mansions.
 
Jag visste inte riktigt vad jag hade att vänta mig av Brick Mansions men filmens gav snabbt ett intrycket av att vara en kombination av Dredd, The Raid, Escape from New York och Escape from L.A och detta på grund av brottsligheten och den inhägnade stadsdelen. Förutom en massa likheter till diverse olika filmer så är även Brick Mansions som en Jackie Chan film utan Jackie Chan och med stora gangster inslag och biljakter. Det fightas, det skjuts och det körs. Filmen har med andra ord ett högt tempo men ändå så blir jag inte fängslad av äventyret. Brick Mansions saknar nämligen den där lilla intressanta kryddan av spänning och med tanke på filmens tempo så blir det nästan lite rörigt.
 
 photo brick-mansions10_zpsf7a71e74.jpg
Lino (David Belle) är nya Jackie Chan.
 
Så tyvärr så måste jag säga att Brick Mansions inte väger upp till de få förväntningar som jag hade och filmen är faktiskt rätt dålig. Paul Walker känns nämligen inte helt rätt i rollen som Damien och med de fight-scener som han gör medan RZA däremot gör sin bästa roll någonsin som gangstern Tremaine, och då menar jag inte att han gör det bra utan att han bara gör det bästa han kan. Den nya Jackie Chan, vill säga David Belle, är dessvärre inte heller helt övertygande i rollen som Lino men han kan iallafall sin sak, att slåss och det är alltid nått. Visst, det finns en twist i filmen som kanske ökar spänningen något men det räcker liksom ändå inte till. Brick Mansions är för övrigt den näst sista filmen som Paul Walker hann göra innan sin plötsliga och oväntade död den 30 november 2013 och med tanke på att jag såg filmen som ett sätt att hedra Paul Walker så kommer den ändå undan lindrigt, men stora brister och allt. Jag måste även tillägga att jag blev alldeles tårögd i slutet av filmen då en minnesbild och text dyker upp som minne till Paul Walker. Och ja, jag är blödig.
 
 photo brick-mansions-image06_zpsda276c73.jpg
Gangstrarna K2 (Gouchy Boy) och Tremaine (RZA) .
 
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Brick Mansions.
Svensk titel: Brick Mansions.
Genre: Action, Drama, Kriminalare, Thriller.
Skådespelare: Paul Walker, David Belle, RZA, Gouchy Boy, Catalina Denis, Ayisha Issa m.fl.
Regi: Camille Delamarre.
Filmmanus: Luc Besson och Bibi Naceri.
Speltid: 90 min.
Språk: Engelska.
Undertext: Danska, Finska, Norska, Svenska.
Produktionsland: Frankrike / Kanada.
Utgivningsår: 2014.
Taglines: "Undercover and never Outgunned".
Åldersgräns: Rekommenderad från 15 år.
Biorelease: 30 April 2014.
Distributör: Scanbox.
DVD och Blu-rayrelease: 3 September 2014.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): On Set with Paul Walker, Parkour Fury featurette.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): On Set with Paul Walker, Parkour Fury featurette.

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: